וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנות שנולדו לאמהות מבוגרות בסיכון להישאר ללא ילדים כל חייהן

18.12.2017 / 7:53

המומחים עדיין לא בטוחים האם הסיבה היא נזק גנטי או השפעה התנהגותית כלשהי, אבל הנתונים מצביעים בצורה ברורה שלנשים שנולדו לאמהות מעל גיל 30 סיכויים גבוהים לא להביא לעולם ילדים משלהן

אמא ותינוקת. ShutterStock
גיל 30 זה מבוגר? אמא ותינוקת/ShutterStock

הגיל שבו אמא שלכן ילדה אתכן עשוי להשפיע על הסיכוי שלכן להיות אמהות לילדים בעתיד – כך עולה ממסקנותיו של מחקר חדש ומקיף. קרוב ל-20 אחוזים מהנשים שנולדו לאמהות לאחר גיל 30 לא הביאו ילדים לעולם בבגרותן – את הנתון הזה גילו חוקרים מאוניברסיטת מק'גיל בקנדה, שבחנו את תיקי ההריון והלידה של 43 אלף נשים בארה"ב. המסקנה שלהם מטרידה מאוד בהתחשב בעובדה שברחבי העולם המערבי קיימת כבר שנים מגמה עקבית של עלייה בגיל היילודה.

לשם השוואה אחוז הנשים שנולדו לאמהות בגיל העשרה ולא הביאו לאחר מכן ילדים לעולם בעצמן עמד על 13 אחוזים, והנתון המקביל בקרב נשים שנולדו לאמהות בגילאי 20-24 היה 15 אחוזים.

עוד בנושא:
מחקר: נשים שיולדות בשנות ה-30 לחייהן עושות ילדים חכמים יותר
נשים שיולדות אחרי גיל 30 צפויות לחיות יותר שנים
גם לגיל האב יש השפעה על התינוק, והיא הרבה יותר גדולה משחשבתם

אמא וילדה מול מחשב במשרד. ShutterStock
פעמים רבות דחיית הילודה היא מטעמים של התבססות בקריירה/ShutterStock

גיל יילודה מאוחר בדרך כלל מאפיין נשים שבוחרות להתמקד בקריירה שלהן למשך כמה שנים ולבסס אותה, וגם הממצאים החדשים, שפורסמו בכתב העת Human Reproduction וכונו "מפתיעים", תומכים בסברה זו. נשים בעלות תארים אקדמיים מתקדמים נמצאו במחקר כבעלות הסבירות הגבוהה ביותר שלא להביא ילדים לעולם. למעשה, חישוביהם של החוקרים הובילו למסקנה שסיכוייהן של נשים אלה להביא ילדים לעולם נמוכים יותר מסיכוייהן של לסביות ושל נשים שלא נישאו מעולם.

עוד באותו נושא

לא רק סכנות: היתרון המפתיע של אימהות מאוחרת

לכתבה המלאה

התנהגותי או גנטי?

החוקרים לא הצליחו לקבוע בוודאות מהי הסיבה לקיומו של הקשר הזה בין גיל היילודה ובין סיכויי הצאצאיות להפוך לאמהות בעצמן, אך הרמזים לזיקה בין שני הדברים החלו לצוץ כבר בשנת 2006, במהלך מחקר שהוצג באותה שנה בכינוס השנתי של האגודה לרפואת פריון, עלו חשדות שיילודה בגיל מאוחר גורמת לנזק גנטי בלתי הפיך שעובר הלאה ליילודים. הקהילה הרפואית התעניינה מאוד באותם ממצאים ראשוניים ובתיאוריות שהועלו בעקבותיהם, אולם גם בשנים שחלפו מאז, הקהילה המדעית עדיין לא הצליחה לפצח את הסוגיה הזאת באופן מוחלט.

ד"ר אולגה בסו, שעמדה בראש המחקר הנוכחי באוניברסיטת מק'גיל, אמרה בעקבות פרסום הממצאים כי "ייתכן גם שבנות שנולדות לאמהות מבוגרות יותר מתנהגות אחרת", ובכך העלתה את הסברה שייתכן שישנו גם רכיב התנהגותי או פסיכולוגי בקשר בין סיכויי ההולדה של נשים ובין הגיל שבו האמהות שלהן ילדו אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully