וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוד שאפשר לראות באולטרסאונד כבר בשבוע ה-8 להריון

6.2.2018 / 7:19

חוקרים סבורים שהעדפת יד נקבעת כבר בשלב שבו עמוד השדרה נוצר ברחם, בשלבים המוקדמים ביותר של ההריון. כבר בשבוע ה-13 ניתן לראות באולטרסאונד האם העובר מעדיף למצוץ את האגודל הימני או השמאלי שלו

אילוסטרציה. ShutterStock
תנועות העובר ברחם מרמזות על היד המועדפת עליו. צילום אולטרסאונד של עובר ברחם/ShutterStock

מחקר חדש גילה עובדה מסקרנת שאותה ניתן לזהות באולטרסאונד כבר בשבועות המוקדמים ביותר של ההריון. חוקרים מאוניברסיטת רוהר הגרמנית גילו שהעדפת יד - האם התינוק יהיה ימני או שמאלי - עשויה להקבע כבר בשבוע השמיני להריון. לדבריהם, העדפת היד נקבעת כבר בשלב הראשוני שבו עמוד השדרה של העובר נוצר.

עד לאחרונה סברו החוקרים שסימנים ראשונים להעדפת יד ניכרים בגיל הינקות ומתקבעים עד גיל 4 שנים, אך כעת ישנן ראיות לכך שיש סימנים מוקדמים הרבה יותר שרומזים איזו יד צפויה להיות הדומיננטית אצל התינוק, וניתן לאתר אותם כבר בבדיקות האולטרסאונד הראשונות שמבוצעות במהלך ההריון. החל משבוע 13 ניתן לראות עוברים שמוצצים בעודם ברחם את אגודל ימין או את אגודל שמאל בסריקות אולטרסאונד.

עוד בנושא:
האם יש דבר כזה "יותר מדי" בדיקות הריון?
האם הבעיטות של העובר ברחם עלולות להיות מסוכנות?
כך זיהום האוויר משפיע על תינוקות כבר כשהם ברחם

בדיקת בהיריון. ShutterStock
כבר בבדיקות הראשונות של ההריון אפשר לאתר רמזים. בדיקת אולטרסאונד/ShutterStock

קליפת המוח המוטורית - שאחראית לשליחת אותות מהמוח לעמוד השדרה על מנת להורות על תחילתה של תנועה כלשהי - מתפתחת לאחר הלידה. משמעותם של ממצאי המחקר הנוכחיים היא שייתכן שבשלב שבו קליפת המוח המוטורית מתפתחת לתינוק יש כבר איזושהי העדפה לאחת משתי ידיו. כך עולה מהמחקר שפורסם בכתב העת eLife.

כבר בשנות ה-80 סברו חלק מהחוקרים שהעדפת יד מתפתחת עוד בשבועות הראשונים להריון, אולם באותה תקופה לא היו ממצאים שתמכו בהשערה זו. גם הממצאים הנוכחיים אינם מהווים הוכחה ניצחת לתיאוריה הזאת, אולם מדובר בגילויים חדשים שייתכן שבהינתן מחקרים נוספים עשויים לספק את התשובה לשאלה באיזה שלב של ההתפתחות מתגבשת העדפת יד אצל תינוקות.

עוד באותו נושא

אפשר לדעת אם התינוק שלכם יהיה שמאלי כבר לפני הלידה

לכתבה המלאה

היד הדומיננטית של העובר

המחקר הנוכחי מצטרף לכמה מחקרים מהתקופה האחרונה שמחזקים את ההשערה שהעדפת היד נקבעת עוד ברחם ולא סביב גיל 4, כפי שסברו עד לפני מספר שנים. במחקר שהתפרסם לפני מספר חודשים גילו חוקרים מאיטליה סימנים מנבאים להעדפת יד בקרב עוברים בשבוע ה-18 להריון. באותו מחקר, שהתקיים על פני תקופה ארוכה של מספר שנים, החוקרים עקבו אחר הילדים שנולדו עד להגיעם לגיל 9 ומצאו שהסימנים שזיהו חזו כמעט במדוייק איזו יד יעדיף הילד שיוולד. לדברי החוקרים האיטלקים, עוברים ברחם מבצעים תנועות מהירות ומדוייקות יותר עם היד שבעתיד תהיה היד הדומיננטית שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully