וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 מאכלים בריאים שלא כדאי לאכול יותר מדי מהם

1.10.2017 / 6:41

קראתם על סופר פוד חדש ומרוב התלהבות ניסיתם לשלב כמה שיותר ממנו בתזונה שלכם? יכול מאוד להיות שהגזמתם. הנה ארבע דוגמאות למאכלים בריאים מאוד, שיותר מדי מהם עלול להזיק לכם

אסאי. ShutterStock
הכל במידה. אסאי/ShutterStock

מה בריא לאכול? התשובה לשאלה הזו, שכולם שאלו את עצמכם לפחות פעם בחיים, מורכבת מאוד. אותו מאכל בדיוק יכול להיות בריא ומומלץ או לא בריא ובכלל לא מומלץ. זה תלוי בהרבה מאוד גורמים - מה אתם אוכלים במשך היום כולו, מה התדירות שבה אתם אוכלים מזונות מסיימים, אילו מאכלים אתם משלבים יחד ואפילו עונות השנה

למרות זאת, אחת לתקופה שומעים על מאכלים חדשים או רכיבי מזון מיוחדים שהופכים לטרנדיים במיוחד ועד מהרה הם הופכים לבני בית אצל כמעט כל אחד מאיתנו. ואולם, שיווק אינטנסיבי של מזונות על מסויימים או טרנד שרבים ממהרים לאמץ עלול להוביל אותנו למחשבה שכמה שיותר יותר טוב, כאשר האמת היא שזה אף פעם לא נכון. כל מאכל - בריא ככל שיהיה, עלול להזיק כאשר אוכלים ממנו בכמויות שאינן מתאימות לגופנו.

עוד בנושא:
האם יש סיבה אמיתית לפחד מהאוכל שלנו?
זו הסיבה שאתם צריכים להפסיק לספור קלוריות

הנה ארבע דוגמאות למאכלים בריאים שיכולים להפוך לבריאים פחות ואף למסוכנים בצריכת יתר:

1. מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים הם רכיב תזונה חשוב מאוד שנמצא בפירות, ירקות ודגנים מלאים. הסיבים מסייעים לשמירה על רמות תקינות של סוכר ושומנים בדם, תורמים לתחושת שובע, משפיעים לטובה על מערכת העיכול וסוגים מסויימים מהם אף עוזרים לשמירה על חיידקי המעי הפרוביוטיים.

מה קורה בצריכת יתר?
תופעת הלוואי הבולטת ביותר בצריכת יתר של סיבים תזונתיים היא תחושה של אי נוחות במערכת העיכול המתבטאת בכאבי בטן, שלשולים ובגזים. פגיעה בספיגה של מינרלים שונים ביניהם אבץ ומגנזיום היא תופעה נוספת שניתן לפתח, כמו גם חסימות מעיים במקרים קיצוניים.

ירקות ירוקים. ShutterStock
יותר מדי סיבים עלולים לגרום לכאבי בטן, גזים ובמקרים קיצוניים גם לחסימת מעיים/ShutterStock

מה ההמלצה?
גוונו במקורות המזון העשירים בסיבים תזונתיים על מנת לצרוך סוגים שונים של סיבים והשתדלו לצרוך 25-30 גרם ליום. אם הכמות שאתם אוכלים נמוכה, העלו את צריכת הסיבים באופן הדרגתי, שכן העלאת הכמות בבת אחת עשויה להוביל לתופעות לוואי דומות לצריכת יתר.

סיבים תזונתיים: הרכיב התזונתי שיאריך לכם את החיים

2. אגוזי ברזיל

אגוזי הברזיל הגיעו אלינו לפני מספר שנים והפכו ללהיט בלתי רגיל, סופר פוד של ממש. לאגוז הזה באמת יש כמה סיבות לגאווה היות והוא מכיל לא מעט רכיבי מזון בריאים במיוחד. אגוז הברזיל עשיר בוויטמין E, שהוא נוגד חמצון ושומר עלינו מפני מחלות דלקתיות, באשלגן ולכן כדאי לשלב אותו בארוחת התאוששות לאחר אימון וגם בסלניום, שמסייע לתאי הגוף השונים להתגונן מפני נזקי החימצון.

אגוזי ברזיל. ShutterStock
מקסימום שניים ביום. אגוזי ברזיל/ShutterStock

מה קורה בצריכת יתר?
צריכת יתר של סלניום (מעל 400 מיקרוגרם) עלולה להוביל להרעלה ובמקרים מסויימים אף למוות.

מה ההמלצה?
על מנת להשאר בטווח הבריא יש לצרוך כאגוז אחד ליום ולא יותר משניים.

היישר מהאמזונס: הכירו את האגוזים שנחשבים למזון על

3. טחינה

הטחינה היא מקור לשומן ומאכל מאוד פופולרי בישראל. הטחינה עשירה בסידן וברזל וגם בחומצת השומן מסוג אומגה 6. אומגה 6 היא חומצת שומן בלתי רוויה שחיונית לתפקוד תקין של מערכות שונות בגופנו, תורמת לפעילות תקינה של המוח, משתתפת בתהליך חילוף החומרים, חיונית לבריאות העצם וכדומה. גופנו אינו יכול לייצר חומצת שומן זו ולכן יש לצרוך מאכלים המכילים אותה מדי יום.

טחינה, שומשום, סידן,  וואלה בריאות. ShutterStock
כדאי לאזן עם מזונות עשירים באומגה 3/ShutterStock

מה קורה בצריכת יתר?
אכילה של כמות גבוה מדי של אומגה 6 נמצאה במספר מחקרים כמעלה את הסיכון להיווצרותם של מצבים דלקתיים בגוף.

מה ההמלצה?
אין המלצה מדויקת לצריכת מאכלים המכילים אומגה 6. במקרה הזה הסוד טמון באיזון עם חומצת שומן מסוג אומגה 3. חומצת השומן אומגה 3 נמצאת במאכלים שונים ביניהם דגי ים צפוני, אצות ואגוזי מלך. השתדלו לאכול מאכלים עשירים באומגה 3 בכמות גדולה לעומת כאלו שעשירים באומגה 6.

4. שמן קוקוס

שמן הקוקוס (מקוקוס בוגר וחום) כשמו כן הוא - מקור לשומן. בניגוד ליתר השמנים שמגיעים מן הצומח שמן הקוקוס מכיל שומן רווי. בשונה משומנים רוויים שמקורם בחי, שמן הקוקוס מכיל בעיקר חומצות שומן בינוניות שרשרת (MCT). חומצות שומן אלה נמצאו במספר מחקרים כיעילות יותר מבחינה אנרגטית, משום שגוף האדם נוטה להשתמש בהן לאנרגיה יותר מאשר לאגירה בתנאים מסויימים.

ארגון הלב האמריקאי מזהיר: שמן קוקוס – מסוכן כמו חמאה

שמן קוקוס. ShutterStock
רק אל תגזימו. שמן קוקוס/ShutterStock

מה קורה בצריכת יתר?
לאחרונה פורסמה הודעה מטעם ארגון הלב האמריקאי לפיה מחקר חדש חשף שצריכת יתר של שמן קוקוס נקשרה בעלייה ברמות כולסטרול בדם, בדומה לסיכון הכרוך באכילה של חמאה ומוצרים שונים המכילים שומן רווי.

מה ההמלצה?
השתדלו לצרוך שומן קוקוס במידה מתונה וכחלק מצריכת השומן היומית הכוללת.

קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מדריכת כושר ומאמנת לאורח חיים בריא ומאוזן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully