וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר לדעת אם התינוק שלכם יהיה שמאלי כבר לפני הלידה

8.12.2017 / 7:11

אם עד עכשיו חוקרים חשבו שהעדפת יד מתרחשת עד גיל ארבע, המחקר הנוכחי מוכיח אחרת. אחרי שערכו סקירות ברחם וחיכו תשע שנים שהילד יגדל, החוקרים חזו כמעט במדויק אם הילד יהיה שמאלי או ימני

אולטרסאונד של תינוק בתוך הרחם. ShutterStock
הכל מתחיל ברחם. אולטרסאונד של תינוק ברחם/ShutterStock

בניגוד למה שאנחנו חושבים, הנטייה להשתמש ביד ימין או שמאל אינה נקבעת בשנים הראשונות שלנו כתינוקות אלא כבר ברחם של האמא, כך לפחות טוען מחקר חדש. המחקר, בראשות ולנטינה פארמה, חוקרת בבית הספר הבינלאומי ללימודים מתקדמים בטרייסט איטליה, ופרופסור אומברטו קסטיאלו מאוניברסיטת פדואה באיטליה, מצאו כי העדפת הידיים נעשית כבר בשבוע ה-18 להריון.

המחקר כלל 29 עוברים, שהחוקרים בחנו את תנועות הידיים שלהם ברחם באמצעות אולטרסאונד 4D בשבוע ה-14, ה-18 וה-22 של ההריון. לאחר תשע שנים, הם גילו שחזו במדויק, מה תהיה היד החזקה והמועדפת של הילד. "התוצאות הראו כי החל מהשבוע ה-18 העוברים מבצעים במהירות רבה יותר תנועות הדורשות דיוק עם מה שיהפוך ליד המועדפת שלהם", הסבירו.

עוד בנושא:
המבחן: האם אתם בעלי מוח ימני או שמאלי ומה זה אומר עליכם?
מקור החיים: כל מה שרצית לדעת על הרחם

מוח. ShutterStock
צדי המוח אינם מתחלקים שווה בשווה/ShutterStock

מתחילת המאה ה-20 ועד למחציתה מדענים התייחסו לשמאליות כאל חריגה מהנורמה ההתפתחותית. העדפת יד שמאל נקשרה במגוון בעיות התפתחותיות, מקשיי שפה ועד להפרעות נפשיות. ילדים שמאליים רבים שנולדו וגדלו בתקופה זו אולצו ללמוד לכתוב ביד ימין, במסגרת ניסיון "לתקן" אותם.

בפועל העדפת ידיים מתרחשת משום שההמיספרות של המוח (הימנית והשמאלית) שולטות בתפקוד המוטורי בצד הגוף הנגדי לכל אחת מהן (ההמיספרה הימנית שולטת במוטוריקה של צד שמאל, ולהיפך). אולם, שני צדי המוח אינם מתחלקים באופן שווה בשליטה על התנהגויות שונות, דבר שמוביל להעדפה של יד אחת על פני השנייה בביצוע משימות מסוימות. הדומיננטיות שיש לאחת ההמיספרות על פני השנייה בהתנהגויות מסוימות מכונה לטרליזציה מוחית.

אצל רוב האנשים, ההמיספרה השמאלית של המוח היא הדומיננטית בענייני שפה. אותו אזור במוח השמאלי ששולט בשפה שולט גם בפעולות הידיים. כתוצאה מכך, רוב האנשים בעולם (כ-90 אחוזים) משתמשים ביד ימין להחזקת כלי כתיבה ולביצוע מחוות ידיים.

החוקרים גילו כי הממצאים של המחקר עשויים לסייע בחיזוי דיכאון, סכיזופרניה והפרעות בספקטרום האוטיסטי, מכיוון שהעדפת היד מוכתבת כאמור על ידי הדומיננטיות של אחד מחצאי המוח על פני השני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully