וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערה? אמהות שישנות עם התינוק ישנות פחות טוב

17.10.2015 / 8:00

שעות, ואפילו דקות שינה הן מצרך מבוקש עבור אמהות טריות. מחקר ישראלי חדש מצא שאמהות שתינוקן ישן בחדר נפרד מתעוררות פחות פעמים בלילה וישנות טוב יותר מאשר אמהות בלינה משותפת. לתינוק, אגב, זה לא משנה

אמא ותינוק ישנים יחד במיטה. ShutterStock
במציאות זה נראה קצת אחרת/ShutterStock

הורים טריים לרוב מציבים את מיטת התינוק בחדר השינה שלהם, ולו למשך כמה חודשים, משום שהקרבה לתינוק מקלה על האכלתו בלילות ומעניקה להם שקט נפשי. אלא שמחקר חדש מראה שהפתרון הזה עלול לפגוע דרמטית באיכות השינה של ההורים – במיוחד זו של האם.

המחקר, בהובלת ד"ר ליאת טיקוצקי מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון, מצא קשר בין שינה משותפת של אימהות ותינוקות (באותו החדר או באותה מיטה) לבין איכות שינה ירודה של האם. במילים אחרות: אימהות שישנו בנפרד מהתינוק נהנו משינה טובה יותר, בהשוואה לאימהות שישנו עמו באותו החדר. והחלק המפתיע – לשאלה האם האמא מניקה או לא, אין השפעה על התוצאות.

במחקר השתתפו 153 זוגות ישראלים המצפים לילדם הראשון. לאחר לידת התינוק, ההורים התבקשו לדווח האם הפעוט ישן אתם בחדר – באותה מיטה, או במיטה נפרדת – או בחדר נפרד. במקביל, אימהות ותינוקות ענדו "שעוני שינה", המודדים תנועתיות במהלך הלילה ומאפשרים לבדוק את דפוסי השינה שלהם. בנוסף, האמהות דיווחו על איכות השינה שלהן ושל תינוקן באמצעות "יומני שינה".

אילוסטרציה. ShutterStock
החוקרים לא מצאו קשר בין סידור השינה ובין איכות שנתם של התינוקות/ShutterStock

החוקרים מדדו את דפוסי השינה של האימהות לפני לידת התינוק, וכן את דפוסי השינה של האימהות והתינוקות כעבור שלושה חודשים ושישה חודשים מהלידה. הם הבחינו בין קבוצת האימהות שישנה באותו החדר עם התינוק, לבין אלה שישנו בחדר נפרד ממנו. "בדקנו אימהות, ולא אבות, משום שבחצי השנה הראשונה האמהות הן המטפלות העיקריות בתינוק בלילה", מסבירה טיקוצקי.

עוד באותו נושא

כך תעזרו לתינוק שלכם לישון כמו תינוק

לכתבה המלאה

השינה של האם נפגמת

לאחר ניתוח הממצאים, התברר כי אמהות שישנו באותו החדר עם ילדיהן, בין אם באותה מיטה או במיטה נפרדת, חוו שינה שאיכותה טובה פחות בהשוואה לאימהות שישנו בחדר נפרד מתינוקן. אימהות אלה קמו משנתן לעתים קרובות יותר, בהשוואה לקבוצת האימהות שישנו בנפרד מהתינוק: כשלוש פעמים בלילה, לעומת פעמיים בלילה. כמו כן, הן היו ערות מדי לילה כ-20 דקות יותר בהשוואה לקבוצת האימהות שישנה בנפרד מהתינוק וחוו פרקי זמן קצרים יותר של שינה בלתי מופרעת – 136 דקות בלבד, בהשוואה ל-166 דקות בקבוצה השנייה. ההבדלים האלה אינם קשורים בהנקה ולכן ייתכן שהם קשורים לתשומת לב מוגברת המופנית כלפי התינוק כשישנים בסמוך אליו, עד כדי קימות תכופות בלילה, גם כשאין בכך צורך.

שינת התינוקות, לעומת זאת, לא נמצאה קשורה לסידור השינה. "לא היו הבדלים באיכות השינה האובייקטיבית בין תינוקות שישנו באותו החדר עם ההורים לעומת תינוקות שישנו בנפרד", אומרת טיקוצקי.

אישה עייפה שוכבת במיטה. ShutterStock
הדיון לגבי שינה משותפת מתמקד בתינוק, והאמהות נשכחות./ShutterStock

"בכל הדיון סביב היתרונות והחסרונות של השינה המשותפת, צריך לתת מקום גדול יותר לאמהות. בדרך כלל הדיון מתמקד בהשלכות חיוביות או שליליות עבור התינוק, והאמהות 'נשכחות'. נראה שעבור התינוק זה לא ממש משנה איפה הוא ישן. ההבדל הוא אצל האמהות", אמרה טיקוצקי.

ההמלצה היחידה של ארגוני הבריאות בהקשר לשינה משותפת עם תינוקות, היא כי הורים לא ימקמו את התינוק באותה המיטה עמם, מחשש למוות כתוצאה מחנק. "עד היום לא התגלה הגורם שלו נוטים לייחס מוות בעריסה, ולכן ההמלצות שאנו מספקים נוגעות להקטנת הסיכון לכך, בהתבסס על מחקרים", מסביר מזכ"ל האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, ד"ר צחי גרוסמן. בכל הנוגע לשינה משותפת של הורים ותינוקות באותו החדר אומר גרוסמן: "אנו ממליצים שתינוקות ילמדו להירדם לבד במיטה משלהם, בכדי שיפתחו דפוסי שינה נכונים. מיקום המיטה חשוב פחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully