וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד צריך אבא ואמא? מחקר חדש אומר שלא ממש

14.7.2017 / 7:29

התפיסה החברתית הרווחת היא שילד זקוק גם לאמא וגם לאבא, אבל האם היא מבוססת על עובדות? מחקר חדש גילה שאין הבדל בין רווחתם של ילדים לאמהות יחידניות מבחירה ובין ילדים שגדלים עם שני הורים

שרית חדד. אביב חופי
חדשות טובות. שרית חדד/אביב חופי

חדשות טובות לאמהות יחידניות – מחקר שנערך בבית החולים האוניברסיטאי VU באמסטרדם הגיע למסקנה שאין הבדל בין אושרם ורווחתם של ילדים לאמהות יחידניות ובין ילדים שגדלים במשפחות הטרוסקסואליות שבהן שני הורים – אבא ואמא. המחקר בחן מספר היבטים, בהם מערכת היחסים שבין ההורה לילד והתפתחות הילד. עם זאת, החוקרת ציינה כי אמהות יחידניות מבחירה נהנות לרוב ממערכת תמיכה נרחבת יותר.

שכיחותם ההולכת ועולה של טיפולי פוריות לנשים רווקות הובילה את החוקרת מתילד ברווייס לתהות האם וכיצד משפיעה הבחירה של אותן נשים בהורות יחידנית על רווחתם של הילדים שנולדים להן. ברווייס ערכה מחקר בהשתתפות 69 אמהות יחידניות מבחירה (כלומר, אמהות שבחרו להרות ולהביא ילדים לעולם ללא בן זוג) ו-59 אמהות שהביאו ילדים לעולם במסגרת זוגיות הטרוסקסואלית (כלומר, עם בן זוג שהוא אביו של הילד).

עוד בנושא:
אמהות שטועות בשמות הילדים שלהן, אוהבות אותם יותר
איך מערכת יחסים של אבות ובנות נראית בהשוואה לבנים?
גם לגיל האב יש השפעה על התינוק, והיא הרבה יותר גדולה משחשבתם

נטלי דדון חודשיים אחרי לידה בבגד ים. אינסטגרם, צילום מסך
אין הבדלים מבחינת התפתחות הילד ובקשר הורה-ילד. נטלי דדון ובנה ריף רפאל/צילום מסך, אינסטגרם

אף על פי שההנחה הרווחת והמקובלת היא ש"ילד זקוק גם לאמא וגם לאבא", ברווייס לא מצאה במחקרה שום הוכחות שתומכות בה. לדברי ברווייס ההנחה הזאת אולי נכונה יותר לילדים להורים גרושים "שחוו קונפליקטים בין הוריהם. אם כי, מהממצאים עולה הנחה סבירה שלפיה, כל פגיעה בהתפתחות הילד מקורה בבעיות או בהפרעות ליחסי ההורה-ילד, ולא בהעדרו של אב", אמרה.

במסגרת מחקרה, ביקשה ברווייס מהאמהות, שלכולן ילד בגילאי שנה וחצי עד שש, להשיב על שאלונים. מתשובותיהן הסיקה החוקרת שלא היו הבדלים בין שני סוגי המשפחות שנחקרו באף אחד מההיבטים הבאים: התפתחות הילד, טיב מערכת היחסים בין ההורה לילד ורמת הסטרס שחוו האמהות. ההבדל היחיד שברווייס תיעדה בשאלונים הללו היה שאמהות חד הוריות דיווחו על רצון גדול יותר במערכת תמיכה רחבה יותר וכן, על קיומה של מערכת כזאת.

בהתבסס על תוצאות המחקר שלה קבעה ברווייס שרווחתם של ילדים שגדלים לאמהות יחידניות מבחירה אינה נופלת מזו של ילדים הגדלים לשני הורים הטרוסקסואליים.

עוד באותו נושא

כשני שלישים מהאמהות הטריות חוו שיימינג מצד הקרובים להן ביותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לאמהות יחידניות יש בדרך כלל מערכת תמיכה ענפה. שרליז ת'רון מתמודדת לבד עם טנטרום מהגהנום/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא לחשוש לבקש עזרה

ברווייס הוסיפה כי "אמהות יחידניות מבחירה עושות בחירה מודעת לגדל את ילדיהן לבד, זאת בניגוד לאמהות יחידניות שנקלעות למצב זה בלית ברירה. מעט מאוד מחקרים נעשו אודות המאפיינים הספציפיים של משפחות כאלה, ועל ההבדלים שעשויים להיות בינן ובין משפחות הטרוסקסואליות מסורתיות.

לגבי מערכת התמיכה, שהיתה משמעותית יותר עבור אמהות יחידניות, ציינה ברווייס שמדובר הן על תמיכה פורמלית (מורים, גננות, רופאי ילדים, רופאי משפחה ותכנים כמו מאמרים או תכניות טלוויזיה בנושאי הורות) והן על תמיכה בלתי פורמלית (סבים וסבתות, שכנים וחברים או מטפלות). "רשת חברתית ענפה הינה בעלת חשיבות מכרעת. לכן, הייתי ממליצה לכל אישה ששוקלת להפוך לאם יחידנית שתוודא שיש לה מערכת תמיכה כזאת שכוללת אחים, חברים, שכנים וכו' ולעולם לא לחשוש לבקש עזרה", אמרה ברווייס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully