פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 שאלות שחשוב לשאול לפני שבוחרים גן

      ההרשמה לגני הילדים בעיצומה, וכהורים אנו בודקים בקפדנות את הגננות, הסייעות, ואת הפעילויות. אבל מה עם האוכל? התזונאית נטעלי קירשטיין עם כל הדברים שאתם צריכים לבדוק כדי לוודא שהילדים שלכם אוכלים בריא בגן

      5 שאלות שחשוב לשאול לפני שבוחרים גן
      צילום: ניב אהרונסון, עריכה: מתן חדד

      בסרטון: שר הבריאות ליצמן מודיע על איסור שוקו בקייטנות

      תקופת ההרשמה לגנים היא תקופה לחוצה עבור הורים. מחששות לבטיחות הילדים, דרך דאגה להשתלבותם החברתית ועד המרחק מהבית ומי יהיה אחראי לאיסוף - בחירת הגן כוללת שיקולים רבים. עם זאת, לא מעט הורים מזניחים שיקול מהותי וחשוב המשפיע על בריאות ילדיהם - הרגלי התזונה בגן. הנה חמש שאלות שחשוב להפנות למנהל הגן לפני שאתם בוחרים.

      עוד בנושא:
      איזה מזונות נחוצים להתפתחות בריאה של מוח התינוק?
      לידיעת ההורים: ילדים שאוכלים דגים חכמים יותר מאחרים
      הקשר המפתיע בין המזון שהילד שלכם אוכל לביטחון העצמי שלו

      1. מה סדר הארוחות בגן ומתי הן מוגשות?

      לסדר הארוחות בגני הילדים חשיבות גדולה וכך גם לשעת הגשתן. ילדים בגילאי שנה עד ארבע שנים נוהגים להתעורר בשעות הבוקר המוקדמות והוריהם נאלצים למצוא פתרונות נוחים בדגני בוקר ומזונות אחרים עשירים בסוכרים, על מנת להרגיע את הרעב. כתוצאה מכך ילדים רבים מגיעים לגן לא רעבים ובוחרים להימנע מארוחת הבוקר המוצעת להם. לכן, מומלץ לוודא עם הגננת שארוחת הבוקר מוגשת מוקדם, כך שניתן יהיה לוותר על הארוחה המאולתרת בבית.

      ילד אוכל דגני בוקר (ShutterStock)
      אם בגן תוגש ארוחת בוקר מוקדם - תוכלו לוותר על דגני הבוקר הממותקים בבית (אילוסטרציה: shutterstock)

      את ארוחת הצהריים מומלץ להגיש כשלוש שעות לאחר ארוחת הבוקר, ללא נשנושי פירות ביניהן, ששוב עשויים להביא לכך שילדיכם לא יאכלו ארוחה בריאה. ילדים צריכים סדר וארגון, הם מתנהלים טוב יותר בגבולות ברורים, לכן, כאשר ילד רעב יודע שהוא יקבל נשנוש בתצורת כריך בין או ביסקוויט בין הארוחות, הוא עשוי לפתח בררנות כלפי המזון המוצע. אצל ילדים שנשארים במסגרות עד 16:00 יש לספק ארוחת מנחה סביב השעה 15:00.

      2. האם מוגשים בגן חטיפים או ממתקים?

      חשוב לשים לב שחטיפים וממתקים הם לא דבר שבשגרה היומית של הגן, מזונות אלה עשירים בסוכרים, מלחים וחומרים משמרים הפוגעים בבריאות. כמו כן, כדאי לבדוק מה קורה בשעות הבוקר, האם כשהילדים מגיעים לגן הם מקבלים ביסקוויט? ואם ילד עצוב יתנו לו ביסקוויט? כלומר, האם יש שימוש במזונות כאמצעי הרגעה? ילדים עלולים ללמוד שמזון מתוק הוא מנחם וכך מתחילה להתפתח באופן סמוי אכילה רגשית, שבבגרות קשה לנו להיפטר מהרגל שכזה.

      ילדים אוכלים (ShutterStock)
      נשנושי ביניים יכולים לגרום לבררנות בארוחות. ילדים אוכלים (אילוסטרציה: shutterstock)

      3. . האם מספקים לילדים בקבוקי תמ"ל/חלב אם במהלך שעות הגן?

      אין סיבה לתת בקבוקי תמ"ל לילדים מעל גיל שנה. הפתרון המנחם הזה אינו מפתח הרגלי אכילה ולמידה. אנו מצפים מילדים בריאים בגיל הזה להתבסס על אוכל ולא על השלמות, ולכן מומלץ לבדוק עם הגננת שהמזונות המוגשים מותאמים מבחינת מרקם לשלב ההתפתחותי של הילד ומשתנים ומתקדמים בהתאם ליכולתו. יש להקפיד על מגוון רחב על מנת להפחית בררנות בסוגי המזון בהמשך. כמו כן מומלץ להשתמש בחומרי גלם טבעיים מהצומח כמו פירות, ירקות, קטניות ודגנים, במידה ומגשת מנה בשרית או דג בשעת הצהריים חשוב לוודא שלא מדובר במנה מתועשת.

      4. באיזו סביבה הלדים אוכלים את ארוחותיהם?

      ישנה בעייתיות בהאכלת ילדי הגן המתקיימת במשמרות. המשמעות לכך היא שהגננת יושבת עם קבוצה קטנה של ילדים וכשהם מסיימים מגיעה קבוצה אחרת. אנו רוצים שילדים ישבו אחד עם השני וילמדו על סוגי המזון דרך אכילה משותפת והתנסות. כמו כן, יש להימנע משימוש בצעצועים, שירים, טלוויזיה ומסכים בזמן הארוחה אשר מסיחים את דעתם של הילדים מהאכילה ומפריעים לאינטראקציה חברתית טבעית ונעימה.

      תינוק אוכל גזר (ShutterStock)
      חשוב להתאים את צורת הישיבה לשלב ההתפתחותי. תינוק יושב על כסא ואוכל (אילוסטרציה: shutterstock)

      בנוסף, חשוב להתאים את צורת הישיבה לשלב ההתפתחותי של הילד. אצל הקטנטנים חשוב שילד שיושב ביציבות על כיסא לא יונח על כיסא טרמפולינה שגורם לו להיות פסיבי באכילה, אלא ישב מול מגש עליו מונח המזון ויוכל להיות אקטיבי יותר.

      5. האם מוגשת בשעת ארוחת הצהריים מנה עשירה בברזל?

      במדינת ישראל ברוב המשפחות ארוחת הערב היא חלבית\ים תיכונית וכוללת ביצים, גבינות, טוסטים, סלטים וכדומה. לכן, יש להקפיד שבגן תינתן מנה עשירה בברזל (מהחי/מהצומח) שחיונית בתקופת הגדילה המהירה - ניתן לשלב עוף, בקר, דג, עדשים, שעועית, גרגרי חומוס ועוד. מנת ארוחת צהריים בסיסית צריכה להיות מאוזנת, מגוונת ומחולקת ל-3: שליש דגן, שליש מנת ירקות ושליש קטניה\ עוף\ הודו\ בקר.

      נטעלי קירשטיין היא תזונאית קלינית המתמחה בילדים ופעוטות