וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא באשמתכם: זו הסיבה שאתם לא יכולים להפסיק לאכול חטיפים מלוחים

8.10.2017 / 14:05

שוב נשבעתם שהפעם תצליחו לשמור את הפופקורן עד שהסרט יתחיל, אבל חיסלתם אותו עוד לפני שהפרומואים עלו? חוקרים מציעים שזה לא מלמד על השליטה העצמית שלכם כמו על פעילות נוירולוגית תקינה במוח

צ'יפס. ShutterStock
למה זה בלתי אפשרי להפסיק לאכול אותם?/ShutterStock

פתחתם שקית ענקית של צ'יפס, נשבעתם שתניחו אותה בצד אחרי כמה ביסים ובסוף מצאתם את עצמכם שרועים על הספה עם שקית ריקה, בחילה וים של רחמים עצמיים? מתברר שהאשמה העיקרית בכך היא לא השליטה העצמית השברירית שלכם, אלא דווקא הפעילות הנוירולוגית במוח שמקשה עליכם להפסיק לנשנש לפני שליקקתם את אחרון הפירורים בשקית החטיף.

עוד בנושא:
מחקר גילה: גם מעט מדי מלח זה מסוכן
הרבה יותר מיתר לחץ דם: 5 השפעות של המלח על הגוף
מלח הארץ: תכירו את התחליף הטבעי למלח

קבוצת חקורים מהמרכז הרפואי "בית ישראל דיקונס" – בית החולים הלימודי של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון, החליטו לחקור מה גורם לנו להשתוקק, באופן בלתי נשלט לפעמים, למאכלים מלוחים. במחקר, שפורסם בכתב העת Neuron, נמצא כי קבוצת נוירונים במוח היא זו שמניעה את החשק הבלתי נשלט לצרוך עוד ועוד מלח.

קבוצת הנוירונים הזאת נקראת NTSHSD2, והחוקרים מצאו כי היא פועלת כתגובה לפעילות של ההורמון אנגיוטנסין II, שמעודד הפקה של ההורמון ואלדוסטרון. הורמון זה מופק בעת מחסור בנתרן וגורם לכליות לשמור את הנתרן והמים בגוף. הפעילות של ההורמון הזה מעלה גם את לחץ הדם ועלולה לגרום לחסימות בכלי הדם.

מלח. ShutterStock
אחראי ליותר ויותר מקרי מוות בשנים האחרונות/ShutterStock

בניסויים בעכברים ראו החוקרים כי גם מחסור בנתרן, אך משום מה גם צריכה שלו, גרמו להפקה מוגברת של הורמונים אלו, ולפעילות מואצת של הנוירונים במוח שמגבירים במידה ניכרת את החשק למזונות מלוחים.

עוד באותו נושא

האם אוכל מלוח באמת מצמיא, או שהוא בכלל מרעיב?

לכתבה המלאה

צריכת נתרן מוגברת: מגפה מסוכנת

ארגון הבריאות העולמי מעריך כי 2.5 מיליון מקרי מוות בשנה יכולים להימנע אם אנשים ידעו כיצד לצמצם את צריכת המלח לרמה שעליה המליץ הארגון – 5 גרם ביום בלבד. מהנתונים עולה כי רוב האנשים במדינות המערב צורכים נתרן בשיעור גבוה ב-80 עד 140 אחוזים מהצריכה המומלצת. תופעה זו עלולה לגרום, כידוע, להעלאת לחץ הדם ולמחלות שונות הקשורות בלב ובכלי הדם.

במחקר הנוכחי, ניסו החוקרים להציע דרך חדשה להילחם בתופעה המסוכנת הזאת, שנראה כי מתרחבת יותר ויותר בשנים האחרונות. "העבודה שלנו מבססת את הטענה שלפיה צריכה של נתרן מווסתת על ידי המוח", אמר מוביל המחקר, ד"ר ג'ון ראסץ'. "תפקוד לקוי של הנוירונים האלה עלול לגרום לצריכה מועטה או מוגברת מדי של נתרן, שעלולה לפגוע במערכת הלב וכלי הדם".

כעת, הוא וצוותו מקווים כי התגלית החדשה תסייע לפתח תרופות חדשות שישפיעו על פעילות הנוירונים האלה, ואף יוכלו לסייע לאנשים שמתקשים לשלוט בעצמם בדחף המוגבר לנשנש מאכלים מלוחים שמסכנים את הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully