וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משעמם לילדים שלכם בחופש? טוב מאוד. תנו להם להתמודד

דליה כהן, מאמר אורח

13.7.2018 / 7:18

עשרות אלפי הורים עסוקים בשבועות האחרונים בתפירת תכנית פעילויות מורכבת ומאתגרת שתעסיק את ילדיהם במהלך חופשת הקיץ הארוכה. יכול להיות שכולם עושים טעות? השעמום של הילדים שלכם הוא הבעיה שלהם, לא שלכם. תנו להם לפתור אותה ולגלות את התשוקות האמיתיות שלהם

ילדים משועממים. ShutterStock
משעמם להם? בעיה שלהם, לא שלכם. ילדים משועממים/ShutterStock

השנה סוף סוף הסתיימה ואיתה נגמרו גם בקרים של רדיפה אחרי הילדים, התארגנות לבית הספר, הכנת סנדוויצ'ים, הסעות לחוגים ועזרה בשיעורי בית. אבל כמו רוב ההורים, בטח גם אתם עוד לא הספקתם להוציא אנחת רווחה וכבר התחילו כל הבקרים של ההכנות לקייטנה, טיולים, סנדוויצ'ים, מפגשים עם חברים ועוד פעילויות "מעשירות" לתקופת הקיץ, כי ברור שחייבים להעסיק את הילדים כל יום, כל היום. גם בחופש הגדול.

אז בטח גם לכם היו המון רעיונות להעסיק ולבדר את הקטנטנים במהלך החופש, פעילויות שהיו מאתגרות גם את הגוף וגם את המוח: יעדי קריאה שבועיים, פעילויות בטבע, חוברות עבודה לקיץ, עזרה במטלות הבית ובלי זמן מסך - נשמע מוכר? כולנו נפלנו למלכודת הזאת שמצפה מאיתנו להעסיק את הילדים שלנו בפעילויות מעשירות כי חלילה שהילדים ישתעממו לרגע.

עוד בנושא:
7 משפטים שאתם חייבים לומר לילדים שלכם בחופש הגדול
10 כללים שיעזרו לכם לשרוד את החופש
איך שומרים על גבולות בחופש הגדול?

ילדה שותלת שתילים בגינה. ShutterStock
תנו להם חופש לחקור ולבחור לאן הלב שלהם מוביל אותם. ילדה משחקת בגינה/ShutterStock

שעמום אצל ילדים הוא כבר לא הבעיה של הילדים עצמם אלא שלנו, ההורים. אנחנו מבזבזים המון אנרגיה במרדף אחרי פעילויות חינוכיות שימלאו את זמנם, על חשבון זמננו ואם לא נצליח למלא כל שעה בפעילות העשרה, מה יחשבו עלינו? לא מעט מחנכים ואנשי מקצוע מסכימים שלפעמים כדאי לתת לילדים את החופש להחליט איך להעביר את זמנם החופשי ולהרשות להם גם להשתעמם ואז גם להחליט לבד איך להפיג את השעמום. חלקם מאמינים שיש לאזן בין הידע שהילדים רכשו במשך עשרה חודשים עם זמן חופשי שבו הילדים חופשיים לתת למוחות שלהם מנוחה ולצבור כוחות מחודשים לשנה החדשה.

עוד באותו נושא

6 שאלות שמטרידות את כל ההורים בחופש הגדול

לכתבה המלאה

יתרונות השעמום

אם אין אני לי מי לי - כשילד אומר שהוא משועמם זה בגלל שהוא לא יכול למצוא שום דבר שמעניין אותו. השאלה היא: איפה הוא מחפש? בדרך כלל הוא מסתכל מחוץ לעצמו. כשאנחנו אומרים שאנחנו משועממים, זה משום שלמעשה אין לנו משהו שיסיח את דעתנו מעצמנו. אנחנו תקועים איתנו. כאשר אנחנו דוחפים בטירוף אינסוף פעילויות מול הילד שלנו, כי הוא משועמם, אנחנו יוצרים (ותומכים) באמונתו כי ללא משהו חיצוני, חומרי, אין לו שום דבר.

פיתוח דמיון ויצרתיות - הילדים מוכרחים להשתמש בדמיון, זוהי אחריותנו כהורים לעזור לילדים שלנו לפתח מיומנויות כמו דמיון ויצירתיות. הדרך לעודד את דמיונם והיכולת היצירתית היא לספק את כל החומרים בשביל שהם יבחרו איך לשחק, להתפתח, להתנסות ופשוט להיות ילדים.

ילד מחזיק טאבלט. ShutterStock
גם מסכים זה בסדר, כל עוד זה לא בהגזמה. ילד עם טאבלט/ShutterStock

העולם מלא בפעילויות העשרה - זמן חופשי מאתגר את הילדים לחקור את התשוקות שלהם. אם אנחנו מעסיקים אותם בשיעורים ובפעילות מובנית, או שהם "ממלאים" את זמנם מול המסכים, הם לא ילמדו לעולם איך לחקור את מה שעל ליבם ואת הטוב שיש לעולם להציע: הם כנראה לא יבנו טירה בחצר האחורית, לא יתנסו בכתיבת שיר או סיפור, יאספו את החברים והשכנים ויצלמו סרטון, או יחקרו את החרקים בחצר כמו שאיינשטיין היה עושה במשך שעות. הסקרנות הזאת היא מה שמובילה אותנו לתשוקות שהופכות את החיים למשמעותיים. התשוקות הללו זמינות לכולם כבר מילדות - אבל רק כאשר הילדים מקבלים חופש לחקור ולבחור לאן הלב שלהם מוביל אותם.

הזמן הוא באמת חופשי? - כשאנחנו מזכירים שעמום וזמן חופשי אנחנו מתכוונים לחופש בגבולות הטעם הטוב. עדיין עומדים לרשות הילדים גינות ציבוריות, מרכז קהילתי עם פעילויות חברתיות, מפגשים ספונטניים עם חברים, ערבים משפחתיים, נסיעה לסופר ועזרה במטלות הבית. אבל כדאי להקפיד שיהיו ספרים, דפי ציור וטושים, אביזרי יצירה וכן, גם טלוויזיה וטאבלטים (כמובן עם הגבלת זמן מסך) בהישג ידם. למרות כל אלה, אנחנו עדיין נשמע לא מעט במהלך החופשה: "אמא, אבא, משעמם לי, מה עושים עכשיו?" אבל היי, בואו נסכים שזה חלק בלתי נפרד מתקופת הילדות.

אז בפעם הבאה שהילד פונה אליכם עם המשפט: "משעמם לי", פשוט חייכו ועשו כ-ל-ו-ם.

הכותבת היא מנהלת "קרוסלה"- רשת המרכזים של הגיל הרך והמשפחה, החברה למתנ"סים הארצית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully