וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ ועצירות: 7 סימנים שהתזונה שלכם הורסת לכם את הבריאות

10.5.2018 / 6:05

אם הייתה לנו נורת אזהרה שמהבהבת בכל פעם שהגוף לא מקבל את מה שדרוש לו, כנראה שרובנו היינו אוכלים הרבה יותר בריא, אבל הסימנים לכך ברוב המקרים מעודנים ונסתרים בהרבה והגיע הזמן שתכירו אותם

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

בווידיאו: 5 עובדות על קפה

איש אוכל מאוייר. ShutterStock
סימנים קטנים שהתזונה שלכם לא משהו/ShutterStock

כנראה שאיש לא יוכה בתדהמה אם יספרו לו שלדברים שהוא אוכל במהלך היום יש השפעה ניכרת על הגוף שלו. ממש כמו המכונית שלנו, גם הגוף שלנו דורש "דלק" איכותי ומסוים כדי לתפקד כמו שצריך. מחקרים רבים מספור כבר הוכיחו פעם אחר פעם שתזונה לא מאוזנת עלולה לגרום למחלות, להחליש אותנו ולקצר את תוחלת החיים שלנו.

הבעיה היא שברוב המקרים אתם לא תלקו במחלה מסכנת חיים רק בגלל שאכלתם כמה חטיפים בלילה שלפני. הסימנים לכך שהתזונה שלכם לא מיטיבה עם הגוף שלכם יהיו קטנים, לא משמעותיים וברוב המקרים לא ידליקו אצלכם נורה אדומה. כדי לוודא שבכל זאת תשמרו על עצמכם, הגיע הזמן שתכירו את הסימנים האלה ותבינו האם יש צורך לטפל בבעיה לפני שיהיה מאוחר.

עוד בנושא:
6 מאכלים "בריאים" שעדיף לכם להימנע מהם
8 מאכלים שנלחמים בדלקתיות בגוף ויכולים למנוע מחלות
מרשם מן הטבע: 6 מאכלים שישאירו אתכם בריאים

עוד באותו נושא

10 המזונות הכי ממכרים שיש

לכתבה המלאה

1. נדיר שאתם מרגישים ערניים

יש אנשים שלא משנה כמה ישנו, לא משנה כמה כוסות קפה ישתו, הם תמיד ירגישו עייפים ויתקשו להתרכז. עייפות כרונית יכולה להיגרם מבעיות שונות, לרבות אנמיה, זיהום כרוני, מחלות של מערכת החיסון ובמקרים מסוימים אפילו סרטן. אולם, אם אתם לא סובלים מאף אחת מהבעיות האלה, ייתכן בהחלט שהסיבה היא תזונה לא מאוזנת. אם נחזור לדוגמת המכונית, שאף אחד לא היה מצפה שתיסע מבלי למלא בה דלק, כך גם הגוף שלכם דורש מכסה מסוימת של חומרים מזינים בכל יום כדי לתפקד.

חשוב להבין שלא מספיק רק לאכול, אלא גם לדעת מה לאכול. כדי לתפקד כמו שצריך מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות, ברזל, סיבים תזונתיים וחלבונים. מנגד, מומלץ להפחית בסוכר פשוט ובמזונות מעובדים.

שירותים. ShutterStock
חוסר איזון במזון מתבטא גם ביציאות שלכם בשירותים. איש מחזיק נייר טואלט/ShutterStock

2. אתם מבלים יותר מדי (או פחות מדי) זמן בשירותים

האופן שבו המזון עוזב את הגוף הוא אולי המדד המדויק ביותר לאיכות שלו ולהשפעה שלו על הבריאות שלכם. עצירות ושלשול הם שני מרכיבים שמהווים תמרור אזהרה שמשהו לא בסדר בתזונה שלכם. אם אתם חווים אותם על בסיס קבוע, חשוב שלא להתעלם מהם ולנסות להבין מה לא בסדר. ייתכן שהסיבה לכך תהיה מחסור בסיבים, רגישות לחומרים מסוימים או חוסר איזון בסוגי המזון שאתם צורכים. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ עם תזונאית ועם רופא כדי להבין את מקור הבעיה ולטפל בה בהקדם.

3. אתם תמיד מתחננים לכבות את המזגן

גם אתם מהאנשים שהאלה שגם באמצע הקיץ ירגישו שקר להם באופן בלתי נסבל? לפני הכול, בואו נבין מה המקור לבעיה הזאת. כשאנחנו אוכלים, הגוף מפרק את המזונות והופך את הקלוריות לאנרגיית חום. תהליך זה קרוי גם תרמוגנזה. אם אתם לא אוכלים מספיק, הגוף ינסה לשמר כמה שיותר אנרגיה באמצעות הפחתת הפקת החום בגוף. בנוסף, התהליך הזה יגרום לכך שבאופן אירוני למדי הגוף יאגור יותר שומן, מתוך חשש שמדובר במצב חירום שדורש זאת. לכן, אתם גם לא עושים לגזרה שלכם טובה אם אתם מחליטים להרעיב את עצמכם.

4. נושר לכם הרבה יותר שיער מהרגיל

לכולנו נושרות שיערות, אבל אם הכרית, המסרק והאמבטיה מלאים בקבוצות שיער מראשכם, ייתכן בהחלט שמדובר בחוסר תזונתי. אובדן שיער הוא תופעה שיכולה להיגרם ממגוון סיבות, בהן סטרס מתמשך, חוסר איזון הורמונלי, היריון או גנטיקה בעייתית. אולם, במקרים מסוימים זה בהחלט יכול להיות סימן שאתם לא צורכים מספיק חלבונים, ויטמינים ומינרלים.

מאכלים שיעזרו לכם להתגבר על התופעה כוללים בין היתר ברוקולי, קיווי, גרגירי חומוס, גרעיני חמנייה, גזר, בשר וביצים.

אישה מחזיקה מסרק מלא בשיערות. ShutterStock
סימן למתח וחוסר איזון הורמונלי אבל גם לתזונה לא מאוזנת. אישה מחזיקה מסרק מלא בשיער שנשר מראשה/ShutterStock

5. תמיד בא לכם להרוג מישהו

במלחמת העולם השנייה נערך מחקר שביקש לבדוק איך צריכת כמות לא מספקת של קלוריות משפיעה על המצב הנפשי של גברים. הממצאים הראו משהו שבטח לא יפתיע אף אחד מכם - צריכה של פחות מ-1,800 קלוריות בכל יום גרמה לנבדקים להראות עצבנות, חוסר סבלנות וקשיי ריכוז. גם מחקר עדכני יותר שנערך על מאות סטודנטים אמריקנים הגיע לתוצאות דומות. אז נכון, עצבנות מסוכנת יותר לסובבים אתכם מאשר לכם, אבל היא בהחלט מצביעה על כך שהגוף לא מקבל את כל מה שדרוש לו כדי לתפקד כמו שצריך - וזה בהחלט צריך להדאיג אתכם.

6. אתם כל הזמן בלחץ

בניגוד לעצבנות, שניכרת במצב של רעב, חרדה עלולה להצביע על חסרים מסוימים בתזונה, על שתייה מועטה של מים או על צריכה מוגברת של אלכוהול וקפאין. החדשות הטובות הן שתזונה מאוזנת הכוללת דגנים מלאים, פירות, ירקות ושומנים טובים יכולה בהחלט לעזור לכם להפחית במידה מסוימת את החרדה. אומגה 3 היא מרכיב חיוני נוסף שעוזר לתחזק את המערכת ההורמונלית ולכן מומלץ גם להוסיף לתפריט דגים ואגוזים המכילים אותה בשיעור גבוה.

7. אתם לא זוכרים מתי ישנתם טוב בפעם האחרונה

גם אכילה מופרזת וגם הרעבה עצמית עלולות לשבש את השינה, לגרום לקשיים בהירדמות או לפגוע ברצף השינה. במחקר אחד שנערך בקרב 381 סטודנטים נמצא קשר מובהק בין תזונה לא מאוזנת לבין בעיות שינה. כדי לישון טוב יותר מומלץ להימנע מממתקים, ירקות מצליבים (ברוקולי, כרוב וכרובית), אלכוהול, שוקולד ואוכל חריף בשעה שלפני כיבוי האורות. בנוסף, חשוב גם לדעת אילו מאכלים יעזרו לכם להבטיח שינה איכותית ונעימה יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • תזונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully