פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הורים שואלים: איך גורמים לילדים לאכול בריא?

      תזונה בריאה בעידן של השמנת יתר היא משימה לא פשוטה, והיא מורכבת אף יותר כשמדובר בילדים. אתם שאלתם, הדיאטנית של מכבי שירותי בריאות ענתה. הכתבה שתשאיר אתכם עם טעם של עוד

      ילדה אוכלת (ShutterStock)
      האם הסביבה הביתית מעודדת השמנה? (אילוסטרציה: shutterstock)

      על רקע מגפת השמנת היתר באוכלוסייה הכללית, והילדים בתוכה, הורים רבים מבקשים לנהל אורח חיים בריא בבית. אלא שהרצון הזה לא תמיד מספיק, והורים רבים מרגישים חסרי אונים – השאלות רבות והתשובות גם כן. אספנו את השאלות שהגיעו אלינו מהורים מודאגים ופנינו ללימור טל פוני, דיאטנית מחוזית ומנהלת המרכזים לטיפול בילדים עם עודף משקל של מכבי שירותי בריאות.

      לימור, מי אמור לקבוע מה אוכלים ומתי? הילד או ההורה?
      "ההמלצה שלי היא שהאחריות בנושא האכילה תתחלק בין ההורה לילד באופן הבא: הורה יהיה אחראי על שלושה דברים: מה, מתי ואיפה הילד אוכל, ואילו הילד יהיה אחראי על הכמות שהוא אוכל (אם בכלל). כדאי לאפשר לילד לבחור את ה'מה' מבין מספר אפשרויות, אבל חשוב לנסח שאלה סגורה: במקום לשאול 'מה אתה רוצה לאכול מחר?', כדאי לשאול 'מחר אכין לך חזה עוף או קציצות, מה תבחר מבין השניים?'.

      "שיתוף הילד בהחלטה הוא דבר חשוב, כי הוא נותן לילד תחושה של שליטה. אם הילד מאוד רוצה, למשל, שוקולד בכריך אפשר להחליט יחד שהוא יקבל כריך עם שוקולד פעם בשבוע, ולבנות יחד תפריט שבועי של כריכים. ככה הוא מחליט (אתכם) מה יאכל ולא פותח את הכריך ומגלה בו הפתעה שלא ציפה לה".

      דוגמאות לכריכים בריאים: כריך עם גבינה וירקות, טוסט מלחם מחיטה מלאה עם גבינה צהובה, כריך עם אבוקדו וביצה, כריך עם חביתת ירק. ניתן לשלב את הירקות בקופסא נפרדת על מנת שלא ירטיבו את הכריך.

      חלי ממן כריכים בריאים (ערן גילווארג)
      בנו ביחד תפריט כריכים שבועים, שכולל גם כריך "לא בריא" שהילד אוהב (צילום: ערן גילווארג)

      "הערכים התזונתיים של מזון מעובד מאוד נמוכים, אבל מלבד זאת כל התוספים שמוסיפים למזון המעובד – הנתרן, הסוכר – יוצרים תחושה של טעם מאוד חזק. אחרי שהילד מתרגל לטעם החזק הזה, אוכל 'רגיל' כבר לא טעים לו. הוא מרגיש שהוא תפל. בנוסף לכך, מזון מעובד גם דורש פחות לעיסה. הלעיסה היא מיומנות נרכשת והיא לא מספיק טובה אצל ילדים שאוכלים אוכל תעשייתי ורך".

      מה הנזק בחטיפים ונשנושים במשך היום? איך נמנעים מהם?
      "לא צריך להימנע לחלוטין מממתקים ומחטיפים אבל כדאי לצמצמם את הצריכה לפעם, פעמיים בשבוע בכמות קטנה. הוויסות של תחושת הרעב והשובע עובדת די טוב אצל ילדים. כשילד מנשנש כל היום הוויסות הזה מתקלקל".

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      לא חייבים להימנע לגמרי מממתקים (אילוסטרציה: shutterstock)

      ומה אם הילד לא מסכים לאכול בזמן הארוחה?
      "חשוב מאוד להקפיד על סדר יום קבוע בכל מה שקשור לאוכל כדי להתחבר שוב לתחושות הרעב והשובע, אבל חשוב גם לא להילחץ אם הילד לא מסכים לאכול בשעת הארוחה, כדי להימנע מיצירת דינמיקה של התעסקות מיותרת באוכל. אם דבר כזה קורה אפשר להגיד לילד 'אתה לא רעב? אז בבקשה, קום מהשולחן'. ייתכן שהוא יגיע לארוחה הבאה רעב יותר, ולא קרה כלום. חשוב לא להכריח את הילד 'לגמור מהצלחת'. אם הוא לקח משהו לפה והוא לא מוצא חן בעיניו הוא יכול לירוק אותו ולא חייב לבלוע אותו.

      משפחה סועדת ארוחת ערב חגיגית נכדים הורים סבתא (ShutterStock)
      הארוחה המשפחתית היא הזדמנות להדגים לילדים אכילה בריאה (אילוסטרציה: shutterstock)

      כמו בכל תחום אחר, חשוב מאוד להחליט מראש איזה סוג של התנהלות רוצים לקיים עם הילד, ולהחליט את זה כבר כשהילד בן שנתיים?שלוש. כמו שאנחנו לא מאפשרים לילד שלנו לרוץ לכביש, או מקפידים על הכנת שיעורי הבית, ככה אנחנו גם צריכים להקפיד על התזונה. זה לא משהו שיבוא מעצמו - צריך להשקיע שם חשיבה ואנרגיה".

      איך אפשר לשכנע את הילד לאכול אוכל בריא?
      "הכל מתחיל בסביבה הביתית. חשוב שהסביבה תהיה סביבה מקדמת בריאות ולא סביבה אוביסוגנית, סביבה שמעודדת השמנה. סביבה אוביסוגנית זו סביבה שיש בה הרבה חטיפים, ממתקים, מזון תעשייתי ושתייה ממותקת. אם אנחנו רוצים לעודד את הילד לאורח חיים בריא, חשוב מאוד שהוא יהיה חשוף לפירות, לירקות ולדגנים מלאים. הם צריכים להיות זמינים בשדה הראייה שלו: במקום קורנפלקס ממותק הניחו על השיש צלחת פירות. מלבד זאת ההורים צריכים להיות מודל לחיקוי - אם אני רוצה שהילד ישתה מים כדאי שלא אשתה מולו מיץ ממותק. חשוב גם לקיים ארוחות משפחתיות ולא להושיב את הילד לאכול מול המחשב. הארוחה המשפחתית היא הזדמנות להראות לילד איך אוכלים".

      איך עוברים לקורנפלקס לא ממותק או פסטה מחיטה מלאה?
      "בהדרגה. בצעדים קטנים. משלבים את הקורנפלקס הממותק עם הקורנפלקס הלא ממותק ולאט לאט משנים את היחס. ככה נותנים לילד זמן להתרגל לטעם החדש. אנחנו נולדים עם ההעדפה לטעם המתוק, כל שאר הטעמים הם טעמים נרכשים. אם אנחנו רוצים שהילד ילמד לחבב טעמים חדשים אנחנו צריכים להכיר לו אותם. ככל שנעשה את זה מוקדם יותר כך עדיף".

      ברנפלקס (ShutterStock)
      שלבו קורנפלקס ממותק עם קורנפלקס לא ממותק ולאט לאט שנו את היחס (אילוסטרציה: shutterstock)

      איך משכנעים ילד לאכול משהו חדש?
      "משתפים אותו בהכנה. מחוץ לשולחן האוכל, הדינמיקה הקבועה של הילד וההורים משתנה קצת: מדברים על תהליך ההכנה, שואלים מה צריך להוסיף לאוכל. גם לגדל ירקות בגינה מאוד מאוד עוזר.

      "צריך גם לזכור שחשיפה בודדת של ילד למזון חדש ממש לא מספיקה. צריך לחשוף את הילד למזון החדש לפחות 20 פעם ולא להתייאש. בפעמים הראשונות הילד יכול רק להסתכל על המזון החדש, אחרי זה רק להריח אותו, אולי למשש ורק בסוף לטעום. חשוב לא להתייאש וגם לא לנהל על זה מאבק. גם האסתטיקה חשובה מאוד. האוכל צריך להיות מוגש בצורה אסתטית כדי להיות אטרקטיבי.

      "כמו שיש שלבים בהתפתחות מוטורית ושלבים בהתפתחות השפה, כך יש גם שלבים בהתפתחות האכילה. פעמים רבות, סביב גיל 3 וחצי יש רתיעה מטעמים חדשים. חשוב להיות מודעים לזה ולדעת שהשלב הזה חולף אם לא עושים ממנו עניין".

      לפרטים נוספים בנושא תזונת ילדים