וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מחמישה מקרי מוות בעולם – בגלל תזונה לקויה

19.9.2017 / 6:49

2,500 חוקרים שאספו מידע על בני אדם ביותר ממאה מדינות ברחבי העולם הגיעו למסקנה שתזונה כנראה חשובה הרבה יותר ממה שחשבתם לאריכות ימים. אז מהם המאפיינים שמגדירים תזונה בריאה ומאוזנת?

צ'יפס בלגי עם מיונז. ShutterStock
אולי כדאי להזמין סלט במקום?/ShutterStock

אין ספק שהעולם עבר בעשורים האחרונים כברת דרך בשיפור המודעות לתזונה בריאה. כיום, יותר ויותר אנשים בעולם כבר מבינים כמה חשוב להרבות באכילת פירות וירקות, להפחית צריכת מזונות מעובדים ולצמצם את השימוש בשומן טרנס. עם זאת, כנראה שחלק מהאנשים תמיד יעדיפו שלא לראות את הנתונים ולא לייחס את החשיבות הנדרשת למזון שנכנס לגוף ומשפיע כמעט על כל תהליך בתוכו.

אם גם אתם נכללים בקבוצה הזאת – אולי הבשורה הזאת תשכנע אתכם להתחיל לחשוב אחרת. לאחר שיותר מ-2,500 חוקרים ניתחו נתונים על גורמי תמותה ביותר מ-100 מדינות, הם ראו שבמהלך השנה החולפת נרשמו 54.7 מיליון מקרי מוות, כאשר אחד מכל חמישה מהם היה קשור בצורה זו או אחרת לתזונה לקויה. במחקר, שפורסם בכתב העת הנחשב The Lancet, צוין כי הגורמים המרכזיים לתמותה בעולם המערבי, הכוללים לחץ דם גבוה, מדד מסת גוף (BMI) גבוה, כולסטרול גבוה ומחלות לב – קשורים כולם לתזונה ויכולים אף להימנע באמצעות שיפורה.

עוד בנושא:
איך יודעים אם להאמין או לא למחקרי תזונה? האמת נחשפת
מה הקשר בין השמנה, דיכאון ומערכת העיכול?
אמא לא בבית: אבות נותנים לילדיהם לאכול יותר ג'אנק

סלט עם שמן זית. ShutterStock
תורמים לאריכות ימים?/ShutterStock

"אם נהיה יותר ספציפיים, תזונה עשירה במלח ודלה בדגנים מלאים, פירות, אגוזים, זרעים, דגים ושמן – היא אחד מגורמי הסיכון הנפוצים ביותר לתמותה", ציינו החוקרים. הבנה זו מצטרפת לשורה של מסקנות ממחקרים אחרים שהיללו את התרומה של הדיאטה הים-תיכונית, הכוללת את המרכיבים האלו בדיוק. לדבריהם, הגורם היחיד שגבה יותר קורבנות מתזונה לקויה בשנה החולפת היה עישון.

עוד באותו נושא

מגפה עולמית: שליש מאוכלוסיית העולם סובל מהשמנה

לכתבה המלאה

תוחלת החיים באמת עולה?

אנשים מאמינים כי ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך עולה גם תוחלת החיים והגיל המקסימלי שאנחנו יכולים להגיע אליו. על פי המחקר הנוכחי, תפיסה זו נכונה באופן חלקי בלבד. הנתונים מראים כי תוחלת החיים הממוצעת ברחבי העולם במהלך 2016 עמדה על 75.3 שנים לנשים ל-69.8 שנים לגברים, כאשר הגיל הממוצע של כלל האוכלוסייה עומד על 72.5. ב-1990 עמד נתון זה על 65.1 וב-1970 על 58.4.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי אנשים כיום מעבירים יותר שנים מחייהם בהתמודדות עם מחלות. "מוות הוא גורם שנותן מוטיבציה, גם לאנשים וגם למדינות, לטפל במחלות לפני שהן יהרגו אותנו, אבל אנחנו חשים פחות מוטיבציה לטפל בגורמים למחלות אלו", אמר מוביל המחקר, ד"ר כריסטופר מורי באוניברסיטת וושינגטון לסוכנות הידיעות רויטרס.

מחלקה לטיפול נמרץ. ShutterStock
חיים יותר, אבל גם חולים יותר/ShutterStock

מחקרים אחרים אף מראים כי בעוד שתוחלת החיים עולה, הגיל המקסימלי שבני אדם יכולים להגיע אליו נותר בעינו. מומחים מעריכים כי על אף התקדמות הרפואה, תוחלת החיים המרבית ככל הנראה לא תעלה במידה ניכרת בעתיד הנראה לעין.

ואם תשאלו את החוקרים? הם לא אופטימיים במיוחד. "כן, למרות ההתקדמות של האנושות, אנחנו עדיין מתמודדים עם שלוש בעיות חמורות שמונעות מאומות רבות להתקדם – השמנת יתר, קונפליקטים מדיניים ומחלות נפש, המובילות בין היתר גם לשימוש בסמים ובאלכוהול", סיכם ד"ר מורי בהודעה לעיתונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully