וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה שגורמת לנשים עם עיניים חומות לסבול יותר

7.5.2018 / 8:44

שלושה מחקרים שהוצגו בכנס בבריטניה ועסקו בדיכאון עונתי מצאו ממצאים מעניינים ששמים אוכלוסיות שונות בסיכון גבוה יותר לסבול מהתופעה

בחורה צעירה מאופרת עם עיניים חומות. ShutterStock
צבע רגיל? אישה עם עיניים חומות/ShutterStock

חשבתם שנגמרו הנושאים למחקרים מדעיים בעולם? אז טעיתם. חוקרים מאוניברסיטת דרום ווילס ערכו מחקר שמצא כי אנשים עם עיניים חומות נמצאים בסבירות גבוהה יותר לחוות דיכאון עונתי (Seasonal Affective Disorder) בהשוואה לבעלי עיניים כחולות.

במחקר שנערך על 175 סטודנטים מאוניברסיטת דרום ווילס ומהאוניברסיטה האמריקאית בקפריסין, קיבלו הנחקרים שאלונים שמדדו את מצב הרוח שלהם לאורך העונות השונות של השנה. הממצאים הראו כי היה קיים שוני בין המדינות, אבל השוני היה מובחן יותר כאשר השוו בין נחקרים עם עיניים כחולות לאלה עם עיניים חומות.

עוד בנושא:
ביצים ותותים: המזונות הכי בריאים לעיניים שלכם
הסוד הכהה שבעיניים: הגידול שלא מרגישים, עד שמאוחר מדי
אבינו שבעיניים: המכנה המשותף של תכולי העין

עיניים כחולות. ShutterStock
מרוויחים פעמיים. אישה עם עיניים כחולות/ShutterStock

במבחן שני, החוקרים ביקשו לראות כיצד שתי ההמיספרות של המוח מגיבות כאשר הן מזהות פנים שמביעות שני ביטויים רגשיים שונים. החוקרים מצאו כי אנשים עם דיכאון עונתי נטו יותר להעדיף את שדה הראייה השמאלי כאשר הם לומדים את הפנים ובכך לעבד את שראו עם הצד הימני של המוח שלהם.

"הנטייה להשתמש בצד השמאלי של שדה הראיה ולעבד אותו בצד הימני של המוח לזיהוי הבעות פנים קיימת באוכלוסייה הכללית, בין אם הם סובלים מדיכאון עונתי או לא. אבל אנשים הסובלים מצורות קונבנציונליות יותר של דיכאון בדרך כלל מאבדים את היתרון הזה. במקרה של דיכאון עונתי החוקרים מצאו שהיתרון החזותי הזה למעשה גדל.

"אנו יודעים כי האור הנכנס למוח גורם לירידה ברמות המלטונין(הורמון השינה). עיניים כחולות מאפשרות ליותר אור לחדור לתוך המוח, מה שיכול להוביל לירידה גדולה יותר במלטונין במהלך היום, ולכן אנשים עם עיניים בהירות נוטים פחות לסבול מדיכאון עונתי", הסבירו החוקרים.

עוד באותו נושא

האם אתם סובלים מדיכאון או שזה סתם החורף?

לכתבה המלאה
אישה צעירה שוכבת על הספה ואוחזת את ראשה בין שתי ידיה. ShutterStock
משפיע על לא מעט אנשים. אישה בדיכאון/ShutterStock

בחקר אחר שהוצג גם הוא בוועידה של ארגון הפסיכולוגים הבריטי בוצע סקר בקרב 2,031 בריטים ומצאו כי נשים היו בסבירות גבוהה יותר של 40 אחוזים לסבול מדיכאון עונתי בהשוואה לגברים, במיוחד אלה שהיו בגיל הרבייה. לטענת החוקרים הסיבה לכך שנשים סובלות יותר מהתופעה נעוצה ככל הנראה באבולוציה, שכן הן חוסכות באנרגיה במהלך החורף כדי לטפל טוב יותר בילדים.

אצל כל בני אדם צבע העיניים נע בין חום בהיר לשחור, והוא תלוי בעיקר בריכוז המלנין (פיגמנט) המצוי בקשתית. צבע עיניים בהיר למשל הוא תופעה של אור הנכנס לעין ומקרין חזרה החוצה. ככל שריכוז המלנין נמוך יותר, אז הקשתית שקופה יותר וכך האור המוקרן החוצה בהיר יותר (בחושך לכולם יש עיניים שחורות).

נטייה לבכי ושינויים במצב הרוח

דיכאון עונתי הוא הפרעה שנפוצה בעיקר במדינות קרות וצפוניות יותר (למעשה, המרחק מקו המשווה הוא הגורם הרלבנטי), לפי הערכות סובלים מההפרעה כ-100 אלף ישראלים. הסימפטומים של דיכאון חורף זהים לסימפטומים של דיכאון מג'ורי והם כוללים: תחושת עייפות וחוסר אנרגיה, סטרס וחרדה, ירידה בחשק המיני, התרחקות חברתית, הפרעות בשינה, שינה ממושכת או ישנוניות יתר במשך היום, שינויים בתאבון - לרבות חשק עז לפחמימות וסוכרים, חוסר עניין והנאה מפעילויות שהאדם נהנה מהם בעבר, נטייה לבכי ושינויים במצב הרוח.

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully