וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השינוי התזונתי הזה יכול להציל את חייהם של מיליוני בני אדם בעולם

1.5.2018 / 6:05

אם הייתם צריכים עוד הוכחה עד כמה צריכת בשר אדום פוגעת לכם בבריאות - המספרים במחקר הנוכחי לא ישאירו לכם מקום לספק, ועל הדרך הם גם ילמדו אתכם עד כמה תזונה היא קריטית לבריאות שלכם

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בווידיאו: זה מה שצריכת בשר מעובד עושה לגוף שלכם

כשליש ממקרי המוות המוקדמים בעולם יכולים להימנע אם אנשים יעברו לתזונה צמחונית, כך קובע מחקר חדש מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. זו לא הפעם הראשונה שמחקר מצביע על היתרונות שיש בהפחתה של אכילת בשר, אבל המספרים של המחקר הנוכחי גבוהים בהרבה ממה שהוערך במחקרי תזונה קודמים. הנתונים הוצגו בכנס בינלאומי שנער בוותיקן. המאמר טרם פורסם בכתב עת מדעי כך שצריך לקחת את מסקנותיו בערבון מוגבל, אבל כאמור טענות החוקרים כה מרחיקות לכת שלא ניתן להתעלם מהן.

ההערכות העולמיות באשר למספר מקרי המוות שניתן למנוע הם בגסות כ-30 מיליון והם מתייחסים למקרי מוות שאירעו בשל גורמים שניתנים למניעה כמו עישון, תזונה לא מאוזנת, השמנה ועוד. הפחתת מקרי המוות האלה בשליש היא משמעותית ביותר, וכאמור החוקרים מהרווארד מאמינים כי זה מה שיכולה לעשות תזונה צמחונית.

עוד בנושא:
הוכחה נוספת: בשר אדום מגביר את הסיכון ל-9 מחלות מסכנות חיים
האם תזונה טבעונית בריאה גם בהיריון?
מחקר חדש מציע: במקום תרופות - ירקות

סלט בולגרי ראי מסעדה ויקב כפר ראמה. דרור עינב, מערכת וואלה! NEWS
תזונה מאוזנת ובריאה. סלט ירקות/מערכת וואלה! NEWS, דרור עינב

"עשינו כמה חישובים שבדקו את השאלה עד כמה נוכל להפחית את התמותה אם נעבור לדיאטה בריאה יותר המבוססת על צמחים, לא בהכרח טבעונית לחלוטין, וההערכות שלנו הם כשליש ממקרי המוות יכולים היו להימנע", אמר אחד מחברי הצוות לאתר הטלגרף הבריטי. "המחקר לא עוסק בהוספת פעילות גופנית או הפסקת עישון, והוא מתייחס לכל מקרי המוות ולא רק למוות מסוגי סרטן שניתנים למניעה. משתנה כמו השמנת יתר לא נלקח למשל בחשבון, כך שככל הנראה המספרים שמצאנו הם הערכת חסר ובפועל הם גבוהים יותר", הוסיפו. המסקנה שלהם היא שתזונה מאוזנת ובריאה יותר יכולה להפחית כמעט כל פגיעה אחרת בבריאות הגופנית שלנו.

תזונה בעלת כוח רב

חברי האיגוד לתזונה ודיאטה בארה"ב פרסמו בשנת 2016 הנחיות בכתב העת של האיגוד שטענו כי תזונה צמחונית וטבעונית בריאה יותר לאנשים בכל הגילאים, גם לנשים בהריון ולילדים, כל עוד הם מקפידים על תפריט מאוזן. חברי האיגוד ציינו כי תזונה המבוססת על הצומח "בריאה מאוד, מספקת תזונתית ועשויה להועיל במניעת וטיפול במספר מחלות", וכי היא עשויה בין היתר לסייע בהפחתת הסיכון ללקות במחלות לב, סוכרת, השמנת יתר וסוגים מסוימים של סרטן".

על פי המסמך, אנשים הצורכים תזונה טבעונית מורידים את הסיכון שלהם לחלות בסוכרת בכ-62 אחוזים, את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית ב-35 אחוזים ואת הסיכון להתאשפז בעקבות התקף לב ב-33 אחוזים. כמו כן, נמצא כי הסיכון של צמחונים לחטוף התקף לב נמוך ב-29 אחוזים מיתר האוכלוסייה, והסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים נמוך ב-18 אחוזים. על פי איגוד התזונאים, הסיבות העיקריות לכך הן שאורח חיים טבעוני וצמחוני דורש צריכה מוגברת של ירקות ופירות, וצריכה מופחתת של מזונות מלאי שומן רווי, מלח וסוכר.

היפוך בשר במחבת. ShutterStock
תפחיתו, זה טוב לכם ולסביבה . צלייה של בשר/ShutterStock

במקביל, בשנים האחרונות אנחנו עדים ליותר ויותר מחקרים על בשר אדום שטוענים כי צריכה מוגברת שלו, דהיינו כמעט כל יום, עלולה לגרום למחלות כמו סרטן, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה ועוד. כך למשל, בשנה שעברה מחקר רחב היקף שפורסם בכתב העת הנחשב British Medical Journal קבע כי אכילת בשר אדום מעלה את הסיכון למות מאחת מתשע מחלות משמעותיות ביניהן סיכון מוגבר למות מסרטן, התקף לב, מחלות בדרכי הנשימה, שבץ, סוכרת, דלקות שונות, אלצהיימר, מחלות כליות, ומחלות בכבד.

המחקר הנוכחי מציע כי הפחתה בצריכת הבשר יכולה להיות טובה עבור הבריאות שלנו הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים או יודעים - לפחות במונחים של הימנעות ממוות מוקדם. לטענת החוקרים אנשים חושבים שלתזונה בריאה יש רק השפעה צנועה על הבריאות שלהם, כמו העובדה שתזונה צמחונית יכולה לעזור בשמירה על המשקל, אבל בפועל כשתזונה צמחונית מנוהלת נכון היא בעלת כוח רב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully