וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: הכירו את אנשי הקרח שעמידים לקור

6.12.2015 / 11:00

גל הקור שהגיע מסיביר פוקד את ישראל ביממות האחרונות וגורם לכולנו להרגיש מהו קור אמיתי. למרות שזה נראה לא אמיתי, מסתבר שקיימים אנשים שמסוגלים לעמוד ללא קושי בתנאים קיצוניים של קור, גם כשגופם חשוף לחלוטין

עריכה: ניר חן

וכמה קר בישראל ביומיים האחרונים?

למרות שאין הסבר מדעי מלא לתופעה – ישנם אנשים שמסוגלים לעמוד ללא קושי בתנאים קיצוניים של קור כשגופם חשוף לחלוטין וזאת מבלי לפתח היפותרמיה.

אחד האנשים הידועים שמחזיק ביכולות אלה הוא ההולנדי בן ה-56 ווים הוף, אדם שמחזיק 20 שיאי עולם, ביניהם מספר שיאי של שהייה ארוכה בתוך אמבטיות קרח. את היכולת הוא טוען שגילה בעצמו בצעירותו כאשר במהלך טיול החליט לנסות לטבול את גופו בקרח ללא בגדים. מאז הוא חזר הוא הפעולה עוד אלפי פעמים. הוא שם לעצמו למטרה להמשיך ולאתגר את גופו וזאת מבלי שהוא חווה כוויות קור או מצב של תת חום, המכונה היפותרמיה.

לטפס על האוורסט עם מכנסיים קצרים

בפברואר 2009 הוף טיפס עד פסגת הר הקילימנג'רו כשהוא לבוש במכנסיים קצרים ונעליים בלבד. באותה השנה סיים גם ריצת מרתון מלאה בצפון פינלנד, בטמפרטורות הקרובות למינוס 20 מעלות כשהוא לבוש במכנסיים קצרים ונעליים. רק שנתיים קודם לכן הוא טיפס לגובה של קרוב ל-22 אלף רגל על הר האוורסט באותו לבוש מינילי אולם נאלץ לחזור בשל פציעה ברגלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחזיק ב-20 שיאי עולם. ווים הוף/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוף הוא כמובן אינו היחיד. השחיינית האמריקנית לין קוקס למשל חצתה בשחייה כבר בגיל 15 את תעלת למאנש ב-14 שעות וקבעה בזמנו שיא גינס. כמו הוף, גם לין גילתה עד מהרה שיש לה יכולת כמעט על אנושית לשרוד במים קפואים.

בשנת 1987, היא שחתה מאלסקה למה שהייתה אז ברית המועצות, במים בטמפרטורה של 3 מעלות צליסיוס בלבד. בשנת 2002, היא הציבה לעצמה יעד חדש ועמדה בו - קוקס שחתה באותה שנה באנטארקטיקה מרחק של קרוב ל-2 קילומטרים בין הקרחונים.

רזי היוגה והמדיטציה בשירות אנשי הקרח

הוף שלמד שנים שנים מדיטציה מתאר את יכולתו לעמוד בטמפרטורות קור קיצוניות כדומה ליכולת לשלוט במד החום הפנימי של הגוף ("התרמוסטט") על ידי שימוש במוחו. כמו הוף, גם קוקס מציינת שהיא מכינה את גופה לפני החשיפה לקור העז באמצעות יכול לשלוט בטמפרטורת גופה. ואכן בדיקה של אחד מהרופאים בצוות שליווה את קוקס במסעה לאנטרקטיקה הצליח לתעד כי חום גופה עלה ל-39 מעלות לפני כניסתה למים. חוקרים שבדקו את הוף בעת ששהה בתוך מיכל הקרח התפלאו לראות כי התגובה הנורמלית של גוף האדם בתנאים של קור קיצוני לרבות תגובת סטרס, כלל לא באה אצלו לידי ביטוי. מאידך אדם שמסוגל לשלוט בתגובות שעבור רובנו הן אינן רצוניות כמו על קצב הלב יכול באופן תיאורתי לשלוט גם בתגובות בלתי רצוניות אחרות כמו שליטה בחום הגוף, בדומה לאנשים שעוסקים ביוגה.

מנגנון חיוני לשמירה על חום הגוף

במצב רגיל כאשר אדם נחשף לטמפרטורות נמוכות מאוד לפרקי זמן ממושכים, נוזלי הגוף והדם הולכים ומתקררים עד שנשקפת סכנה אמיתית לגוף ולכן הגוף עובר למצב הישרדות. כדי למנוע את הקיפאון של הגוף ואת השינוי בטמפרטורות הליבה שחיוניות לתהליכים הפיזיולוגים,הגוף מקריב את זרימת הדם לאזורים פריפריים לרבות האצבעות, הבהונות, האוזניים והאף. תהליך זה מתרחש כדי לשמור על זרימת דם טובה באיברים פנימיים יותר שמאבדים פחות חום לסביבה וכדי לשמר זרימת דם טובה לאיברים חיוניים להישרדות. הנזק שנגרם במצב זה לאותם איברים עלול להיות בלתי הפיך אם אינו מטופל באופן מיידי.

  • עוד באותו נושא:
  • קור
  • חורף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully