וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעות הנפוצה שהורסת את המוח שלכם בזמן העבודה

22.3.2018 / 6:31

מתקשים להתרכז בעבודה? במקרה כזה כנראה תבחרו להכריח את עצמכם לסיים את המשימה, או שתיקחו הפסקה כדי להתעדכן על החיים בחוץ. מתברר שכל אחת מהבחירות האלו מזיקה למוח שלכם והפתרון דווקא די פשוט

איך תאמצו אורח חיים בריא גם בעבודה - בלי להתאמץ מדי?/סיפור בדקה

בסרטון: שינויים קטנים ביום העבודה שיעשו אתכם בריאים יותר

אנחנו רוצים להאמין שהמוח שלנו הוא מכונה משומנת שלא יכולה להיחלש. לכן, כשאנחנו מרגישים שהמוח עייף ומתקשים להתרכז, חלק מהאנשים יעדיפו להכריח את עצמם להמשיך לעבוד, במקום פשוט לקחת הפסקה ולמלא מצברים. אחרים דווקא כן יחליטו לקחת הפסקה, אך לא יבינו שהפעולות שהם עושים במהלכה כנראה עושות יותר נזק מתועלת, או כך לפחות מזהירים מומחי מוח שחקרו את נושא הפרודוקטיביות והגיעו למסקנות שחשוב להכיר.

עוד בנושא:
האם אתם יודעים לאזן בין החיים לעבודה בהשוואה לאחרים?
העבודה שואבת מכם יותר מדי? כך תצמצמו את השחיקה
משהו לחשוב עליו: המאכלים שתורמים לריכוז שלכם

מקובל לחשוב שעובדים טובים הם כאלה שלא זזים מהמחשב מהבוקר עד שעות הערב המאוחרות. אולם, כמה מחקרים משמעותיים כבר הצביעו בדיוק על ההיפך - ככל שאנחנו לוקחים יותר הפסקות מהעבודה, המוח מתפקד טוב יותר ואיכות העבודה משתפרת.

קבוצת חברות מלטביה בשם Draugiem Group החליטה לבחון מה מאפיין את העובדים היעילים ביותר שלה. במחשבם של כל עובדי הקבוצה הותקנה אפליקציה שעוקבת אחר הביצועים שלהם והמסקנות היו דומות לאלו של כמה מהמחקרים הגדולים בתחום. העובדים שהשתייכו לעשירון היעיל ביותר היו כאלה שעבדו בממוצע 52 דקות ברצף ולקחו הפסקות בנות 17 דקות בממוצע. אולם, מהנתונים ניכר שגם את ההפסקות האלו צריך לדעת איך לנהל - ורובנו נכשלים גם בזה.

ההפסקות עלולות להגביר את הלחץ על המוח

דמיינו לרגע שאתם מרימים משקולות בחדר הכושר, ובמנוחה בין סט לסט אתם מרימים משקולות קלות יותר. זה בדיוק מה שרובנו עושים כשאנחנו לוקחים הפסקה מהעבודה המאומצת ועוברים לגלול בפייסבוק, לבדוק מיילים או לענות להודעות בוואסטאפ. אנחנו אמנם חושבים שאנחנו נחים בזמן הזה, אבל בעבור המוח שלנו, הפעולות האלו בהחלט לא מוגדרות כהפסקה, מכיוון שהוא עדיין מעבד מידע, מנתח ומעמיק.

עוד באותו נושא

בלי ריטלין: לשפר את הריכוז ב-6 צעדים פשוטים

לכתבה המלאה
חמש עובדות על פייסבוק. ShutterStock
אצתם בהפסקה? תניחו לפייסבוק וצאו לטייל. מחשב וטלפון נייד עם לוגו של פייסבוק/ShutterStock

אז איך לתכנן הפסקה יעילה מהעבודה? כמה מהחוקרים הנחשבים בתחום מהללים את "שיטת העגבנייה", שפיתח היזם פרנצ'סקו קירילו. על פי השיטה הזאת, מקובל לכוון שעון שסופר 25 דקות לאחור ובזמן הזה לעבוד על משימה אחת בלבד. כשהשעון מצלצל, יש לקחת הפסקה של חמש דקות ובתום ארבעה מחזורים לקחת הפסקה של 15 דקות. אם הזמנים קצרים לכם מדי, ניתן לעבוד במשך 50 דקות, לקחת הפסקות של עשר דקות ואחרי ארבעה מחזורים כאלה לקחת הפסקה בת חצי שעה.

איך לתכנן הפסקה יעילה?

מכירים את המחשבות העמוקות האלה שיש לכם רק בזמן המקלחת? כשהמוח לא עסוק בפעילות מסוימת, מתרחשים בו תהליכים נוירולוגיים ייחודיים כחלק ממערכת שנקראת רשת ברירת המחדל (default mode network או DMN). זה אמנם עשוי להרגיש שבזמן הזה המוח לא עובד, אך התהליך הזה דורש כ-20 אחוזים מהאנרגיה שלנו והוא חיוני לשמירה על האפקטיביות של הנוירונים, לשיפור הזיכרון ולשיפור היצירתיות.

נשימה עמוקה בעבודה. ShutterStock
תנו לנוח שלכם לנדוד. אישה נחה במשרד/ShutterStock

בזמן הזה, המוח עובד כדי לחבר בין העבר, ההווה והעתיד. לכן, בזמן המקלחת עולים בנו זיכרונות עמוקים, תובנות מפתיעות ורעיונות מבריקים. זו הסיבה שההפסקות הכי יעילות הן דווקא אלו שבהן אתם לא עושים בהן דבר ונותנים למוח שלכם לנדוד. אפשר לעשות זאת באמצעות פעילות גופנית קלה (הליכה, מתיחות או ריצה קלה) במדיטציה קצרה, במשחק שאינו מצריך חשיבה או אפילו בבהייה חסרת כל מטרה בחלון. יכול להיות שכמה מהקולגות שלכם יסתכלו עליכם מוזר ויחשבו שהשתגעתם, אבל אין ספק שתעשו טובה ענקית למוח שלכם כשתאמצו את ה"זמן המת" הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully