וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מידיים קרות? זה מה שהרפואה הסינית מציעה

ערן חיון

18.12.2017 / 11:45

זו תופעה שאומנם לא מתרחשת רק בחורף, אך היא כן מתגברת במהלכו. ערן חיון, מומחה ברפואה סינית מסורתית, מסביר מה עלול לגרום לידיים קרות, איך מטפלים ומה אתם יכולים לעשות בנוגע לזה

תסמונת רנו. ShutterStock
יש מה לעשות עם זה. אישה עם ידיים קרות/ShutterStock

על פי הרפואה הסינית, קור בכפות הידיים והרגליים, או כפי שאנו מכנים זאת - קור בקצוות (שכן לפעמים הוא מערב גם את האף ואוזניים), קשור לחוסר איזון של מספר איברים פנימיים. פעילותם התקינה של איברים אלה מחזקת את תנועת הדם והצ'י לגוף, ובכך מפיצה את החום הנחוץ לכל קצוות הגוף.

עוד בנושא:
איך להגן על המערכת החיסונית בחורף על פי הרפואה הסינית
נפלאות הגוף: הכירו את אנשי הקרח שעמידים לקור
האנשים שמחזיקים את הרגשות שלהם בקצות האצבעות

על פי הרפואה הסינית ישנם 5 גורמים המובילים לקור בקצוות, וכל אחד מהם הוא בעל אסטרטגיה טיפולית שונה:

אבחנה אחת תתייחס למצב פנימי בו הדם "קר". מצב זה יכול לנבוע מחשיפה קבועה לקור, תזונה לא מחממת, נטילת תרופות מסוימות או מחלת רנו - מחלה שבה קיימת הפרעה בזרימת הדם לקצוות, הכחלה וקישיון מפרקי האצבעות ועוד.

אנשים אלו לרוב יהיו חיוורים ובעלי נטייה ללחץ דם נמוך והם עלולים לסבול מסחרחורות בשינוי תנוחה ומכוויות קור. במצב זה נשלב בנוסף לדיקור, צמחי מרפא מחממים ומניעים דם לקצוות, הנרקחים ספציפית על פי אבחנה. בנוסף, מומלץ לחמם בכרית חמה את הבטן התחתונה.

תסמונת רנו. ShutterStock
ככה זה נראה. כף יד של חולה במחלת רנו/ShutterStock

הדפוס השני נקרא קור בריאות (cold in the lung). לריאות תפקיד חשוב בפיזור והפצה של הצ'י בגוף. כאשר הריאות "קרות" הן מתקשות בלחלוח ובהפצה של נוזלי הגוף בהם גם הדם לפריפריה. על פי דפוס זה, עיקר הקור יתרכז בחלק גוף עליון, ידיים, אף ואוזניים. אנשים אלו יהיו רגישים יותר למחלות חורף, חום, הצטננויות ושיעול. במצב זה מומלץ להרבות בנוזלים חמים, מרק שורשים לבנים, ג'ינג'ר וקינמון (במצב של שיעול יבש).

בתרחיש השלישי הכליות הן האיבר המעורב. הכליות הן שורש היין והיאנג, מקור החום והקור על פי הרפואה הסינית. הקור יתרכז במקרה זה יותר ברגליים ובנוסף נוכל לראות חולשה של הגב התחתון והברכיים, עצמות חלשות וליבידו נמוך. העיקרון הטיפולי בדיקור יהיה לחמם את הכליות בכמה אמצעים: תזונה מחממת, כמו תבשילי קדירה, קטניות וירקות מבושלים, הפחתה במזונות מקררים כמו סלטים טריים וגבינות, חימום מקומי של גב תחתון בכרית חימום ומקלחות חמות.

"במקום שזורם בו צ'י, זורם הדם". את המצב הרביעי אנו מכנים קיפאון של צ'י (qi stagnation) והוא קשור ליכולת של הכבד וכיס המרה בהנעה והמרצה של הצ'י. במצב זה נשלב צמחי מרפא סיניים מניעים כדי לשבור את קיפאון הצ'י ובכך הדם יחזור לזרום. יתכנו סימפטומים כמו קצות האצבעות קרים במיוחד גם כשחם יחסית, בחילות, צרבות וכאבי ראש. הטעם החמוץ טוב למצבים הללו ולכן כדאי לשתות חצי לימון טרי סחוט במים פושרים כמשקה ראשון של בוקר.

דפוס אחרון נקרא קיפאון של דם ((blood stasis. דפוס זה הוא למעשה מצב כרוני המערב גם את פעילות הלב ביכולתו להפיץ ולמשוך דם בחזרה. מצב זה יבוא לידי ביטוי באנשים עם הפרעות קצב לבביות, אנשים אחרי ניתוחי מעקפים וגם אנשים אחרי טיפולים כימותרפיים. לעתים קרובות יתלוו סימפטומים נוספים של עור יבש עור, בעיות זיכרון והפרעות שינה.

עוד באותו נושא

מתי ידיים קרות הופכות לבעיה רפואית?

לכתבה המלאה
תה עם דבש וג'ינג'ר. ShutterStock
פיתרון טבעי. הרבה שתיה חמה עם ג'ינג'ר/ShutterStock

ישנם מספר גורמים חיצוניים ופנימיים היכולים להשפיע על מצב וטמפרטורת הגפיים, כאשר כל מקרה נבחן לגופו וכך גם הטיפול. הנה מספר טיפים כללים לאלה הסובלים מכפות ידיים קרות:

- כרית חמה היא אומנם פתרון חיצוני אך היא מקלה משמעותית.

- הימנעו מעישון כמה שניתן, שכן הוא "מסמיך" את הדם ומאט את התנועה שלו.

- הרבו בשתייה חמה והוסיפו אליה ג'ינג'ר.

- נסו לעשות רק מקלחות חמות. חום המים ממריץ את תנועת הדם ומשפר את הסירקולציה.

- הרבו באכילת מזונות עשירים, תבשילים ארוכי בישול, מרקים וקטניות.

ערן חיון הוא מומחה ברפואה סינית מסורתית לגניקולוגיה פריון והריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully