וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להגן על המערכת החיסונית בחורף על פי הרפואה הסינית

ערן חיון

22.11.2017 / 12:45

כולנו נרגיש בשלב זה או אחר של החורף קצת חלשים או מצוננים, אבל זה לא אומר שאנחנו לא יכולים להילחם בזה ובצורה טבעית. ערן חיון, מומחה ברפואה סינית נותן לנו את הטיפים שישמרו עלינו בריאים בחורף

תה ג'ינג'ר. ShutterStock
לחזק את המערכת החיסונית באמצעים טבעיים. תה עם ג'ינג'ר/ShutterStock

הימים מחשיכים מוקדם, הצעיפים נשלפים מהתיק עם רדת הערב ותחושה קרירה אופפת אותנו החל מהשעות המוקדמות של הבוקר. החורף כאן, וזו סיבה טובה כדי ללמוד איך להתגונן מפניו ולשמור על עצמנו בריאים, חזקים וכן, גם פחות מצוננים.

לרפואה הסינית מספר שיטות הגנה על הגוף ועל המערכת החיסונית בחורף והיא כוללת בתוכה סוגי טיפולים שונים החל מדיקור, תזונה וצמחי מרפא סיניים, מוקסות (צמחי בערה), כוסות רוח ועוד.

עוד בנושא:
רפואה סינית: לכל איבר יש את הזמן שלו
תנו לרפואה הסינית לחמם לכן את הרחם

לחזק את האנרגיה בחורף

על פי הרפואה הסינית, הצ'י שנמצא בכל הוא האנרגיה והכוח המניע שזורם לנו בגוף. ככל שהאנרגיה הזו יותר עוצמתית ונוכחת, כך נוכל להתמודד עם מחלות בצורה מיטבית יותר, ובהתאמה המערכת החיסונית תהיה חזקה יותר. כשאנרגיית הצ'י נחלשת, המערכת החיסונית מתערערת ואנו חשופים למחלות (גורמים פתוגניים) שמחלישות אותה, בעיקר בחורף.

הנה כמה דרכים שיעזרו לכם לחזק את המערכת החיסונית ולהילחם במחלות החורף:

הצטננות

1. הכינו מרק מירקות שורשים לבנים (לפת, קולורבי וצנון) שמחזק גם את הטחול אך גם את הריאות.

2. השתמשו בצעיפים והקפידו לכסות את העורף כדי לשמור על האזור מחומם ומוגן מרוח.

3. חליטה מצמחים ארומטיים כדוגמת לואיזה, נענע ומליסה פותחים את נקבוביות העור ועוזרים לנדף את המחלה והחום החוצה מהגוף.

אישה חולה מחזיקה מדחום. ShutterStock
תנו לגוף להזיע. אישה מודדת חום/ShutterStock

חום ושפעת

העליתם חום? אל תנסו בהכרח להוריד אותו. שתו חם, התכסו היטב, לבשו גרביים עבים ועדו מקלחות חמות, או בקיצור תנו לגוף להוציא זיעה. ההזעה תעזור בנידוף הפתוגן החוצה ותביא את הגוף למקסימום הפוטנציאל שלו במלחמה מול הגורם החיצוני (החום) וכך תוכלו להחלים מהר יותר.

ליחה

מלבד הימנעות ממוצרי חלב ומזונות שומניים, הטיפול בליחה בריאות מתבצע בשילוב של דיקור ככלי ראשוני שמחזק את אנרגית הריאות ומכניס תנועה וחום נכון לייבוש עודף הליחה. בנוסף, כוסות רוח הן כלי חזק מאוד ליצור סירקולציה של נוזלים כאשר הטיפול לרוב מתבצע על גבו של המטופל באזור הריאות.

כאב גרון

תשמחו לדעת שסבתא לא טעתה ובצל ודבש הם אכן תרופה טבעית ויעילה להקלה על כאבי גרון ורצוי לצרוך אותם יחד להטבה מקסימלית. איך עושים את זה? חוצים בצל לחצי, מוציאים את התוכן שלו ויוצרים מעין גביע. ממלאים אותו בדבש, מחכים לפחות שעתיים ואוכלים את הדבש או ממתיקים איתו. זה אולי נשמע מגעיל לכמה מכם, אבל אל דאגה - האיכות המרפאת של הבצל עוברת לדבש, הטעם לא.

בצל ודבש. ShutterStock
תרופת סבתא שעובדת. בצל ודבש/ShutterStock

חולשה בגוף

זה מצב שקורה לכל אחד מאיתנו לפחות פעם אחת במהלך החורף וניתן לעזור לגוף להתמודד עימו די בקלות בעזרת הכנת חליטה מחממת מג'ינג'ר וקינמון. מלבד מתיקותו הנעימה של הקינמון, הוא גם מחמם ומנקה את הגוף, מרגיע את הבטן ואת העיכול ומחזק את המערכת החיסונית. בנוסף, הוא נמצא יעיל בהקלה על תסמיני הצטננות קלים, שפעת ודלקות גרון. הג'ינג'ר מזרז את תהליך הריפוי בשל מרכיביו האנטי דלקתיים ואנטי נגיפיים, מחזק גם הוא את המערכת החיסונית ומסייע לגוף בניקוי הרעלים במצבים של צינון מוגבר כדאי לשים לב שכן קליפת הקינמון מעט מלחלחת.

בנוסף, אם אתם רוצים לתמוך ולייצר סביבת מחייה אופטימלית ומוגנת הימנעו משהות ממושכת בחללים מחוממים ודאגו תמיד לאוורר מעט. האוויר בחלל הבית, במיוחד בחורף הוא יבש ומייבש, וכדאי ללחלח אותו על ידי כלי המוציא אדים או באמצעות מבער. על ידי כך ניתן יהיה להרגיש פחות יובש - מה שיגרום למערכת הנשימה לפעול בצורה הטובה ביותר.

למרות מזג האוויר, שלא תמיד תואם את הרצון שלנו, חשוב מאוד להקפיד על פעילות גופנית כדי לחזק את הריאות ולשמור על תזונה מאוזנת לפי עקרונות הרפואה הסינית (מזון טבעי ולא מעובד). נסו לשמור על אורח חיים רגוע עד כמה שאפשר ובעיקר – שמרו על הבריאות.

ערן חיון הוא מומחה ברפואה סינית מסורתית לגניקולוגיה פריון והריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully