וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוד הכהה שבעיניים: הגידול שלא מרגישים, עד שמאוחר מדי

מאמר אורח, ד"ר אודי רייך

6.3.2016 / 15:00

אנחנו רגילים לחשוב על מלנומה בהקשר של סרטן העור, אך גידול מסוג זה עלול להתפתח גם במעמקי העין. לרוב, לא יהיו לו כמעט תסמינים וכשיהיו, זה כבר יהיה מאוחר. מומחה מסביר מדוע חשוב כל כך לבצע בדיקות עיניים תקופתיות

בדיקת עיניים. ShutterStock
בדיקה שנתית אצל רופא עיניים, בהרחבת אישונים, עשויה להציל את חייכם/ShutterStock

מפעם לפעם אנחנו שומעים בתקשורת על קמפיין לבדיקת עיניים שנתית, במטרה לזהות גלאוקומה התחלתית, קטרקט ומחלות של ניוון הרשתית הגורמות לעיוורון. אבל ישנו סוד כהה נוסף בקרקעית העין אותו חשוב לחפש, ושבגינו שווה לטרוח וללכת לרופא העיניים פעם בשנה ולהבדק בהרחבת אישונים. זה יכול להציל את חייכם.

מלנומה של שכבת העינביה בעין (Uveal melanoma) גדלה לרוב מבלי לגרום להפרעות בראיה. לעתים סימנים פשוטים כמו טשטוש ראיה, הבזקי אור או עיוות התמונה יהיו הסימנים היחידים –אך גם הם נדירים. רוב המלנומות מתפתחות בשקט, מבלי לגרום להפרעות ראיה עד שנהיה מאוחר מדי. מלנומה בעין היא גידול נדיר יחסית. פחות מ-100 אנשים בשנה יפתחו אותו בארץ, ושכיחותו עולה עם הגיל. בניגוד למלנומה של העור הקשורה לחשיפה לשמש, למלנומה של העין אין גורמי סיכון ואין לה קשר לחשיפה לשמש. לרוב, היא מתגלה על ידי רופא עיניים, שבבדיקה בהרחבת אישונים מזהה נגע חשוד ולאחר מכן מפנה למומחה לגידולי עיניים לאבחנה.

איך מאבחנים?

איבחון מלנומה של הענביה אינו פשוט. הנגע נמצא בתוך העין ולא נגיש כמעט לביופסיה, בניגוד לנגע על העור. לכן, האבחנה מסתמכת בעיקר על מאפייניו הקליניים של הגידול, קרי כיצד הוא נראה ומתנהג. לכן, חשוב ביותר שרופא עיניים מומחה לתחום הגידולים התוך עיניים יבדוק את המטופל בהקדם וייאבחן. לצורך האבחון אנו נעזרים במכשיר אולטראסאונד על מנת להגדיר את גודלו של הנגע ואת מאפייניו.

ניתוח עיניים. ShutterStock
ברוב המקרים, זיהוי מוקדם מאפשר לרופאים להציל את המטופל ואת העין/ShutterStock

רוב המלנומות מקורן בנקודות חן (נבוס) של העינביה אשר עבר מסיבה לא ברורה התמרה סרטנית. גם פה ישנם גורמי סיכון הניתנים להערכה בבדיקת הנגע אצל הרופא במרפאה. חלק נכבד מהאבחנה הוא מעקב צמוד, כדי לזהות גדילה של הנגע.

ברוב המקרים, אם הנגע טרם "ברח" מהעין ושלח גרורות, ניתן להציל את המטופל ולעתים קרובות גם את העין. לכן האיבחון המהיר וההפניה המהירה למרפאה המתמחה בתחום (כגון המרכז לגידולי עיניים שהוקם לאחרונה במרכז הרפואי רבין) - הינם קריטיים. חשוב לבצע הערכה מלאה של המצב לפני החלטה על טיפול כלשהו.

דרכי טיפול

כאשר הנגע קטן ניתן לטפל על ידי ברכיתרפיה – קרינה רדיואקטיבית על העין. בשיטה זו דיסק מתכתי המכיל חומר רדיואקיבי מונח בניתוח על גבי העין לפרק זמן קצוב. קרינה מסוג זה לא פוגעת בשום איבר אחר בגוף. בטיפול מסוג זה לעיתים ניתן אפילו לשמר את הראיה. איבחון מוקדם הוא הדרך היחידה לזהות את הגידול כשהוא עוד קטן ולהציל את החולה. שיעורי ההצלחה הטיפוליים במלנומות קטנות ובינוניות עומדים על למעלה מ-80%.

במידה שהגידול גדול מדי אין ברירה אלא להוציאו בשלמותו – דהיינו להוציא את כל העין. גם כאן חשוב שמומחה יבצע את הניתוח, בכדי לוודא שהעין נשארת שלמה בניתוח והגידול לא מתפזר לגוף. בהיותי גם פלסטיקאי של העין, אני שם דגש משמעותי על המראה האסתטי לאחר ניתוח שכזה – בכל הקשור לפרוטזה המלצתי הנחרצת היא לשים שתל בארובה כבר בעת הוצאת העין.

מאחר ומלנומה הוא גידול עמיד מאוד לקרינה ולכימותרפיה, כל הצלחת הטיפול נשענת על כך שהגידול מוגבל לעין ולא הספיק לשלוח גרורות. רק אז אנחנו יכולים להקרין עליו בעוצמה חזקה מספיק בכדי לרפא את המטופל.

הכותב הוא רופא בכיר בשירות לגידולי עיניים במרכז דוידוף ובמערך עיניים במרכז הרפואי רבין, ובמחוז דן-פתח תקווה של שרותי בריאות כללית. מומחה לאוקולופלסטיקה ולאונקולוגיה של העין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully