וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש מציע: במקום תרופות – ירקות

20.3.2014 / 14:29

סקירה של 39 מחקרים שכללו מעל 22 אלף נבדקים העלתה כי תזונה צמחונית תורמת באופן משמעותי לירידה בלחץ דם. עד כמה זה יעיל? איך מכינים את הרופאים לשינוי? ומה עם הילדים?

אילוסטרציה. ShutterStock
לחץ דם גבוה מעלה את הסיכון למחלות לב, שבץ והפרעות בכליות/ShutterStock

סקירה חדשה של מחקרים מצביעה על כך שאנשים הניזונים מדיאטה צמחונית נוטים להיות בעלי לחץ דם נמוך יותר מאשר אנשים שאינם צמחונים. בשביל אנשים מסוימים, כך טוענים החוקרים, תזונה צמחונית עשויה להיות דרך טובה להתמודד עם לחץ דם גבוה ללא שימוש בתרופות.

לחץ דם גבוה מעלה את הסיכון למחלות לב, שבץ, הפרעות בכליות ובעיות בריאותיות אחרות. בשביל אנשים רבים הסובלים מבעיות כאלה, הטיפול היחיד הוא תרופתי, אך טיפול כזה גוזר עלויות ותופעות לוואי אפשריות.

יוקו יוקוימה, ממובילות המחקר, מסרה: "אם תזונה יכולה למנוע בעיות לחץ דם או להפחית את לחץ הדם, זה עשוי להעניק תקווה לאנשים רבים". יוקוימה, חוקרת במרכז הלאומי לחקר מוח, לב וכלי דם באוסקה, יפן, הוסיפה כי "על מנת שיבצעו בחירות תזונתיות בריאות, אנשים זקוקים להכוונה ממחקרים מדעיים. הניתוח שביצענו העלה כי תזונה צמחונית מפחיתה את לחץ הדם באופן יעיל, ויש לכך ראיות חותכות".

הרופאים שירצו לרשום שינוי תזונתי במקום תרופה צריכים כלים נוספים, טענה יוקוימה, והוסיפה כי צעד כזה אצל מטופל חייב להיעשות בליווי רופא. "פיתחנו תכנית של 21 ימים, שמציגב תזונה צמחונית באצמעות מיילים באופן יומי עם תפריטים, מתכונים, סרטונים ופורום לדיון", אמרה, והוסיפה כי התכנית קיימת כבר באנגלית, ספרדית, מנדרינית, יפנית, ובגרסה נוספת באנגלית המותאמת במיוחד להודו.

תופעות הלוואי: הרזיה וכולסטרול נמוך

לפי נתונים של איגוד הלב האמריקני, לחץ דם מתחת ל-120/80 מוגדר נורמלי, ואילו לחץ דם גבוה מתחיל ב-140/90. הסקירה החדשה - שפורסמה במגזין האיגוד הרפואי האמריקני - שילבה תוצאות מ-39 מחקרים קודמים, מהם שבעה ניסויים מבוקרים.

"מחקרים מבוססי תצפית מראים מה קורה כשאנשים בחרו דיאטה והמשיכו איתה, לרוב במשך שנים", אמרה יוקוימה, "ניסויים מבוקרים הם שונים – אנשים שלא ניסו דיאטה מסוימת לפני כן פותחים בה, וזה מראה את ההשפעה על התחלת אופן תזונה חדש".

מאכלים מטוגנים ועתירי שומן. John Wynn, ShutterStock
תזונה צמחית לרוב דלה בשומנים ורוויה בסיבים, וכך עוזרת לאבד משקל/ShutterStock, John Wynn

על בסיס מחקרים אלה, שהקיפו יותר מ-22 אלף נבדקים, החוקרים מצאו כי למי שניזון מדיאטה צמחונית היה לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי נמוך יותר משל אוכלי בשר, והפער היה ניכר יותר בתצפיות. "שלא כמו תרופות, אין עלות להתאמת תזונה ברמה כזו, וכל 'תופעות הלוואי' של תזונה צמחית הן רצויות: איבוד משקל, כולסטרול נמוך יותר ובקרה טובה יותר על רמות הסוכר בדם, בין היתר", אמרה יוקוימה.

תזונה צמחית היא לרוב דלה בשומנים ורוויה בסיבים, וכך עוזרת לאבד משקל, מה שתורם לירידה בלחץ הדם באופן בריא. "אך יש יותר מזה", הוסיפה, "מאכלים צמחיים בדרך כלל דלים בנתרן ועשירים באשלגן, אשר מביא גם כן לירידה בלחץ הדם".

לא רק בזכות הצמחים

אותם סוגי מזון דלים גן בשומן רווי, שנמצא לרוב בבשר וגבינות, וצריכה של פחות שומן רווי, לדברי יוקוימה, תורמת לזרימת הדם. "אני מעודדת רופאים להציע תזונה צמחית בשגרה, ולפנות לתרופות רק כאשר השינוי התזונתי אינו מספיק", סיפרה, "לכולם כדאי לנסות תזונה צמחונית, ובמיוחד מומלץ לגדל כך ילדים – בעיות בריאותיות רבות יכולות להימנע".

אליס ליכטנשטיין, מנהלת מעבדת התזונה, הלב וכלי הדם באוניברסיטת טאפטס בבוסטון, אמרה שתוצאות הסקירה מעודדות, אך הדגישה מצדה כי לא נלקחו בחשבון גורמים כמו צריכת נתרן וסגנון חיים. "צמחונים נוטים לצרוך פחות מזון מעובד, שהוא המקור העיקרי לנתרן, ומנהלים סגנון חיים בריא, הכולל שמירה על המשקל בטווח האופטימלי ועיסוק בפעילות פיזית", טענה.

"עד שלא נבין את התרומה של הגורמים האלה, אנחנו לא יכולים להסיק כי ההשפעה החיובית שנצפתה, מקורה בתזונה צמחונית", הסבירה ליכטנשטיין, שלא הייתה מעורבת במחקר היפני. היא הדגישה: "אנחנו בהחלט לא נמליץ להחליף פרוסת קיש בחזה עוף בגריל לארוחת ערב, בשל הנתרן, הקלוריות העודפות והשומן הרווי שנמצאים בו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully