וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם לגיל האב יש השפעה על התינוק, והיא הרבה יותר גדולה משחשבתם

3.5.2017 / 13:00

התרגלנו לשמוע שלגיל האם יש חשיבות על ההתפתחות של התינוק, אבל מחקר חדש מציע שגם לגיל האב יש השפעה לא קטנה. החלק המעניין יותר - מדובר על אבות צעירים מאוד או מבוגרים

ג'ורג' ואמאל קלוני. GettyImages
גם להם יש תאריך תפוגה. ג'ורג' קלוני בן ה-56 ורעייתו אמאל מצפים לתאומים/GettyImages

נשים כבר רגילות לזה, אבל עבור גברים זה יחסית חדש. מחקר ראשון מסוגו שנערך בבית החולים "הר סיני" בניו יורק מצא כי לא רק נשים צריכות לדאוג באיזה גיל הן נכנסות להריון, אלא גם גברים. המחקר כלל נתונים שנאספו מ-15 אלף תאומים מאנגליה בגילאי 4 עד 16. הממצאים הראו כי לתינוקות שנולדו לאבות שהיו מתחת לגיל 25, או לאבות מעל גיל 51, היה סיכוי גבוה יותר לפתח הפרעות התנהגותיות אחרות.

המחקר שנערך על ידי חוקרים ממכון Seaver לחקר האוטיזם שבבית הספר לרפואה בבית החולים "הר סיני", מצא כי ילדים שנולדו לאבות בגילאים אלה, אומנם היו מתקדמים יותר לבני גילם כשהיו תינוקות, אבל בהמשך, כשהגיעו לגילאי העשרה, יכולותיהם החברתיות נפגעו.

עוד בנושא:
זה נקרא הורות: 50 דברים שכל אבא צריך לדעת לעשות
מה הסכנה בכניסה להיריון בגיל מאוחר?
ההורים שלכם עברו את גיל 70? יהיו לכם חיים ארוכים

ומה באשר לגיל האם?

"התוצאות שלנו מציעות כי ילדים שנולדים לאבות מאוד צעירים או מבוגרים, עשויים למצוא מצבים חברתיים מסוימים כמאתגרים", אמרו החוקרים. "המחקר שלנו מציע שיכולות חברתיות ותכונות מסוימות נקבעות על ידי גיל האב", הוסיפו. לגיל האימהות אגב לא נמצאה שום השפעה במחקר הנוכחי. החלק המעניין במחקר היה שבניגוד לנשים, אצל גברים לא רק הורות בגיל מאוחר יכולה להוות סיכון, אלא גם אבהות מוקדמת.

כדורגלן העבר דייויד בקהאם, עם בנו ברוקלין בקהאם במשחק של צ'לסי נגד פריס סן ז'רמן. רויטרס
גם אבות צעירים מעמידים את ילידהם בסיכון. דייויד בקהאם ובנו ברוקלין שהפך אותו לאב בגיל 23/רויטרס

כדי לבדוק אם יכולותיהם החברתיות של 15 אלף הילדים הושפעו מגיל האב כשנולדו, החוקרים הסתכלו על דפוסי התפתחות שונים של היכולות החברתיות והתנהגויות שונות, ביניהם היפראקטיביות ורגשנות. בנוסף, הם בחנו השפעות גנטיות וסביבתיות.

"עשויים למצוא מצבים חברתיים מאתגרים יותר"

"התוצאות שלנו חושפות כמה היבטים חשובים של האופן שבו גיל האב בהתעברות עלול להשפיע על הצאצאים", אמרו החוקרים. "ראינו את ההשפעות האלה באוכלוסייה הכללית, דבר המצביע על כך שילדים שנולדו לאבות צעירים מאוד או מבוגרים יותר, עשויים למצוא מצבים חברתיים מאתגרים יותר, גם אם הם אינם עומדים בקריטריונים האבחוניים לאוטיזם". למרות הפרופילים ההתנהגותיים הדומים שהתקבלו בילדים שנולדו לאבות מבוגרים יותר ולאבות צעירים מאוד, הגורמים דווקא יכולים להיות שונים.

לטענת החוקרים ההבדלים ככל הנראה נעוצים בשינויים בהבשלת המוח. "זיהוי מבנים עצביים המושפעים על ידי גיל האבא בהתעברות, ובחינה כיצד התפתחותם שונה מהדפוסים הטיפוסיים, יאפשרו לנו להבין טוב יותר את המנגנונים שמאחורי ההשפעה של גיל האב, וככל הנראה, גם על ההתכנות של אוטיזם וסכיזופרניה בילדים אלה", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully