וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשמגלים שיש לך סיכוי של 87 אחוזים לחלות בסרטן?

שרון טרקניסקי

16.5.2018 / 12:23

המוטציה בגן BRCA מעלה את הסיכון לסרטן תורשתי בעשרות אחוזים ושכיחותו ביהודים גבוהה במיוחד. עמותת 'ברכה' היא ארגון ייחודי בישראל שמספק מידע ותמיכה לחולים בסרטן ולנשאי הגן. בסוף השבוע יתקיים מירוץ לגיוס תרומות לעמותה

אנג'לינה ג'ולי לובשת ורסצ'ה בטקס פרסי בחירת המבקרים, לוס אנג'לס, 145 ינואר 2015. רויטרס
השגרירה של BRCA . אנג'לינה ג'ולי/רויטרס

סבתא שלי חלתה בסרטן השד לפני 25 שנה, מאחר שחלתה בגיל מאוחר יחסית הרופאים טענו כי סוג הסרטן לא תואם למוטציה הגנטית המוכרת (BRCA) ולכן לא הפנו את אמי להיבדק בעצמה. אותי, לעומת זאת, זה תמיד סיקרן - כנראה מהפחד מהמילה הזאת: "סרטן" - מתי, ואיך זה יכול לתקוף?

לפני כשנה החלטתי שאנחנו צריכות לבדוק את זה, אחת ולתמיד. אני לא יודעת בדיוק למה ההחלטה הייתה כה נחרצת פתאום, אולי זו היתה סבתא שכיוונה אותנו מלמעלה, אולי בהשפעת נשים מפורסמות שיצאו לעולם עם ההצהרה שהן נשאיות הגן ואף עברו ניתוחים מניעתיים (ע.ע אנג'לינה ג'ולי). קבענו תור ליועצת גנטית בקופת החולים ואחרי פגישה שבה פרסנו את העץ המשפחתי, החלטנו שרק אמא שלי תעשה את הבדיקה ובהתאם לתוצאה שלה נמשיך אליי. בדיקת דם, זה כל מה שצריך, ולחכות.

עוד בנושא:
למה גברים שחולים בסרטן השד שורדים פחות מנשים?
חוקרים ישראלים פיתחו שיטה למניעת התפשטות גרורות סרטן השד
האם יש קשר בין המזון שאנחנו אוכלים לסרטן השד?

אישה עושה בדיקת דם. ShutterStock
בדיקת דם - זה כל מה שצריך, ולחכות/ShutterStock

אישה שנושאת מוטציות בגנים BRCA1 או BRCA2 נמצאת בסיכון גבוה לפתח סרטן שד (סיכון של כ-87 אחוזים, פי 7 יותר מהסיכון באוכלוסייה הכללית) וסרטן שחלות (סיכון של כ-50 אחוזים, פי 30 יותר מהסיכון באוכלוסייה הכללית). גבר שנושא מוטציה גנטית נמצא בסיכון גבוה לחלות בסרטן שד, סרטן הלבלב, סרטן הערמונית ומלנומה. באוכלוסייה הגלובלית אחד מכל 400 בני אדם נושא את המוטציה, אך בקרב יהודים השכיחות גבוהה בהרבה ועומדת על אחד ל-40. לכן יש חשיבות גבוהה מאוד להעלאת המודעות בישראל.

עוד באותו נושא

תורשתי או לא: אילו סוגי סרטן קשורים לגנטיקה שלכם ואילו פחות?

לכתבה המלאה

אין חוקיות, פשוט צריך להבדק

עברו 6 שבועות עד לתוצאה. חיובית. אמא שלי נשאית של הגן והמוטציה שמעלה את סיכוייה לחלות בסרטן שד ל-87 אחוזים. למרות שתוצאות הבדיקה עמדו על סיכוי של 50:50, היא לא באמת חשבה שהיא תשמע שהיא נשאית.

עכשיו הגיע תורי להיבדק, עשיתי בדיקת דם והתכוננתי להמתנה של 6 שבועות. זמן שבו אני מתחילה לשקול דברים שלא כל בחורה בת 24 שוקלת. אצל אמא שלי ההשלכות הן מעט שונות, היא כבר הביאה ילדים. ניתוח מניעתי יהיה לה קשה והשלכותיו רבות, אך בניגוד אלי זה כבר לא ישפיע על היכולת שלה להביא ילדים לעולם, אז מצאתי את עצמי מתכננת. מידע בסיסי וקריאה קלה, אני מתחילה לשקול את צעדי הבאים. אני עושה את בדיקת הדם ומחכה. הסטטיסטיקה שלי זהה לזו של אמא שלי וגם לי סיכוי של 50:50 להיות נשאית, אז רעיונות כמו הקפאת ביציות עולים לי בראש.

מירוץ עמותת ברכה לסרטן תורשתי. עמותת ברכה,
העמותה פועלת בהתנדבות מלאה ועל בסיס תרומות, ללא כוונת רווח. מרוץ ברכה/עמותת ברכה

אחרי שבועיים בלבד היועצת הגנטית התקשרה אליי עם חדשות טובות: אני לא נשאית של הגן! הקלה עצומה גם עבורי וגם עבור אמא שלי, וכעת שתינו מתמקדות בתהליך שלה. חשוב לציין שבעקבות התוצאה החיובית של אמא שלי, גם אחיה נבדק ונמצא חיובי לנשאות של הגן. שתי בנותיו, למרבה המזל, אינן נשאיות, בדיוק כמוני. כל התוצאות מפתיעות ורק מוכיחות לנו שאין חוקיות ושפשוט צריך להבדק.

עכשיו מגיע שלב ההתמודדות והתכנון - מה הצעד הבא? אמא שלי עשתה את שיעורי הבית שלה, ישבה וקראה ויצרה קשר עם נשים שעברו תהליך דומה וכך הגיעה לעמותת ברכה, שם קיבלה גג שתחתיו הזדהות, תשובות לשאלות, תמיכה והעצמה.

עמותת ברכה (ששמה הוא משחק על ראשי התיבות הלועזיים של המוטציה הגנטית BRCA) - התמודדות והקטנת הסיכון של סרטן שד ושחלות משפחתי, הפועלת בהתנדבות מלאה, מספקת את הידע העדכני ביותר ותמיכה למשפחות בסיכון גבוה לחלות בסרטן שד, שחלות, לבלב ועוד. ידע זה יכול להפחית את הסיכון לחלות בסרטן ואף להציל חיים. העמותה הינה קהילה ארצית חמה ותומכת לנשים ולגברים שכבר חלו וכן, לבני משפחות בריאים ובריאות שנמצאים בסיכון גבוה לחלות.

לרוץ בשביל מטרה טובה

העמותה הוקמה בשנת 2009 והיא הארגון היחיד בישראל שמטרתו העיקרית היא הגדלת המודעות לסרטן שד ושחלות תורשתי, ולתמיכה וסיוע לכל קהילת הנשאים והנשאיות של המוטציה בגן BRCA וגנים נוספים. פעילותה מוקדשת להגדלת מודעות לבדיקות גנטיות, למניעת הסרטן התורשתי וכן לשיפור חייהם של כל מי שחלו בו. העמותה היא ארגון ללא כוונת רווח ופועלת על בסיס מתנדבים ותרומות בלבד, בכל מגזרי האוכלוסייה בישראל.

ביום שישי ה18 במאי 2018 יתקיים בכפר סבא מרוץ 'ברכה' ה-4 ע"ש סיגל ולנטי ז"ל. מדובר במסלול עממי של כ-5 ק"מ ריצה/הליכה ללא מדידת זמנים. בנוסף יהיו במתחם מגוון פעילויות נוספות כמו TRX, מסאז', יוגה. עלות ההרשמה: 60 שקלים תרומה לפעילות עמותת ברכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully