וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפואה סינית: לכל איבר יש את הזמן שלו

רונן רוזנבלט-ניר

27.11.2016 / 13:39

איזה איבר מחייב אתכם לאכול ארוחת בוקר, איך משפיע הכבד שלכם על שנת הלילה ובאילו שעות הלב שלנו עובד הכי טוב? רונן רוזנבלט-ניר, מדקר סיני, מסביר על הלו"ז האנטומי של כל אחד מאיתנו

אילוסטרציה. ShutterStock
לכל איבר יש זמן משלו/ShutterStock

מכירים את המשפט "לכל זמן ועת לכל חפץ"? אז אם תשאלו את הסינים, גם לכל איבר בגוף שלנו יש את הזמן שלו. לפי הרפואה הסינית, לכל איבר בגוף יש משבצת שעתית הייחודית לו. למעשה, מדובר בשעתיים, בהן אנרגיית החיים (הצ'י) נכנסת אליו, ובזמן זה הוא נמצא בשיאו. כך למשל, סימפטום רפואי המופיע באופן תדיר או קבוע באותה שעה ירמז על הפרעה אנרגטית הקשורה לאיבר הנמצא בשיאו באותה השעה, ובכך יסייע התזמון לאבחנה ולטיפול.

הנה חלוקת השעות לפי איברים על פי הרפואה הסינית:

ריאות (03:00-05:00): על פי הרפואה הסינית, הריאות הן האיבר הראשון ממנו מתחילה זרימת האנרגיה לגוף כולו. בנוסף, הן קשורות למערכת החיסונית. בעיה רפואית הקשורה אליהן תבוא לידי ביטוי בשעות הללו על ידי סימפטומים כדוגמת: צפצופי נשימה, שיעול או בעיות שינה הקשורות בנשימה.

מעי גס (05:00-07:00): שעות אלה הן הטובות ביותר לריקון פסולת מן הגוף. במצב תפקודי תקין של הגוף, זמן זה מתבטא בצורך בהתרוקנות ולחילופין, בעיה בהם תהיה קשורה לקושי בשחרור (Letting go), בין אם מדובר באספקט הרגשי או הנפשי (תחושה של תקיעות רגשית) או הפיזי (עצירות).

אילוסטרציה. ShutterStock
מסמן תקיעות פיזית ונפשית. מעי גס/ShutterStock

קיבה (07:00-09:00): הקיבה, האחראית על העיכול, נמצאת בשיא כוחה בשעות הללו. מכאן ניתן להבין מדוע גם הרפואה הסינית מדגישה כי ארוחת הבוקר הינה הארוחה החשובה ביותר ביום. זרימת האנרגיה לקיבה תבטיח שהארוחה תתעכל בצורה היעילה ביותר. במידה וקיימת בה חולשה אנרגטית, היא תתבטא בריפלוקס (עליה של מיצי מרה מהקיבה אל הוושט), כיב קיבה. ריח רע מהפה גם כן נחשב על פי הרפואה הסינית כקשור לאנרגית הקיבה.

טחול (09:00-11:00): על פי הרפואה הסינית, הטחול הוא האחראי להפצת האנרגיה בגוף שמקורה במזון. הוא עושה זאת באמצעות פירוק המזון והפיכתו לאנרגיה המועברת אל האיברים. במידה ולא אכלנו ארוחת בוקר, הטחול אינו יכול לעשות עבודתו נאמנה בשעות המיועדות לו, וכפועל יוצא, הוא מייצר פחות אנרגיה. כשהטחול אינו מאוזן אנרגטית נוכל לצפות לסממנים כגון: שלשולים או צואה רכה, רצון עז למתוקים, תחושה אנרגטית ירודה ותחושת מלאות ולאות לאחר ארוחה.

לב (11:00-13:00): איבר זה מכונה ברפואה הסינית "הקיסר", זאת מכיוון שהוא אחראי לזרימת הדם, כמו גם לשינה טובה, שלווה, ולכל שאר המצבים הרגשיים (נפשיים). כשאנרגיית הלב אינה מאוזנת נוכל לצפות לסממנים כמו הפרעות שינה, מועקה בחזה פלפיטציות (דפיקות לב מהירות). מחקרים מראים כי רוב התקפי הלב מתרחשים בשעות הללו.

עוד באותו נושא

כל מה שצריך לדעת על הגוף

לכתבה המלאה
לב אנושי. ShutterStock
ה"קיסר" של הגוף/ShutterStock

מעי דק (13:00-15:00): קשור אף הוא לתהליך העיכול של המזון. מפריד את הטהור מהתפל ועוסק בעיכול נוזלים. הטהור ממשיך לתהליכים הפיזיולוגיים, ואילו התפל מועבר לשם סילוק מהגוף. כשהמעי הדק אינו מאוזן אנרגטית נוכל לצפות לנפיחות עם הקאות או גזים.

שלפוחית השתן (15:00-17:00): מאחסנת את הנוזלים העכורים בטרם יסולקו מן הגוף. כשהיא אינה מאוזנת אנרגטית נוכל לצפות לסימפטומים כגון: שריפה או דלקת הקשורה למתן שתן.

כליות (17:00-19:00): להבדיל מתפקידן על פי הרפואה המערבית, הרפואה הסינית גורסת כי הכליות הן המקור לאנרגיה הראשונית של האדם ולאיכות הגנטית איתה אנו נולדים. לפיכך, נקשר איבר זה גם לרבייה. ככל שאנו מזדקנים, האנרגיה בכליות הולכת ומתכלה, ואנו חווים ירידה כללית ברמות האנרגיה של גופנו. כשאנרגיית הכליות אינה מאוזנת נוכל לצפות לסממנים כגון: בעיות בתפקוד המיני, כאב גב תחתון ושיער מלבין בטרם עת.

מעטפת הלב (19:00-21:00): שומרת על הלב ומשמשת כקו ההגנה הראשוני שלו. קשורה לתודעה ומצבים רגשיים. השעות הללו נחשבות לזמן הטוב ביותר להירגע, לנוח ולהתכונן לסוף היום ולשינה. שעה מצוינת לעשייה המשרה עייפות ורוגע כמו פעילות גופנית מתונה, קריאה, או מדיטציה.

המחמם המשולש (21:00-23:00): ה"איבר" היחיד בגוף שלא ממש משויך לאיבר פיזי. מדובר במי שאחראי לאיזון בין איברים אחרים בגוף, ומחולק על פי התפיסה הסינית לשלושה חלקים (מחמם עליון, אמצעי ותחתון). בכל מחמם ממוקמים איברים הספציפיים אליו, ולאיזון בין המחממים חשיבות רבה באיזון בין האיברים. המחמם המשולש קשור לחילוף החומרים ואיזון הנוזלים בגופנו.

כבד. GettyImages
כבד/GettyImages

כיס המרה (23:00-01:00): 'בן הזוג' של הכבד ותלוי בו, שניהם קשורים לזרימת האנרגיה בגוף. תפקודו בעיקר באגירת מיצי מרה ואחסונם עד לתחילת תהליך העיכול. על פי הרפואה הסינית קשור כיס המרה לתהליך קבלת החלטות ולהערכה עצמית. חשוב ללכת לישון בשעות הללו כי במידה ולא, תפגע האנרגיה שלו. חוסר איזון אנרגטי בו קשור להערכת עצמית ירודה, יכולת שיפוט לקויה ולקושי בעיכול שומנים.

כבד (01:00-03:00): לא סתם אנחנו ישנים בשעות הללו בהן הכבד נמצא בשיאו מבחינה אנרגטית. הכבד אחראי על זרימת הצ'י בגוף ואחסון הדם, ובשעת השיא שלו הוא עומל קשות לפירוק רעלים. לכן, בכדי לסייע לו, עלינו להיות בטוחים שגופנו נמצא במצב שינה בשעה הזו. מבחינה רגשית הוא קשור לכעס. תוכלו לשים לב כי במידה ואתם נוטים לנטור טינה או להדחיק רגשות, אתם עשוים לסבול מיקיצות משנתכם במהלך שעות הללו. חוסר איזון בו עשוי להיות קשור לבעיות כמו מחזור חודשי בלתי סדיר, אנמיה, חולשה כרונית וכאבי ראש כמו גם לנטייה לכעסים או שינויי מצח רוח תכופים.


רונן רוזנבלט-ניר, Lic.Ac הוא מטפל מוסמך בדיקור סיני ודיקור קומסטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully