וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נוזלי חיטוי הידיים בבתי החולים יעילים בכלל?

12.8.2018 / 7:20

הם נמצאים בכל פינה של בית החולים על מנת להזכיר לכם לחטא את הידיים כשאתם מסתובבים בסביבה עמוסת חיידקים. אבל האם מחטאי הידיים האלכוהוליים יכולים להילחם בחיידקים העמידים?

נוזל חיטוי. ShutterStock
נמצא בכל פינה של בית החולים. מכשיר לחיטוי ידיים/ShutterStock

אם ביקרתם בבית החולים בשנים האחרונות בוודאי שמתם לב לכמות המתקנים המכילים נוזלי חיטוי שנמצאים בכל פינה ונועדו כדי לשמור עליכם מפני החיידקים. מחקר אוסטרלי חדש מצא כי קיימות בקטריות שפיתחו עמידות לחומרי החיטוי המוכרים.

בדומה לארץ, חלק מבתי החולים באוסטרליה, החלו לפני למעלה מעשור לפזר מתקנים עם חומרי חיטוי אלכוהוליים כדי כאמור למנוע זיהומים מיותרים. במהלך השנים, שיעורם של זיהומים מסוימים אומנם ירד, אך זיהומים מסוימים בבית החולים דווקא החלו להתרבות. דוגמה אחת היא זיהומים הנגרמים על ידי אנטרוקוק פאציום - חיידק מעיים הגורם לזיהומי מערכת העיכול, ועלול לחדור לזרם הדם ולגרום לתמותה. הוא אפילו נכנס לרשימת החיידקים הקטלניים ביותר של ארגון הבריאות העולמי. מספר הולך וגדל של מקרים מסוג זה של זיהום נצפו במדינות ברחבי העולם, לא רק באוסטרליה. זה היה למרות השימוש הגובר והולך של חומרי הניקוי בבתי החולים.

כדי להבין מדוע זה קורה, צוות המחקר החליט לבדוק חומרי ניקוי המכילים רמות שונות של אלכוהול נוגדות חיידקים. הם התחילו בפתרון המכיל 23 אחוזי אלכוהול ועלו לאט. רק כאשר הגיעו ל-70 אחוזים הצליחו לחסל את החיידק. חומרי החיטוי הנפוצים בבתי חולים מכילים בדרך כלל 60 אחוזי אלכוהול.

עוד בנושא:
מחקר ישראלי: האם בקרוב חיידקים טורפים יחליפו את האנטיביוטיקה?
חוקרים מצאו דרך חדשה לחסל חיידקים
כמה נשים היו צריכות למות כדי שרופאים יבינו שהם חייבים לשטוף ידיים?

צלחת פטרי עם חיידקים. ShutterStock
מפתחים עמידות לחומרי החיטוי. צלחת פטרי עם חידיקם/ShutterStock

מחבר המחקר טימותי סטיניר, חוקר במכון דוהרטי לזיהום באוניברסיטת מלבורן, ציין כי ייתכן שזו הפעם הראשונה שהחיידקים בבית החולים הוכיחו עמידות לאלכוהול. כאשר משווים את הזנים שנאספו על ידי החוקרים, החיידקים שנאספו לאחר 2009 נמצאו עמידים פי עשרה מאשר חיידקים שנאספו לפני 2004.

עוד באותו נושא

דו"ח: עד 2050 – חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה יהיו קטלניים יותר מסרטן

לכתבה המלאה

לא לוותר על סבון ומים

חוקרים שאינם קשורים למחקר הופתעו מהממצאים, כאשר חלק מהם הודו כי האמינו כי מחטאי הידיים האלכוהוליים הורגים את כלל החיידקים. "מדובר על אורגניזמים חדשניים שהאבולוציה שלהם מתרחשת די מהר מפני שמדובר באוכלוסיות שיכולות להכפיל את עצמן כל 30 דקות ולנוע בכמויות של מיליארדים", אמרו והוסיפו כי "יש צורך להיות זהירים לגבי המגמה של הסתמכות על מחטאי ידיים אלכוהוליים ולהתייחס לסבון ומים ככלי ההגנה הראשון".

למרות התוצאות החוקרים האוסטרלים עודדו את השימוש בחומרי החיטוי מפני שלטענתם הם יכולים לסייע בהפחתת הסבירות להתפתחות חיידקים עמידים יותר. משמעות הדבר היא בחירה בפתרונות נוזליים שונים והקפדה על שפשוף הידיים עד שהן מרגישות יבשות, מה שבדרך כלל לוקח בערך 20 שניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully