וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 שאלות שמטרידות את כל ההורים בחופש הגדול

12.8.2022 / 7:23

חצי חופש גדול כבר עבר, אבל כולנו יודעים שהחלק הקשה באמת מתחיל עכשיו. כדי לעזור, ריכזנו את השאלות שמטרידות הורים בתקופה זו. מ"אמא תקני לי", ועד "אבא משעמם לי" - הנה כמה תשובות שיעזרו לכם לשרוד את אוגוסט

ילדים מבלים בים. ShutterStock
בתמונות זה נראה קל. ילדים רצים בים/ShutterStock

חופש גדול הוא תקופה מאתגרת במיוחד. גם עבור ההורים שמצליחים ליהנות בחופשת עם הילדים (ואנחנו מקווים שאתם ביניהם) מדובר בתקופה מלאת שאלות והתלבטויות. בדיוק בגלל זה, ריכזנו בעבורכם את השאלות הכי נפוצות של הורים בקיץ, ואת התשובות עבורן.

הילד בגמילה ואנחנו רוצים לנסוע לטייל. מה עושים?

הרבה הורים מתחילים את תהליך הגמילה מחיתולים בעונה החמה, בשל הנוחות הנובעת ממיעוט הבגדים והאפשרות להשאיר את הפעוט עירום, מבלי לחשוש שיצטנן. עונת הקיץ מומלצת גם מפני שקל יותר לפעוט ולסביבה להוריד מכנסיים קצרים בזריזות ולהלביש אותם חזרה וגם לחלוץ סנדלים ואז לנעול בחזרה.

כדאי להתחיל את התהליך בסוף שבוע פנוי, שבו לא מחויבים ביציאה מהבית וניתן להתרכז בתהליך ולחזק ולהעצים את הילד על הצלחותיו, מבלי להילחץ מפספוסים. יש האומרים שאחריו כדאי ליצור תקופה של שבועיים-שלושה רגועים, שבה ממעיטים בנסיעות או ביציאות מחוץ לבית, עד התבססות הגמילה. עם זאת, אי אפשר להישאר בבית ללא הפסקה ויש צורך לצאת, לעתים לנסיעות קצרות (לבריכה ולים, לסבתא, לפיקניק, לקניון) ולעתים לנסיעות ארוכות (לנופש בצימר, לחופשה באילת או בחו"ל).

ילדה יושבת על סיר בחיק הטבע. ShutterStock
אתם לא חייבים להישאר בבית עד התבססות הגמילה/ShutterStock

בעיניי זה לא נכון להתייחס לגמילה כאל תהליך נפרד מהחיים, המצריך התייחסות מלאת יראת קודש, אלא כחלק אינטגרלי מחיי המשפחה. ככל שהילד יבין שאין עניין מיוחד סביב הגמילה שלו, ושהגמילה אינה מהווה גורם שמלחיץ את ההורים או משבש את חיי הבית, כך היא תזרום טוב יותר ובקלות רבה יותר, ללא כניסה למאבקי כוח מיותרים.

איך עושים את זה? משוחחים עם הילד ומסבירים לו לאן נוסעים, ומה אתם מצפים שיקרה: אתה תלך לשירותים/סיר לפני הנסיעה, אנחנו נעשה הפסקה בנסיעה מדי שעה כדי לעשות קקי/פיפי, אם יש לך צורך לעשות פיפי/קקי עלייך להגיד לנו מיד, אנחנו סומכים עלייך שתצליח וכן הלאה. אל תוותרו על השיחה אפילו אם הילד צעיר מאוד. הוא יבין את הטון ואת המסר הכללי ויחוש את האמון שאתם נותנים בו.

חשוב להיערך בהתאם: לוקחים תחתונים ובגדים רבים להחלפה, שקית לאפסן בה את מה שיתלכלך, מגבונים לחים וכל דבר אחר ההכרחי לעניין זה. כדאי מאד לקחת גם סיר אתכם לכל מקום ובכל זמן. ניתן לקחת את הסיר בתוך שקית ניילון אטומה. כך הסיר תמיד יהיה בהישג ידכם אם וכאשר יתעורר הצורך. ניתן לקנות גם סיר חד פעמי, משתמשים וזורקים.

הילד בגמילה ואנחנו רוצים לבלות בבריכה. מה עושים?

אם אתם מבלים עם הילד בבריכה ממש בתחילת תהליך הגמילה, כדאי לשים לו בגד ים חיתול מפני שהמשמעות של עשיית קקי בבריכה היא הוצאת כל האנשים ממנה, וניקיונה היסודי, דבר שעלול להיות לא נעים בלשון המעטה. אולם אם הילד גמול כבר מעל לשבועיים, שימו לו בגד ים רגיל. הסבירו לו מה קורה - כשהוא מרגיש את הקקי/פיפי מנסים לצאת, ושלא עושים צרכים בבריכה. לכו לשירותים לפני הכניסה למים. בנוסף, כדאי לצאת מהמים כרבע שעה אחרי הכניסה הראשונה וללכת לשירותים, מפני שמים מעוררים אצל חלק מהילדים דחף חזק לעשיית צרכיהם. כאשר הילד מודיע לכם שיש לו פיפי, לכו איתו לשירותים כמה פעמים שנדרש ואל תגידו לו: "לא נורא, תעשה במים".

עוד באותו נושא

בחנו את עצמכם: האם אתם מוכנים לאוגוסט?

לכתבה המלאה
ילד ושחה. ShutterStock
לא. לא עושים פיפי במים/ShutterStock

האם לצאת לחופשה משפחתית או שעדיף להישאר באזור הנוחות שלנו בבית?

לחופשה משפחתית יש חשיבות גדולה מפני שהיא מייצרת מצב שבו בני המשפחה נפגשים מחוץ לשגרה, באווירה נינוחה, ללא תביעות העבודה, הטלפונים המתמידים ודרישות היומיום הלוחצות. ככה אפשר לגלות אחד את השני בדרכים שלא הכרנו קודם. חופשה כזו מחזקת ומעצימה את הקשר המשפחתי, בונה חוויות וזיכרונות משותפים ומייצרת זמן איכות משפחתי אמיתי. מצד שני, לא פשוט לנסוע עם ילדים צעירים. צריך לארוז חצי בית, כמות המזוודות עולה על כמות האנשים ואחר כך השעמום במהלך הנסיעות, הישיבה המשותפת באוטו קטן וצפוף, וההתחככות הפיזית זה בזה - כל אלו משפיעים על הילדים שמגיבים בצעקות, ריבים, מכות ותלונות "משעמם לי" תכופות.

משפחה מטיילת תכנון חופשה. ShutterStock
אל תצפו לנוח בחופשה עם ילדים. ילדים בבריכה/ShutterStock

חשוב להבין שחופשה משפחתית עם ילדים צעירים היא לא חופשה שנחים בה. במקרים רבים זו עבודה, ויתכן שאתם תזדקקו לחופשה בסופה. כל עוד תזכרו את זה לאורך הדרך, תוכלו לזרום עם החופשה המשפחתית ביתר קלות, בהבנה ואף ליהנות בה.

הקדישו מחשבה למה עדיף - צימר? מלון? קמפינג באוהל? לכל דבר יש את היתרונות שלו וגם את החסרונות. בכל מקרה, כדאי לבחור את מקום השהות שלכם מתוך העיניים של ילד בן שנתיים, ולא מתוך העיניים המבוגרות שלכם. בגילאים הצעירים מומלץ וקל יותר לערוך טיולי כוכב - לנים באותו מקום ויוצאים לפעילויות באזור. גם הפעילויות שתבחרו לעשות בחופשה המשפחתית שלכם אמורות להיות מתאימות לילדים ולא לכם. חשבו מה מעניין את הילד הפרטי שלכם, מה מאתגר אותו, מסקרן אותו, מהנה אותו.

"אמא תקני לי" - מה עושים עם כל הדרישות האלו?

יש משהו באווירה של יציאה מהבית לבריכה, לים או לכל חוויה אחרת שמייצרת בילדים גם רעב וצמא אדירים, נדמה שהם רעבים וצמאים כל הזמן, וגם תשוקה בלתי ניתנת לשליטה להוציא את הכסף שלנו בקיוסק הקרוב. גם כשאנו מגיעים מצוידים היטב, עם צידנית מלאה בכל טוב שהכנו בבית, קריאות ה"תקנו לי" מהדהדות באוזנינו ללא הפסק, לצד קולות הבכי ומראות הילדים המשתטחים על הדשא כשלא קיבלו את רצונם. מה עושים?

ילד אוכל קרטיב. ShutterStock
הארטיק ה-16. ילד אוכל קרטיב/ShutterStock

ראשית חשוב להבין שקשה לחנך את הילדים במקום ציבורי ולא בטוח שזמן חופשה משפחתית הוא אכן הזמן המתאים להרביץ בהם תורה. לכן ההכנה צריכה להיות כבר בבית וצריכה להתחיל בנו, ההורים.

הגדירו לעצמכם בדיוק כמה כסף אתם מוכנים ורוצים להוציא על "אמא תקני לי", ואם אתם נוסעים למספר ימים, איך ההוצאה הזו מתפרשת לאורכם. שבו עם הילדים לשיחה לפני הנסיעה והסבירו להם מהו התקציב ואיך חילקתם אותו. אני ממליצה להקצות כסף ממשי, מזומן, לכל יום, ארוז בשקית ייעודית, כך שגם הילדים וגם אתם תוכלו לראות בעיניים את ההקצבה היומית לבזבוזים. כשההקצבה הזו תיגמר, לא יהיה יותר כסף לאותו יום. ספרו לילדים מה מתוכנן בכל יום ותנו להם לחשוב ולהציע על מה יוצא הכסף באותו יום וכמה. הסבירו להם שאתם תיקחו אוכל, שתייה ואולי גם חטיפים ופירות מהבית כדי שלא יחסר. לילדים יותר גדולים ניתן לתת סכום כסף יומי, מוסכם מראש לבזבוזים, וכשהוא נגמר לא מוציאים יותר. הדבר יחזק את הילדים, ילמד אותם התנהלות עם כסף ויגרום להם לחוש עצמאים ושותפים.

מה עושים עם כל תלונות ה"משעמם לי"?

מעטות המילים המאיימות על הורים יותר מהמילים "משעמם לי", שעולה על שפתות ילדינו לעיתים קרובות. צמד המילים הזה מתלבש על המצפון, עושה בו שמות והורים מוצאים את עצמם בתפקיד קציני תרבות או מפיקי אירועים. הם שוכחים שדווקא מתוך השעמום אפשר לגרום לילד לעשות דברים מעניינים. כשמדובר במשועממים בני 3 ומעלה מומלץ לפתוח עם הילד בשיחה שבה יבררו מהם הדברים שמעניינים אותו, מה היה רוצה לעשות, וביחד להעלות רעיונות לפעילות. (בוא נשמע איזה רעיונות יש לך כדי שלא תשתעמם).

ילד משחק באקדח מים. ShutterStock
תנו לילדים שלכם להעסיק את עצמם. ילד משחק ברובה מים/ShutterStock

כדאי בכל סוף שבוע להכין לוח פעילות ולשבץ בו את הפעילויות (לא רק אטרקציות) לכל יום. חשוב לשלב את הילדים בהכנות, לשאול ולהקשיב לרצונותיהם. הקטנים יכולים לצייר או להדביק מדבקות במשבצות המתאימות בהתאם לפעילות המתוכננת. תלו את התוכנית במקום בולט בבית. כשיש תכנית מסודרת המוצגת בגלוי בבית, נוצרת מחויבות של ההורים להתכונן לקראתה, ואילו הילדים יודעים מה צפוי להם. הקפידו להשאיר מקום גם לשעמום, מתוכו יגיעו הילדים לעשייה חופשית ולמקומות אליהם ייקח אותם דמיונם.

האם בחופש הגדול אפשר לוותר על הגבולות?

חשוב מאוד לשמור על מסגרת חיים מסודרת גם בחופש הגדול, לפחות לאחר שעברו הימים הראשונים, כיון שחופש חייב להיות בתוך גבולות, ולא לאפשר לילדים "ללכת לאיבוד". כדאי להגדיר שעות שינה והשכמה, שעות משחק במחשב, צפייה בטלוויזיה וכדומה. אמרו להם: "נכון, זה חופש, אבל הנה מה שאני מצפה ממך לעשות".

בנוסף, הילדים זקוקים למסגרת כלשהי, לדעת מה מצפה להם ומה מתוכנן. כדאי בכל ערב לשבת איתם ולהכין אותם ליום הבא, זה מקל עליהם מאד מבחינה רגשית, לכן אמרו להם: "מחר בבוקר אתה אמור ללכת ל… בצהרים תהיה ב- אחה"צ ניסע אל". שימו לב גם במה הילדים צופים בשעות המסכים שלהם. לא כדאי שהטלוויזיה תהיה דלוקה ללא הפסקה, וכשהיא דולקת יש לוודא במה הילד צופה והאם זה מותאם לגילו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully