וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימני או שמאלי: איך מתפתחת העדפת יד בילדים?

25.4.2016 / 7:37

בתחילת חייהם רוב הילדים משתמשים בשתי הידיים לביצוע משימות פשוטות, אך עד גיל 4 הם יפתחו העדפה לאחת מהן. כיצד מתרחש התהליך הזה, מה הקשר שלו להתפתחות השפה ומה הקשר בין שמאליות לאוטיזם?

ילד צובע בצבעי גועש. ShutterStock
ילד צובע בצבעי גועש/ShutterStock

בשלב מסויים במהלך התפתחותם של ילדים, הם מתחילים להפגין העדפה לאחת מידיהם בביצוע משימות שונות – ובמיוחד בכתיבה וציור. סיווג העדפות היד מתחלק לרוב לימני, שמאלי ומעורב, והוא מתקבע בדרך כלל עד גיל 4 ונותר קבוע למשך כל החיים. כיום מומחים יודעים שהעדפת היד בילדים מעידה גם על האופן שבו המוח שלהם 'מאורגן' ומתפקד.

ההמיספרות של המוח (הימנית והשמאלית) שולטות בתפקוד המוטורי בצד הגוף הנגדי לכל אחת מהן (ההמיספרה הימנית שולטת במוטוריקה של צד שמאל, ולהיפך). אולם, שני צדי המוח אינם מתחלקים באופן שווה בשליטה על התנהגויות שונות, דבר שמוביל להעדפה של יד אחת על פני השניה בביצוע משימות מסויימות. הדומיננטיות שיש לאחת ההמיספרות על פני השניה בהתנהגויות מסויימות מכונה לטרליזציה מוחית. ומדענים סבורים שישנן סיבות מובהקות להתפתחות של מצב זה.

ה"השתלטות" של אחת ההמיספרות על תהליך כלשהו מפחיתה את הסיכויים ששתי ההמיספרות יתחרו ביניהן על שליטה בתגובה אליו. היא גם מאפשרת לתהליכים שונים, כמו שפה ותשומת לב להתרחש במקביל בשתי ההמיספרות. אצל רוב האנשים, ההמיספרה השמאלית של המוח היא הדומיננטית בענייני שפה. אותו אזור במוח השמאלי ששולט בשפה שולט גם בפעולות הידיים. כתוצאה מכך, רוב האנשים בעולם (כ-90%) משתמשים ביד ימין להחזקת כלי כתיבה ולביצוע מחוות ידיים.

מדע. ShutterStock
אצל רוב האנשים, ההמיספרה השמאלית של המוח היא הדומיננטית בענייני שפה ומחוות ידיים/ShutterStock

פסיכולוגים אבולוציוניים משערים שלשימוש בכלים ובמחוות ידיים היה תפקיד חשוב באבולוציה של הדיבור. אחת התיאוריות היא שמשום שראייה היא החוש המרכזי שלנו, התקשורת האנושית החלה ממחוות ידיים והתפתחה מהן לשפה. כאשר בני האדם הפכו ליצורים מתוחכמים יותר, שעושים שימוש בכלים, היה יעיל יותר להותיר את הידיים פנויות לשימוש בכלים, וכך התפתחה השפה המדוברת.

על מנת לרכוש כישורים מורכבים כמו שפה, על ילדים לפתח תחילה יכולות סנסוריות ומוטוריות בסיסיות. פסיכולוגים התפתחותיים טוענים שמוטוריקה עדינה מהווה את הבסיס להתפתחות שפתית.

עוד באותו נושא

הקשר בין שמאל, ימין ותלוש המשכורת שלכם

לכתבה המלאה

לא תכונה בינארית, אלא טווח

בתחילת המאה ה-20 ועד למחציתה מדענים התייחסו לשמאליות כאל חריגה מהנורמה ההתפתחותית. העדפת יד שמאל נקשרה במגוון בעיות התפתחותיות, מקשיי שפה ועד להפרעות נפשיות. ילדים שמאליים רבים שנולדו וגדלו בתקופה זו אולצו ללמוד לכתוב ביד ימין, במסגרת ניסיון "לתקן" אותם.

כיום רווחת ההבנה שהעדפת יד אינה בהכרח תכונה בינארית (ימין או שמאל), אלא היא מתרחשת על טווח שנע בין שמאליות מובהקת לימניות מובהקת. בתחילת ההתפתחות המוטורית שלהם, ילדים עשויים להשתמש בשתי הידיים באופן שווה לביצוע משימות פשוטות כמו הושטת ידיים לחפצים, למשל. זאת, משום ששתי הידיים יכולות להשלים משימה מסוג זה בקלות. אולם, עבור רוב האוכלוסיה, ביצוע של משימות מורכבות יותר יחייב את יכולות העיבוד הייחודיות של המוח השמאלי. וכך למשל, רוב הילדים יעדיפו את יד ימין לכתיבה.

המיומנות מתפתחת לאורך זמן והיד המועדפת מתקבעת כאשר הילדים מתקדמים מ'אחיזת אגרוף' בכלי הכתיבה ל'אחיזת טריפוד' העדינה יותר שנחוצה לפעולות מוטוריות מדוייקות יותר, כמו כתיבת וחיבור אותיות.

ילדה מציירת ציור. ShutterStock
העדפת היד מתקבעת לאחר שהילדים עוברים מ'אחיזת אגרוף' בכלי כתיבה לאחיזה העדינה יותר הנחוצה לצורך כתיבה/ShutterStock

צפייה בהעדפת היד של ילד מסויים לצורך ביצוע מטלות של מוטוריקה עדינה כמו כתיבה, יכולה לתת לנו אינדיקציה לגבי טיב ההתפתחות של יכולות העיבוד הייחודיות של ההמיספרות. מחקרים עדכניים מצביעים על כך שילדים שהם ימניים או שמאליים מובהקים ניחנים בלטרליזציה מוחית טובה וכישורי שפה טיפוסיים. לעומת זאת, ילדים שטרם מפגינים העדפת יד התאפיינו בהתפתחות טיפוסית של כישורים מוטוריים ושפה.

אמבידקסטרים (אנשים שהם גם ימניים וגם שמאליים) מהווים 3-4 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית. אולם נתון זה מזנק לטווח שבין 17% ל-47% בקרב ילדים עם הפרעות על הספקטרום האוטיסטי. ילדים שסובלים מהפרעות על ספקטרום זה עשויים להפגין חריגות מוטוריות כבר בגיל 7 חודשים.

האם העדפת יד יכולה לנבא הפרעות אוטיסטיות?

מחקר חדש שעורכת הפסיכולוגית ההתפתחותית הבריטית ג'יליאן פורסטר בוחן האם וכיצד העדפת יד בילדים יכולה להוות סימן מנבא לסיכון שיש לאותו ילד לפתח הפרעות שפתיות. אבחונים סופיים של הפרעות על הספקטרום האוטיסטי נעשות כיום בגיל יחסית מאוחר, כאשר הילדים לא מצליחים להבין או לייצר שפה בסיסית. אבחנות מאוחרות עלולות להוביל להחמצת היתרון היחסי שנובע מגילוי וטיפול התערבותי מוקדם. מוחותיהם של פעוטות גמישים בצורה מופלאה ויוצאת דופן, והתערבות עם טיפול נכון בשלב מוקדם ככל שניתן עשוי לשפר מאוד את ההתפתחות המנטלית והקוגנטיבית מאוחר יותר בחייהם.

העדפת יד אינה הביטוי המוטורי היחיד שמקורו בלטרליזציה מוחית. אצל רוב האוכלוסיה, המוח הימני הוא הדומיננטי והשולט על התגובה במצבי סכנה. משמעות הדבר היא שאנחנו מזהים מהר יותר פרצופים והבעות פנים מאיימות, כאשר הם מופיעים משמאלנו (בשדה הראייה השמאלי), מאשר מימיננו. עובדה זו הודגמה בכמה וכמה ניסויים מדעיים קלאסיים, שבהם נמצא שמבוגרים מבצעים שיפוט והערכה מהירים יותר של תמונות של פרצופים המביעים רגשות שליליים שמוצגות להם בצד שמאל, מאשר כשהן מוצגות להם מצד ימין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully