פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אתם ממש לא צריכים ניקוי רעלים. הנה הסיבות

      צום מיצים הפך להיות מאוד מקובל בשנים האחרונות, ויותר ויותר אנשים מחליטים "לנקות" את הגוף מרעלים אחת לתקופה. אז ביקשנו מהדיאטנית שלנו לבדוק אם יש באמת סיבה לעשות את זה

      אתם ממש לא צריכים ניקוי רעלים. הנה הסיבות
      צילום והרעבה: יעל נצר, עריכה: רן צימט

      בסרטון - משחקי הרעב: כשיעל נצר החליטה לנסות ניקוי רעלים

      מכירים את התחושה שקצת הגזמתם לאחרונה? זה קורה לפעמים בעונת החגים, או בחורף כשיש תירוץ לשבת בבית ולשתות עוד שוקולטה, או סתם בלי סיבה מיוחדת. התחושה הזו, והכתבות הרבות על איכות המזון בשנים האחרונות, יושבת עליכם כשלפתע עוד פוסט ממומן או פרסום בשולי המסך מבקש לפתות אתכם עם ניקוי מיצים. התמונה שמצטיירת מהניקויים האלה היא בדרך כלל חיובית, אנשים נאים וחטובים לוגמים כוסות מיץ בזו אחר זו ומחזקים את בריאותם הכללית. טעמי המיצים משובחים והתמונות באמת עושות חשק. אבל האם זה עובד?

      עוד בנושא:
      האם באמת אפשר לחיות בלי אוכל שלושה ימים?
      סופינג: כך הפך המרק לטרנד בריאות לוהט
      המאכלים שינקו לכם את הגוף מרעלים

      תשובה הקצרה היא לא. הגוף שלכם לא צריך שתעזרו לו להתנקות, בדיוק כמו שהוא לא צריך שתעזרו לו לנשום. אבל זה יותר מורכב מזה - לתוכניות הניקוי למיניהן עלולות להיות גם חסרונות, בהם כאבי ראש, השמנה ועוד. אז הנה כל מה שאתם פשוט חייבים לדעת כשאתם שוקלים "ניקוי רעלים".

      מערכת ניקוי רעלים מובנית

      קודם כל צריך להבין מהם אותם רעלים שמבקשים מאיתנו שוב ושוב "לנקות". רעלנים או טוקסינים הם שם רחב הכולל סוגים שונים של חומרים שעשויים להזיק לבריאות שלנו. הם כוללים חומרים המגיעים מבחוץ - כמו חומרי הדברה שעשויים להצטבר ברקמת השומן בגוף, מתכות כבדות כדוגמת ארסן וכספית שמוצאות את דרכן למזון או צבעי מאכל סינתטיים - וגם חומרים שנוצרים בגוף כתוצאה מפירוק של חומרים שונים, כמו הורמונים, וגם הם צריכים למצוא את דרכם החוצה.

      ניקוי רעלים (ShutterStock)
      זה נראה טוב. אבל האם זה עובד? מיצי פירות וירקות (צילום: shuttesrtock)

      הבשורה הטובה היא שלגוף שלנו יש מערכת ניקוי רעלים מובנית. הוא מצויד בשלל איברים שמטרתם למנוע את הכניסה של חומרים חיצוניים לא רצויים (כמו שערות האף) ואיברים נוספים שמטרתם להוציא טוקסינים מהגוף (הכבד, הכליות ואפילו העור). בהעדר מחלה שמשפיעה על עבודתם, האיברים האלו עובדים יחד במנגנונים שונים ובאופן עצמאי.

      ממש כמו שהלב לא זקוק להתערבות חיצונית כדי להזרים דם, כך גם איברים אלו לא צריכים עזרה בניקוי רעלים. האוכל (וגם התרופות והתוספים) שאנחנו אוכלים מתפרק במערכת העיכול. החומרים להם אתם זקוקים לבניית הרקמות ומילוי מאגרי האנרגיה מגיעים אל יעדם, ואילו תוצרי פירוק בלתי רצויים וכל חומר שעשוי להזיק לנו מוצא את דרכו החוצה.

      תהליך הפירוק הוא תהליך כימי המתרחש בשני שלבים וכולל פירוק של הרעלנים על ידי אנזימים (חלבונים המצויים בגוף ותפקידם לזרז תגובות כימיות) וחיסולם הסופי על ידי מגוון חומרים שמתווספים לתהליך. 75 אחוזים מניקוי הרעלים מתרחש בכבד, והאחוזים הנותרים במעיים וברקמות אחרות.

      מערכת העיכול שלכם לא צריכה "הפסקה"

      ממש כמו שרכב זקוק להנעה תדירה, כך גם מערכת העיכול - היא פשוט צריכה לפעול כדי לשמור על תקינותה. פעילותה של מערכת העיכול מורכבת, היא עובדת על ידי הפעלה של סיגנלים והורמונים וגם על ידי פעולות מכאניות של איברים מסוימים. עיכול מזון הוא ייעודה והיא לא צריכה הפסקה, גם לא אחרי תקופת אכילה מאוד מבולגנת.

      עם זאת, הגוף שלכם יודה לכם על חזרה לאכילה מאוזנת. בחירת מאכלים טריים שעשירים ברכיבי מזון בריאים כמו סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים והימנעות ממאכלים מתועשים תטיב עם הבריאות הכללית שלכם וגם תגרום לכם למצב רוח טוב ומרומם.

      האם ניקוי מיצים באמת מרזה?

      ניקוי מיצים מגיע על פי רוב עם הבטחה לשיפור הבריאות וירידה במשקל, ואכן רוב הסיכויים שתרדו במשקל אחרי ניקוי רעלים, אבל לא ירידה מהסוג שתשרת אתכם. עלייה על המשקל לאחר צום מיצים תחשוף ירידה שנובעת בעיקרה מאיבוד נוזלים כתוצאה של יציאות נוזליות יותר ומאגרי אנרגיה מדוללים (מאגרי האנרגיה שבשריר סופחים פחות מים כאשר הם מדוללים). למי שעושה הרבה ניקויים כאלה יש גם חשש לפירוק של שריר בשל הימנעות מאכילה של חלבון.

      שייק ירוק (ShutterStock)
      (צילום: shuttesrtock)

      בנוסף, האמונה שצום מיצים אכן מנקה את הגוף עלולה לגרום להישנות של אכילה בלתי מאוזנת, וניקויים חוזרים עלולים להוביל לדפוס אכילה בלתי מאוזן לאורך זמן. אכילה בלתי סדירה לאורך זמן מעלה את הסיכון לפתח חסרים תזונתיים ולאפקט הפינג פונג במשקל (עלייה וירידה במשקל), מה שדווקא לא מטיב עם הבריאות ולא מאפשר שמירה על משקל תקין לאורך זמן. בנוסף, צום מיצים ממושך לא תומך במתן תשומת לב למנגנון הרעב, בניגוד למגוון שיטות אכילה מודעת שקוראות להכרות מחודשת עם המנגנון הזה לשם שמירה על משקל ובריאות תקינים.

      יש לציין שגם תכניות ניקוי שמבטיחות ביסוס מדעי ומתהדרות בכותר "מוכח מחקרית" לא באמת עובדות. סקירה מדעית שפורסמה בשנת 2015 עסקה בנושא הזה בדיוק. מסקירה זו עולה שלא נעשו מחקרי התערבות שיוכיחו את יעילות הדיאטות המסחריות לניקוי רעלים בבני אדם. כך שפרסום שכזה הוא למעשה כוזב. במאמר סקירה מוצגים רכיבי מזון שנוסו על בעלי חיים בלבד (למשל כוסברה) ולהם השפעה שעשויה לסייע בניקוי רעלים, אולם נדרש מחקר נוסף בכדי להגיע למסקנה חד משמעית.

      ניקוי מיצים במחיר כאבי ראש ושלשולים

      מיץ פרי אינו שווה ערך לפרי השלם. מתי לאחרונה הצלחתם לאכול ארבעה תפוזים בבת אחת? שניים עד ארבעה תפוזים - זו הכמות הנדרשת להכנה של כוס מיץ תפוזים אחת. הסיבים התזונתיים נזרקים לפח והמיץ שמכיל את הסוכר נשאר. כך שמיץ טבעי מכיל כמות שוות ערך לכחמש כפיות סוכר. כמובן שמקור טבעי לסוכר עדיף בהרבה על הסוכר שמגיע ממשקאות שאינם טבעיים, אבל עדיין - זו כמות גדולה. כשניזונים ממיץ בלבד גורמים לעליות חדות ברמות הסוכר בדם, הגוף שואף תמיד להחזיר את רמת הסוכר לנורמלית, ולכן נוצרות תנודות שאצל רבים עשויות לגרום לכאבי ראש.

      מיצי פירות בדוכן מיצים בשוק הבוקריה בברצלונה (ShutterStock)
      הרבה סוכר, מעט ערך תזונתי (צילום: ShutterStock)

      בנוסף לכאבי הראש, ניקוי מיצים כזה עלול לגרום לשלשול. גם כאשר הגוף נדרש לעכל כמויות גדולות של סוכר בבת אחת (ללא חומרים אחרים שיעכבו את ספיגתו כמו סיבים תזונתיים או שומן) הוא עדיין יעכל את הכמות המקסימלית שהוא יכול. הסוכרים העודפים לא יתפנו ממערכת העיכול בקצב מהיר מספיק, מה שיגרום למים להגיע בכדי לסייע לשטוף אותם ישירות אל האסלה שלכם. צואה מימית שכזו היא למעשה שלשול.

      אז האם יש דרך לסייע לגוף להתנקות מרעלים?

      כן. אבל לא על ידי ניקוי רעלים. הנה כמה שיטות שיכולות לעזור.

      1. תזונה בריאה ומאוזנת. זה נשמע נדוש אבל זה נכון. המעטה באכילה של מאכלים מתועשים שעלולים להרע לגופנו (כמו מאכלים המכילים צבעי מאכל מלאכותיים, רכיבים בלתי טבעיים) היא הדרך הטובה ביותר לשמור על בריאות בטווח הארוך.

      2. סיוע לאנזימי הגוף שאחראיים על הניקוי. זוכרים את האנזימים עליהם דיברנו קודם? מסתבר שנמצאו כמה מאכלים שמסייעים לפעולתם, ובכך ממקסמים את ניקוי הרעלים הטבעי שקורה בגוף:

      - כוס אחת ליום של ברוקולי, כרוב, נבטי חמנייה ודומיהם

      - שיני שום

      - תה צמחים עם ג'ינג'ר וקינמון

      - סלרי

      - רוזמרין

      - מיצים טבעיים המכילים ג'ינג'ר, סלרי, סלק, גזר ופטרוזיליה. בתנאי ששותים אותם לצד אוכל בריא ולא לבדם, ובכמות מתונה

      ברוקולי בקערה (ShutterStock)
      פשוט תאכלו עוד ברוקולי (צילום: ShutterStock)

      3. פעילות גופנית. לצד יתרונותיה הרבים והמוכרים של פעילות גופנית, מחקר שפורסם לפני כשבוע מצא שפעילות גופנית מסייעת לניקוי רעלים. במצב של השמנה עשויים להצטבר תאי שומן באזורים לא רצויים, למשל בשריר השלד, וזאת כתוצאה מתהליך פירוק השומן לאנרגיה. פעילות גופנית נמצאה כמסייעת להפחתה של אותו השומן שעשוי להצטבר ולהיות רעיל.

      קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מאמנת לאורח חיים בריא ומאוזן ומאמנת כושר מוסמכת