וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעילות הגופנית שיכולה להילחם בדיכאון

13.5.2018 / 0:14

סקירה מדעית שמתבססת על למעלה מ-30 מחקרים שונים מראה כי אימוני התנגדות יכולים לעזור במניעת ועצירת תסמיני דיכאון. אז איזו פעילות הכי טובה, אם יש כזו בכלל, וכמה זמן עליכם להתאמן ביום כדי שהיא תהיה יעילה?

ענת הראל עושה תרגילי פלאנק/צילום: עידו שחם, עריכת וידאו: מיכאל ברגמן ונטלי זברו

בווידאו: זה אחד מהתרגילים הכי חשובים לאימון שלכם

פעילות גופנית היא דבר חשוב מאוד לגוף שלנו, אבל לא פחות לנפש. סקירה חדשה של למעלה מ-30 מחקרי עבר מצאה כי יש פעילות גופנית אחת במיוחד שיכולה לעזור נגד תסמיני דיכאון - אימוני כוח.

המחקר שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry מצא שאימוני התנגדות כמו הרמת משקולות, קשורים לא רק לחיזוק העצם והשרירים אלא גם תורמים לירידה משמעותית בתסמיני דיכאון. עורכי המחקר הדגישו כי זה לא אומר שאימונים מסוג זה יכולים להחליף טיפולים אחרים, אך בשל נגישותם והעובדה שמדובר בפעילות שמיטיבה עם הגוף - שווה לשקול לעשותם.

ברט גורדון, העורך הראשי של המחקר וחוקר לתואר שני בחוג לחינוך גופני וספורט באוניברסיטת לימריק שבאירלנד, הסביר לאתר TIME שמאחר שהמאמר התבסס על מחקרים קודמים, לא ניתן היה להוכיח קשר של סיבה ותוצאה. אך מחקרים אחרים מראים כי על ידי הגברת זרימת הדם למוח, פעילות גופנית יכולה לשנות את מבנה ותפקוד המוח, ליצור תאי מוח חדשים ולהפעיל את שחרורם של חומרים שמשפיעים על מצב הרוח כמו אנדורפינים.

עוד בנושא:
בלי רגשות אשמה: 7 סיבות לגיטימיות לוותר על התעמלות
מדענים גילו: כך פעילות גופנית מגנה על הגוף מפני סרטן
מחקר: פעילות גופנית מאטה את הזדקנות המוח ב-10 שנים

אישה מרימה משקולות. ShutterStock
מחזק גם את הנפםש. אישה מרימה משקולות בחדר כושר/ShutterStock

גורדון והצוות שלו ניתחו 33 מחקרים קליניים שכללו כאלפיים בני אדם ובחנו את ההשפעה שיש לאימוני התנגדות על תסמיני דיכאון. הם מצאו שבכל המדדים אימוני כוח היו קשורים באופן מובהק לשיפור תסמיני דיכאון כמו מצב רוח ירוד, חוסר עניין בפעילויות שונות ותחושות של חוסר ערך עצמי, זאת ללא קשר למין הנבדקים, גילם, מצבם הבריאותי או שיפור בכוח הפיזי שלהם.

החוקרים מצאו כי השיפור המשמעותי ביותר נמדד דווקא בקרב מבוגרים עם סימפטומים דיכאוניים המעידים על דיכאון בינוני ומעלה בהשוואה למבוגרים ללא תסמינים כאלה, דבר המצביע לדעתם על כך שאימוני כוח עשויים להיות יעילים במיוחד עבור אלו עם תסמיני דיכאון קשים יותר. כיוון שהחוקרים בדקו נתונים שעסקו באימוני כוח שונים, הם הבהירו כי אין ביכולתם לשים את האצבע על אימון כוח אחד במיוחד שמשפר את תסמיני הדיכאון. ובכל זאת, גורדון הסביר כי הייתה ראיה אחת שתמכה בכך שעל האימונים להיות קצרים מ-45 דקות.

לא על המשקולת לבדה

לפני כשנה התפרסם מחקר בכתב העת American Journal of Psychiatry, בו חוקרים בחנו נתונים על 33,908 בני אדם ממדינות שונות ברחבי העולם. החוקרים שאלו את הנבדקים על הרגלי ההתעמלות שלהם וכן השתמשו במבחני אישיות לבחינת תסמיני חרדה או דיכאון. במחקר זה שנארך 11 שנים, נמצא כי אנשים שהתעמלו בין שעה לשעתיים ביום היו בסבירות נמוכה ב-44 אחוזים לסבול מתסמינים של דיכאון. זאת בהשוואה לאלו שלא התעמלו כלל. בנוסף, הם מצאו כי 12 אחוזים ממקרי הדיכאון יכולים להימנע לחלוטין בעזרת התעמלות גופנית קבועה, בעוד שברוב המקרים ההתעמלות תוביל להקלה כלשהי בתסמינים.

ואחרי שהראנו את המחקרים בנושא חשוב להבין כי הגורמים שמשפיעים על בריאות הנפש הם מורכבים ושונים בין אדם למשנהו. "הרמת משקולות לא מספיקה כדי למחוק סימפטומים של דיכאון לחלוטין, וזה יכול להיות קשה למצוא את האנרגיה או המוטיבציה להתחיל משטר אימונים חדש אם אתה כבר נאבק עם דיכאון", אמר גורדון. עם זאת, הוא מדגיש כי הסקירה החדשה מוסיפה משקל לטיעון כי אימון התנגדות יכול להיות כלי רב עוצמה לשיפור בריאות הנפש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully