פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      יוגורט לפני כל ארוחה יכול להפחית את הנזק של מאכלים לא בריאים

      מנה של יוגורט לפני כל ארוחה יכולה להפחית את רמות הדלקתיות בגוף ולהפחית את הסיכון שלכם להשמנת יתר, מחלות לב וכלי דם ועוד. הייתם מוכנים לנסות את זה למשך חודשיים?

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      אחד כזה לפני כל ארוחה. יוגורט (אילוסטרציה: shutterstock)

      אנחנו רגילים לאכול אותו כארוחת בוקר או לארוחת ערב, אבל יוגורט כמנת פתיחה לפני כל ארוחה? זה בדיוק מה שממליצים חוקרים, על בסיס ממצאי מחקר שביצעו. אכילת יוגורט לפני הארוחות, לדבריהם, יכולה להפחית את תהליכי הדלקתיות ולסייע לשמירה על בריאות מערכת העיכול.

      החוקרים, מאוניברסיטת וויסקונסין-מדיסון, ביקשו מ-60 נשים - חציין עם עודף משקל וחציין במשקל תקין - לאכול יוגורט דל שומן בכמות של כ-340 גרם ליום, מדי יום. במקביל, קבוצה של 60 נשים אחרות, התבקשה לאכול חטיפים דלי שומן אחרים, שלא על בסיס חלב. החוקרים עקבו גם אחר תזונתן של כלל הנשים שהשתתפו במחקר (ולא ניתנו להן הנחיות תזונה, פרט לעניין היוגורט / חטיף).

      עוד בנושא:
      רגע לפני שבועות: הנה סיבה אחת ממש טובה לאכול יוגורט מדי יום
      צריכה של שתי מנות יוגורט בשבוע מורידה את הסיכון למחלות לב בכשליש
      6 מאכלים פרוביוטיים מעולים שהכי כדאי להכניס לתזונה

      מנת סטייק (ShutterStock)
      שיפור במדדים גם אצל מי שאכלו הרבה בשר ופחמימות. סטייק ותפוחי אדמה (אילוסטרציה: shutterstock)

      הם גילו שגם בקרב הנשים שתזונתן לא היתה מאוד בריאה והכילה הרבה פחמימות ובשר אדום, אכילת היוגורט כמתאבן האטה והפחיתה את הדלקתיות שנגמרת בגוף בדרך כלל כתוצאה מצריכת שומן רווי. מדובר במחקר נוסף שמצביע שוב על ההשפעה המהפכנית שעשויה להיות למוצרי חלב מותססים כמו יוגורט, גבינה וכדומה על בריאות המעיים ועל הדלקתיות, דבר שעומד בניגוד לטרנד הדרת מוצרי החלב מהתפריט שהפך פופולרי בשנים האחרונות.

      "הבחנו בהשפעה מיידית שנמשכה 9 שבועות, וההשערה שלנו היא שההשפעה המיטיבה הזאת תלך ותשתפר ככל שיעבור הזמן", אמר ד"ר בראד בולינג, בכיר החוקרים החתומים על המחקר ומרצה למדעי המזון, בראיון לדיילי מייל. דלקתיות כרונית נקשרה במחקרים להשמנת יתר, תסמונות מטבוליות, מחלות קרדיו-וסקולריות ומחלות נוספות.

      דלקתיות זה לא בהכרח רע

      דלקתיות אינה בהכרח דבר רע, שכן היא מהווה חלק מהותי מהמערכת החיסונית של הגוף והיא למעשה קו ההגנה הראשון של גופנו מפני תחלואה ופציעות. אולם, כאשר היא מתבטאת למשך זמן ארוך מדי היא יכולה לגרום למצב שבו הגוף תוקף את עצמו ומזיק בסופו של דבר לאיבריו ומערכותיו. ישנן תרופות אנטי-דלקתיות כמו אספירין, פרדניזון, הידרוקורטיזון וכדומה, שיכולות לסייע למתן את ההשלכות השליליות של דלקתיות כרונית, אך לכל אחת מהן יש את תופעות הלוואי והסיכונים שלה בצדה. זו הסיבה שבשני העשורים האחרונים מדענים מחפשים אחר חלופות בטוחות, עדינות ומתאימות יותר לטווח ארוך.

      אולם, המחקרים שבחנו מוצרי חלב כאפשרות טיפול הניבו תוצאות מעורבות ולעתים סותרות, מה שהוביל לוויכוח בתוך הקהילה המדעית לגבי השאלה האם מוצרי חלב מעודדים דלקתיות או נלחמים בה? על הרקע הזה, דווקא היוגורט מסתמן כאחד מכיווני המחקר המבטיחים ביותר במלחמה בדלקתיות, בשל היותו מוצר מותסס - אומר ד"ר בולינג.

      פרוזן יוגורט (ShutterStock)
      "היינו חייבים לבחור מוצר אחד, והיוגורט נראה כמו הכיוון הכי מבטיח". פרוזן יוגורט (אילוסטרציה: shutterstock)

      "התחלנו להסתכל על קטגוריית מוצרי החלב כי ראינו בכמה מחקרים שבוצעו בעבר וכללו התערבות בתזונת בני אדם, שבקרב אנשים שסבלו מעודף משקל והחלו לצרוך יותר חלב, גבינות ויוגורט נצפה אפקט אנטי-דלקתי כללי. היינו חייבים לבחור מוצר אחד והיוגורט נראה לנו כמו הכיוון המבטיח ביותר מבחינת הקשר שלו לבריאות המעיים והעיכול. היו בעבר אולי שני מחקרים של התערבות בתזונת בני אדם שבחנו את השפעת היוגורט ואחד שנעשה בבעלי חיים", סיפר החוקר הבכיר.

      יוגורט מיוצר על ידי ערבוב של חלב עם חיידקים 'טובים', שגורמים לו לתסוס. החיידקים החיים הללו מעודדים את אוכלוסיית החיידקים הטובים שחיים דרך קבע במערכת העיכול שלנו, ומפריעים לחיידקים מזיקים להתרבות ולשגשג.

      המחקר הנוכחי הוא אחד ממחקרי ההתערבות בתזונת בני אדם הגדולים ביותר שנערכו עד כה והתמקדו ביוגורט. ד"ר בולינג בחר בסוג נפוץ של יוגורט ממותק ודל שומן, לדבריו, אחת הסיבות שבחר בסוג הספציפי הזה הוא שהוא אחד הנפוצים ביותר בארה"ב. "אין בהרכב שלו שום דבר מיוחד או מתוחכם", אמר.

      יוגורט (ShutterStock)
      "אין בהרכב שלו שום דבר מיוחד או מתוחכם". אישה אוכלת יוגורט (אילוסטרציה: shutterstock)

      במהלך המחקר, קבוצה אחת של נשים הונחתה לאכול כ-340 גרם מהיוגורט הזה במהלך היום, במשך 9 שבועות. הקבוצה השנייה הונחתה לאכול מעדן אחר, לא חלבי.

      יש כזה דבר יותר מדי יוגורט?

      לאורך תקופת המחקר נלקחו מהנשים המשתתפות בדיקות דם בצום, במטרה לבדוק מספר סמנים ביולוגיים ששימשו מדענים מזה שנים כדי למדוד את רמות הדלקתיות בגוף. הנשים בקבוצת היוגורט הציגו ירידה משמעותית במספרן של המולקולות הדלקתיות שהגיעו למחזור הדם שלהן. בקרב הנשים שהוגדרו כבעלות עודף משקל, נצפה שיפור גם בפירוק הגלוקוז בגוף בעקבות אכילת היוגורט - רמות הגלוקוז בדמן לאחר הארוחה ירדו מהר יותר.

      ד"ר בולינג אמר כי "הממצאים שלנו מצביעים על כך שלצריכה מתמשכת של יוגורט עשויה להיות השפעה מיטיבה על רמת הדלקתיות בגוף". עם זאת, עדיין לא ברור אם יש איזשהו רף עליון לצריכת היוגורט היומית. כמו כן, המחקר לא בודד את רכיבי היוגורט שאחראים על ההשפעות המיטיבות שלו ולא הסביר את המנגנון שגורם להם להפחית את הדלקתיות בגוף. לדברי ד"ר בולינג, אלה בדיוק הצעדים הבאים שלו ושל צוותו.