פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      שעון קיץ 2018 - טיפים שיעזרו להורים וילדים להתמודד עם שינוי השעון

      בלילה שבין חמישי לשישי יזוזו מחוגי השעון שעה אחת קדימה. היתרון: הילדים שלכם יקומו שעה יותר מאוחר. החיסרון: זה עלול לשבש לחלקם את השינה. מדריכת הורים ויועצת שינה מציעה טיפים מעשיים להתמודדות עם השינוי

      תינוק ישן (ShutterStock)
      תינוקות ופעוטות רגישים יותר לתזוזת השעון. פעוט ישן (אילוסטרציה: shutterstock)

      בלילה שבין חמישי לשישי, נעבור לשעון קיץ. בשעה שתיים בלילה נזיז את מחוגי השעון שעה קדימה לשעה שלוש וככה נפסיד שעת שינה. מצד שני, אם יש לכם ילדים שרגילים להתעורר מוקדם מדי תוכלו ליהנות מהשכמה מעט מאוחרת יותר. כך למשל, ילד שרגיל להתעורר ב-5:00 לאחר הזזת השעון יתחיל להתעורר ב-6:00.

      מבוגרים פחות מושפעים מהזזת השעון, משום שהם רגילים להפסיד שעות שינה, אולם תינוקות ופעוטות יותר רגישים לשינוי הזה. יש ילדים שהזזת השעון כמעט ולא תשפיע עליהם ולעומתם יש כאלה שהשינה שלהם תיפגע.

      עוד בנושא:
      כך תעזרו לילדים לישון גם כשהם יוצאים מהשגרה
      לישון כמו תינוק: איך יוצרים טקס שינה לקטנטנים?
      מחקר: אמהות שישנות עם התינוק ישנות פחות טוב

      אמא משכיבה ילדה לישון (ShutterStock)
      הקדימו מעט את שעת ההשכבה ביום שלפני הזזת השעון. אמא משכיבה את בתה לישון (אילוסטרציה: shutterstock)

      איך נכין את ילדינו להזזת השעון?
      יום לפני הזזת השעון, הקדימו את שעת ההרדמה ב-30 דקות כך שביום חמישי, יום הזזת השעון, הילדים לא יפסידו שעת שינה שלמה. אם הילד רגיל להירדם בשעה 20:00, ביום רביעי תרדימו אותו בשעה 19:30 וביום חמישי (ביום של הזזת השעון) בשעה 19:00.

      מה עושים אם לא הצלחנו להקדים את שעת ההרדמה לפני הזזת השעון?
      אם לא הספקתם להתחיל את התהליך מספר ימים לפני, הקפידו להרדים את הילד שעה מוקדם יותר ביום הזזת השעון, כדי לאפשר לו לישון מספיק שעות בלילה ולא להגיע לעייפות יתר. בנוסף, בשבוע הראשון לאחר הזזת השעון הקדימו מדי יום את שעת ההשכבה ברבע שעה, וככה תוכלו לחזור באופן הדרגתי לשעת ההרדמה המקורית. אם הילד רגיל להירדם ב-20:00, לאחר הזזת השעון זה יהיה 21:00 ולכן, ביום הראשון לאחר הזזת השעון תרדימו את הילד בשעה 20:45, ביום השני תרדימו בשעה 20:30, ביום השלישי תרדימו בשעה 20:15 וביום רביעי תרדימו בשעה 20:00 - וחזרנו לשעת ההרדמה המקורית.

      טיפים להרדמה

      הורמון המלטונין - הורמון משרה שינה, המופרש בשעות החשיכה. לאחר המעבר לשעון קיץ יש יותר שעות אור בחוץ. לכן, חשוב במהלך טקס השינה לעמעם אורות, להחשיך את החדר, כדי לעודד את שחרור המלטונין.

      אמא מנשקת תינוק חולה עם אף סתום (ShutterStock)
      היו קשובים במיוחד לסימני עייפות והשכיבו את הילד לישון מיד עם הופעתם. תינוק עייף (אילוסטרציה: shutterstock)

      אווירה רגועה לפני השינה - לפני השינה מומלץ לשמור על אווירה רגועה ונינוחה, לדבר בצורה נינוחה יותר, להוריד את רמת הרעש בבית, את הטלוויזיה ומסכים אחרים מומלץ לכבות כשעה וחצי לפני ההשכבה. המטרה היא להכין את הילד ולהעביר אותו בהדרגה לזמן ההשכבה והשינה.

      סימני עייפות - תמיד חשוב לשים לב לסימני עייפות, ובמיוחד בימים הראשונים לאחר הזזת השעון ולא לתת לילד להגיע לעייפות יתר. ברגע שאתם מזהים סימני עייפות, התחילו בטקס השינה וההרדמה - אל תמשכו עייפות רק בגלל השעה שהשעון מורה. סימני עייפות אופייניים: שפשופי עיניים, משיכה בשערות ובאוזניים, רצון להיות על הידיים, חוסר יציבות ונפילות מרובות יותר (אצל פעוטות שהתחילו ללכת), חוסר עניין במשחקים וצעצועים וכמובן, פיהוקים.

      לאחר הזזת השעון:

      שישי ושבת
      בוקר - כשהילד מתעורר פתחו את התריסים ותנו לקרני השמש להיכנס לחדר. חשיפה לאור השמש משדרת למוח שהגיע הבוקר ומעודדת אותו להפריש הורמוני ערות וככה נוצר מאזן הורמונים בגוף.

      צהריים וערב - הרדימו את הילד לשנת צהריים טובה. אפשר להרדים שעה מוקדם יותר על מנת שלא ייווצר מצב של חוסר שעות שינה. אם מדובר בילד שכבר לא ישן שנת צהריים מומלץ להשכיב אותו לישון מוקדם יותר בערב.

      זכרו שלרוב, גם במקרים של ילדים שמושפעים יותר משינוי השעון כעבור יומיים-שלושה המצב חוזר לעצמו והכל מסתדר.

      אוקסנה מעתוק - "הורות מזווית אחרת" הדרכת הורים ליווי וייעוץ שינה וגמילה