וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: 40% ממקרי הסרטן קשורים בהשמנה

9.10.2017 / 7:31

הדו"ח שהתפרסם על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב מצא כי למרות שיש מגמת ירידה במקרי הסרטן בעולם, קיימת עלייה ב-13 סוגי הסרטן שקשורים להשמנת יתר. החדשות הטובות הן שזה תלוי בכם

זוג שסובל מהשמנת יתר. ShutterStock
מגפת ההשמנה מגבירה את מקרי הסרטן/ShutterStock

מקרי הסרטן בארה"ב ובעולם אומנם נמצאים במגמת ירידה בשני העשורים האחרונים, אבל יש משהו אחד שעוצר את הירידה הזו – מגיפת ההשמנה. בדו"ח של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) נמצא כי השמנת היתר אחראית לכ-40 אחוזים ממקרי הסרטן בין השנים 2005-2014. אחוזי הסרטן שאינם קשורים בהשמנה דווקא ירדו בכ-13 אחוזים.

על פי הנתונים, בשנת 2014 לבדה אובחנו 630 אלף אמריקאים עם סרטן שנקשר בהשמנה. אחרי שסקרו למעלה מאלף מחקרים, זיהו בסוכנות הבינלאומית למניעת סרטן 13 סוגי סרטן כאלה: סרטן הוושט, המעי הגס, כיס המרה, הכבד, הבטן, הכליות, הכבד, השחלות, הלבלב, בלוטת התריס וסרטן השד לאחר גיל המעבר, בנוסף למנינגיומה (גידול במוח) ומיאלומה נפוצה (סרטן של מח העצם).

עוד בנושא:
מה הקשר בין השמנה, דיכאון ומערכת העיכול?
מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה
זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים

סרטן. ShutterStock
מתברר שסרטן והשמנה הולכים פעמים רבות יחד/ShutterStock

משקל עודף מעודד צמיחה של גידולים סרטניים בדרכים שונות, כאשר הוא בעיקר מגביר את הדלקתיות בכל הגוף ומשנה את רמות האינסולין, הורמוני המין והורמוני הגדילה, שעשויים לגרום לתאי הסרטן לצמוח במהירות וללא שליטה.

עוד באותו נושא

האם היקף המותניים קובע את הסיכון לחלות בסרטן?

לכתבה המלאה

אפילו עלייה קטנה במשקל משפיעה

כשני שליש מהאנשים שאובחנו עם סרטן שנקשר בהשמנה בשנת 2014 היו בין הגילאים 50 ו-74, ושיעורם היה גבוה יותר בקרב נשים מאשר גברים. הסיבה לכך, על פי הדו"ח, נובעת חלקית מהעובדה שנשים סובלות מסרטן רירית הרחם, סרטן השחלות, וסרטן השד לאחר גיל המעבר, שמהווים 42 אחוזים מכלל סוגי הסרטן שקשורים בהשמנה.

רק לאחרונה פרסמו חוקרים מתשע אוניברסיטאות ומכוני מחקר בארצות הברית, יחד עם החוקר הישראלי ד"ר אולג זסלבסקי מאוניברסיטת חיפה, מחקר בכתב העת Public Library of Science, לפיו ככל שמשך הזמן בו נשים סובלות מעודף משקל או יתר משקל חולני הוא ארוך יותר, וככל שעודף משקלן גדול יותר, עולים סיכוייהן לחלות במספר סוגי סרטן ב-7 אחוזים.

"מחקרי תצפית הראו כי אפילו עליה של 5 קילוגרמים מיותרים בגילאים מאוחרים נקשרה בעליה בסיכון לסבול מסרטנים שקשורים בהשמנה", כתבו בדו"ח. יחד עם זאת החוקרים ציינו כי הדו"ח כולל מעקב אחר אבחנה של סוגי סרטן הקשורים להשמנה, ואינו כולל הערכה כמה מהמקרים האלו ניתנים לייחוס למשקל עודף או השמנת יתר.

כיום, כשני שליש מהמבוגרים בארצות הברית סובלים מעודף משקל או מהשמנה. כותבי הדו"ח הבהירו כי אנשים אלה הם בעלי סיכון של כמעט פי שניים בהשוואה לאנשים בריאים לחלות בסרטן הוושט, הבטן והכבד, ובסיכון גבוה ב-30 אחוזים לחלות בסרטן המעי הגס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully