נושאים חמים

קצת בטלה, הרבה תכנון: 10 כללים שיעזרו לכם לשרוד את החופש הגדול

הילדים בטירוף מחודשיים של חופש, ההורים בטירוף מהמחשבה להעסיק אותם במשך כל הזמן הזה. אז איך שורדים את זה? קרן יטיב אספה 10 כללים שיעזרו לכם לעבור את זה בהנאה

בני משפחה מבלים בבריכה (ShutterStock)
יוצאים מהשגרה (צילום: ShutterStock)

החופש הגדול כבר כאן. הילדים הגדולים כבר יצאו לחופשה, הצעירים יותר מרגישים כאילו הם יוצאים עוד רגע, וההורים כבר מודאגים מהשאלה איך ייראו החודשיים הקרובים שלהם. אין שיעורים, אין מבחנים, אין את ההתארגנות הלחוצה בבוקר, ואת מסגרת ההשכבות הקבועה בערב, אפשר לזרוק את טבלת הסנדוויצ'ים לפח. כולם יוצאים מהשגרה ומשתחררים, גבולות סדר היום נפרצים לגמרי.

עוד בהורה מלווה:
רגע לפני הסוף: איך מכינים את הילד לפרידה מהגן?
האם אחים צריכים לחלוק חדר, או שעדיף להפריד?
קרנבל יום הולדת? כך תחגגו לילדים באופן שפוי ורציונלי

הורים רבים מספרים שלצד ההנאה מסיום החובות והמסגרות והתחושה שיש פחות לחץ שמופעל עליהם, הם גם מודאגים מאד מאותם דברים ממש: הילדים נמצאים שעות רבות בבית, רוצים רק לעשות כיף, החגיגה של שבירת סדר היום בעיצומה ויש תחושה של התפרקות וכאוס.

יש גם הרבה מאד ילדים שעבורם השינוי והמעבר משנת הלימודים לחופש הגדול אינו פשוט. הם זקוקים למסגרות ומסתדרים טוב יותר כשהם יודעים למה לצפות ומה מצופה מהם, וכשיש להם לוח זמנים שהם פועלים לפיו. לכן, חשוב להגיע מוכנים לחופש הגדול, עם כמה כללים שיאפשרו לכם לשמור על שפיות, ואפילו להצליח ליהנות מהזמן עם הילדים.

10 הכללים לחופש גדול מוצלח

1. תיאום ציפיות
נהלו שיחת תיאום ציפיות עם הילדים. כנסו לשיחה את כל בני המשפחה, ותכננו ביחד כיצד אתם הולכים לעבור את החופש בצורה הכי טובה, נעימה ומאפשרת, שלוקחת בחשבון כל אחד מכם. הכוונה היא לגרום לכל אחד לראות את האחר ולהבין שלא תמיד מה שעושה לי טוב מהנה לאחר, ואיך לגשר על הפער הזה.

בקשו שכל אחד בתורו יגיד מה הציפיות שלו מהחופש, וכתבו את כל הרעיונות, מומצאים ולא הגיוניים ככל שיהיו, על דף גדול. קייטנות, ימי בטלה, שינה אצל חברים, ביקור אצל הדודים בקיבוץ, חופשה משפחתית - זה הזמן והמקום לדבר, לעשות תיאום ציפיות, לשוחח על התקציב שעומד לרשות המשפחה, להקשיב לפנטזיות של כל אחד ולייצר דיאלוג ומשא ומתן. שיחה כזו תאפשר לפגוש את הציפיות של כולם כך שכולם ירגישו מורווחים, גם אם הם נאלצים לוותר על חלק מהציפיות שלהם מהחופש.

ילדים בבריכה (ShutterStock)
תכננו מראש את ימי הבריכה והים (צילום: ShutterStock)

2. סדר יום
קבעו מראש מתי קמים, מתי הולכים לישון בלילה, האם נשארים עם פיג'מה או מחליפים לבגדים, מהן שעות הטלוויזיה/מחשב, מה עושים בשאר היום, מהן המטלות לכל אחד. קבעו עם הילדים, ומתוך התחשבות ברצונותיהם, מסגרת התנהגותית ברורה ועקבית עם כללים שיתאימו לתא המשפחתי שלכם. ילדים צעירים זקוקים מאוד לתחושה של שגרה, המעניקה להם הרגשת ביטחון ושליטה.

3. תכנון מראש
בנו יחד עם הילדים את המערכת לחודשיים הקרובים ומקמו בה את הדברים שאתם כבר יודעים שיקרו: קייטנות, מחנות הקיץ של תנועות הנוער, חופשה משפחתית מתוכננת, שהות אצל הסבים, ימי כיף שכבר קניתם להם כרטיסים מראש וכדומה. אלו יהיו העוגנים שלכם לימות החופש הארוכים והם ייצרו תחושה אצלכם וגם אצל הילדים, שבכל זאת יש "מה לעשות" ולא משתרע ריק גדול של שעמום ואובדן הדרך בפניכם ובפניהם.

4. העשירו את עולמם
שלבו פעילויות שיעודדו את היצירתיות של הילד ויגרמו להעלאת הביטחון העצמי שלו. תכננו פעילויות מסקרנות ומעוררות, שיעודדו את היצירתיות, כמו למשל, מפגשים במוזיאון הילדים, ביקור במוזיאון המדע, וכל אינטראקציה יצירתית אחרת בה ילדכם מתעניין. נסו לנצל את הזמן הפנוי לרכישת מיומנות או ידע חדשים, כמו ללמוד לדוג או ללמוד לשחות. זה יגרום לילדכם לחוש סיפוק ויעלה את ביטחונו העצמי. הוא ירגיש שהוא מצליח, שווה ויכול.

ילד ישן (ShutterStock)
תנו להם לרבוץ קצת (צילום: ShutterStock)

5. תנו להם להתבטל
החופש הגדול בהחלט מזמין גם מידה של רביצה, בטלה, שינה עד שעות מאוחרות, בהייה במסכים השונים או סתם לעבר נקודה באוויר. היו מודעים לזה, תנו לזה מקום ואפשרו לילדיכם גם את הזמנים האלו מתוך קבלה, הבנה ואמפתיה לרצונות שלהם ולא מתוך מרמור, תסכול ותחושת אובדן הדרך.

6. אמנו את המוח
החופש הגדול בהגדרתו נועד למנוחה, אך מומלץ להמשיך ולאמן את המוח ואת הגוף של הילד שלכם גם במהלך החופש, כדי שלא לאבד מההישגים הרבים אותם עמל להשיג במשך שנת הלימודים. צפייה מוגברת בטלוויזיה או שימוש מוגזם במחשב עלולים לגרום לו לאבד הישגים אלו. לכן חשוב, שבמסגרת הפעילויות המהנות בחופשת הקיץ, תהיינה אף פעילויות לימודיות. לדוגמה, אם ממילא הילד יושב זמן רב על מחשב, תנו לו להתעסק בלומדות מחשב, שבאמצעותן הוא רוכש ידע רב בתחומים כגון חשבון, שפה, ידע כללי ועוד. רכשו חוברות עבודה או הדפיסו דפים מהאינטרנט וקבעו זמן מוסכם במהלך היום של ישיבה משותפת עליהם ועוד.

7. אמנו את הגוף
וודאו כי הילד מפעיל גם את הגוף. הלו"ז לקיץ צריך לכלול הרבה פעילות גופנית מהנה כמו משחקי כדור, ים, בריכה, טיולים, אופניים , קפיצה בטרמפולינה וכדומה, כדי לאפשר לילד לפרוק את האנרגיה שמצטברת בו משעות של שהייה בבית או בהייה במסכים השונים.

ילדים מבלים בים (ShutterStock)
חייבים לפרוק קצת אנרגיה (צילום: ShutterStock)

8. אל תאבדו את זה
הילדים מפרקים את הבית ולכם חם ורטוב כל הזמן. יש לכם את כל הסיבות להיות עצבניים ולבטא את זה. ובכל זאת, נסו להקפיד שהשפה המשפחתית תהיה מורכבת מגישה אופטימית, מחמאות, עידוד והומור. זה ישפר את האווירה ולא יוסיף מתח לאווירה שעלולה להיות מתוחה ממילא.

9. יחד אבל גם לחוד
כשכל הילדים כל הזמן בבית וכל הזמן ביחד, זה לא תמיד פשוט. לפעמים גם הם זקוקים לחופש האחד מהשני. היו מודעים לזה וצרו מדי פעם הפרדה מכוונת. ללכת לישון אצל חבר, לייצר זמן פרטי כל פעם עם ילד אחר מחוץ לבית, בפעילות שהוא אוהב ומעדיף וכדומה.

10. אל תשכחו את עצמכם
בחופש הגדול ההורות שלנו היא אינטנסיבית והדוקה יותר ואנו מוצאים את עצמנו לעיתים קרובות מותשים, שחוקים ועם רצון עז לברוח. הקשיבו לעצמכם ותנו לרגשות האלו מקום וגם עשו איתם משהו. מצאו זמן לבד לעצמכם: לצאת מהבית, לעשות ספורט או לצאת עם חברים. מצאו זמן גם לזוגיות שלכם - זה יכול להיות הפסקת צהריים באמצע היום או יציאה קבועה באחד מערבי השבוע, שבה תעסקו ב ותדברו על עניינים של גדולים. כך תטענו את הבטרייה הרגשית שלכם, תרעננו מערכת היחסים שלכם עם הילדים ולא תהיו על הקצה מולם.