וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא לא בבית: אבות נותנים לילדיהם לאכול יותר ג'אנק

17.7.2017 / 7:03

הסטיגמה שלפיה אבות מתעצלים להכין לילדים שלהם ארוחות מזינות ומעדיפים קיצורי דרך בדמות מזון מהיר או קפוא מתבררת כנכונה. אמהות מקפידות יותר על תזונה בריאה, אבות מקלקלים להן

פיצה. White78, ShutterStock
אני לא מבין מה הבעיה - יש בזה ירקות, לא?/ShutterStock, White78

כשאמא לא בסביבה ואבא נשאר עם הילדים, מה אוכלים? ג'אנק. כן, זו הכללה. כן, זו דעה קדומה. אבל, מתברר שזה גם קצת נכון. מחקר של אוניברסיטת סטנפורד מגלה שסוגיית התזונה הבריאה אינה חשובה לאמהות ולאבות במידה שווה, לפחות לא במבחן התוצאה.

בעוד שככלל, אמהות משתדלות להכין לילדיהן ארוחות מזינות ובריאות, לאבות יש סיכוי גדול יותר להגיש לילדים ארוחות מוכנות או מזון מהיר קנוי. לא זו אף זו – אבות נעתרים בקלות רבה יותר לילדיהם ומאפשרים להם לאכול יותר ממתקים וגלידות. וכן, הילדים לגמרי מודעים לכך שיש להם סיכוי טוב יותר לקבל את מבוקשם עם אבא, והם גם מנצלים את זה.

עוד בנושא:
מחקר: ילדים בגיל הרך לא באמת צריכים אבא
זו הסיבה שממש אסור לכם להעיר לילדים על המשקל שלהם

ארוחה משפחתית - ארוחת שבת. ShutterStock
הסטנדרטים התזונתיים קורסים ברגע שאמא יוצאת מהתמונה/ShutterStock

ברחבי העולם המערבי עולים בהתמדה שיעורי הילדים שסובלים מהשמנת יתר וישנו קונצנזוס לגבי העובדה שיש להשקיע משאבים ומאמצים בחינוך לשינוי תזונתי כדי למנוע מהבעיה להפוך למגפה כלל עולמית ולמשבר בריאותי חמור. אולם, הסקר שבוצע במסגרת המחקר של סטנפורד מוכיח בצורה מאוד מובהקת שהסטנדרטים התזונתיים קורסים ברגע שאמא יוצאת מהתמונה.

החוקרים ראיינו 44 משפחות שבהן לפחות ילד או ילדה אחת בגיל ההתבגרות. כל אחד מבני המשפחה נשאל אודות הרגלי האכילה שלו וכיצד הם מושפעים על ידי ההורה האחראי בכל זמן נתון.

ב-41 מתוך 44 המשפחות שהשתתפו במחקר – 93 אחוזים – הן הילדים והן ההורים הודו שהסטנדרטים התזונתיים של אב המשפחה הם נמוכים יותר בהשוואה לאלה של אם המשפחה. "אמהות נתפסות כמחוייבות יותר לתזונה בריאה, בעוד שאבות פעמים רבות נחשבים למכשול בפניה", אמרה פריה פילדינג-סינג, אחת החוקרות. "הם בוחרים לעתים קרובות באפשרויות מהירות ופחות בריאות – כמו מזון מהיר או מעובד – שאמהות משתדלות להמנע מהן במובהק".

עוד באותו נושא

הורים שואלים: איך גורמים לילדים לאכול בריא?

לכתבה המלאה

כשהילדים רוצים מתוק, הם מבקשים מאבא

לדברי החוקרת, הילדים בני העשרה לא רק מודעים להבדלי הגישות המובחנים הללו בין הוריהם, אלא הם גם מנצלים אותם בחוכמה. כשהם רוצים לאכול משהו שהם יודעים שהוא לא מזין או שאמם אוסרת עליהם לאכול אותו, הם פונים לאבא. "אבות שנעתרים לבקשות הללו, חותרים תחת מאמציהן של האמהות למסד תזונה בריאה", אמרה פילדינג-סינג. והוסיפה גם, כי על אף שאבות לוקחים חלק יותר ויותר פעיל בגידול ילדיהם בעת המודרנית, נטל תכנון והכנת הארוחות נותר במידה רבה חלקן הבלעדי של אמהות.

ילדות אוכלות צמר גפן מתוק בלונה פארק. חופש גדול 2023. ShutterStock
אבא אמר שמותר לנו/ShutterStock

כשזה מגיע למזון, אבות עסוקים יותר בכמות מאשר באיכות. קרי, הם טרודים יותר בשאלה האם הילדים שלהם אכלו "מספיק" מאשר במה הם אכלו.

כמה מן האבות שהשתתפו במחקר הודו שהם לא מספיק מודעים למה שילדיהם המתבגרים אוכלים, ואילו אחרים הודו שפחות אכפת להם מהנושא של תזונת ילדיהם מאשר לזוגתם.

"אמהות רבות, ובמיוחד אמהות עובדות, היו רוצות שאבות יקחו חלק פעיל יותר ב'מטלות המזון'", אמרה החוקרת פילדינג-סינג, "אך בו בזמן הן חוששות שמעורבות גדולה של האבות בתחום זה תהווה איום בריאותי על תזונת ילדיהן".

מחקרים קודמים כבר מצאו כי ילדים לאבות שאוכלים ג'אנק פוד נמצאים בסבירות גבוהה יותר לאכול מזון כזה בעצמם, ואילו ילדים לאבות שסובלים מעודף משקל נמצאים בסיכון גבוה יותר להשמנת יתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully