וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשני שלישים מהאמהות הטריות חוו שיימינג מצד הקרובים להן ביותר

22.6.2017 / 7:41

מחקר חדש חושף עד כמה נפוצות הביקורת והשיפוטיות שאמהות טריות סופגות בנוגע לכל דבר כמעט החל מחינוך, הנקה והרגלי השינה של הילד. האשמים העיקריים: ההורים, בן הזוג והחמות

אמא עצובה מחזיקה תינוק. ShutterStock
אמהות טריות נתונות תחת ביקורת/ShutterStock

קרוב לשני שלישים מהאמהות הטריות חוו שיימינג על ידי אדם אחר, כאשר האשמים העיקריים הם בדרך כלל ההורים שלהן או הורי הבעל. כך עולה מדו"ח שחובר על ידי חוקרים מאוניברסיטת מישיגן עבור סקר מקיף בנוגע לבריאות ילדים.

אמהות טריות לילד ראשון אמרו כי הן חשות יותר ויותר שהן נתונות לביקורת, וכי המבקרים הנוקשים ביותר הם לרוב ההורים שלהן, בן הזוג או הוריו של בן הזוג (בסדר הזה). הסוגיות שמושכות את מירב הביקורת על אמהות חדשות הן האופן שבו הן מחנכות או מטילות משמעת על ילדן ובמקום השני – תזונת התינוק והבחירה שלהן אם להניק את הילד או לא.

עוד בנושא:
מציפה את הפיד עם תמונות של הילדים? אולי את בדיכאון
מחקר: חצי מהנשים בישראל חוו משבר לאחר הלידה הראשונה
אמהות שטועות בשמות של הילדים שלהן אוהבות אותם יותר

אילוסטרציה. ShutterStock
מניקה? לא מניקה? בכל מקרה, למישהו תהיה בעיה עם זה/ShutterStock

במסגרת המחקר ראיינו החוקרים 475 אמהות שלהן לפחות ילד אחד מתחת לגיל 5. 60 אחוזים מהנשים שהשתתפו במחקר דיווחו שהן חוו ביקורת על סגנון ההורות שלהן, ושלרוב היא הגיעה מתוך המשפחה. הוריהן של האמהות הם ה'עבריינים' העיקריים, והם אחראים ל-37 אחוזים מהעלבונות. בני הזוג של הנשים הגיעו למקום השני בפער צמוד, עם 36 אחוזים, והחמים היו במקום השלישי עם 31 אחוזים. בנוסף, 12 אחוזים מהנשים דיווחו שחשו שנשים אחרות שופטות אותן.

עוד עולה מהמחקר, שרוב מוחלט של הנשים – 70 אחוזים – דיווחו שהן חוו שיימינג בשל האופן שבו חינכו את ילדיהן.

עוד באותו נושא

בעצב תלדי: למה לא מדברים על דיכאון אחרי לידה?

לכתבה המלאה

במקום תמיכה, הן חשות ביקורת

"הממצאים שלנו ממחישים את המתח שנשים חוות כאשר עצות בענייני הורות גורמות להן לחוש יותר סטרס, במקום לחזק אותן ונחוות על ידן יותר כביקורת מאשר כתמיכה", אמרה שרה קלארק, אחת החוקרות. "העצות האלה שמגיעות מבלי שהאם ביקשה אותן, ובמיוחד כשהן מגיעות מהאנשים הקרובים ביותר לילד, עלולות להתפס על ידה כאמירה שהיא אינה ממלאת את תפקידה האמהי כראוי. וזה יכול להיות מאוד פוגע", הוסיפה.

תחומים נוספים שהיו מוקד לביקורת על פי האמהות שהשתתפו בסקר, הם: תזונת הילד (52 אחוזים), הרגלי השינה שלו (46 אחוזים) והאם האמהות בחרו בהנקה או בהאכלה מבקבוק (39 אחוזים).

אמא מחזיקה תינוק ומסתכלת בסמארטפון. ShutterStock
גלישה בפייסבוק רק מחמירה את הבעיה/ShutterStock

מחקרים אחרים כבר מצאו שזירה נוספת שבה אמהות טריות חשופות לחבטות בחוסנן הנפשי, היא הרשתות החברתיות ובמיוחד פייסבוק.

שרה שופ-סאליבן, מרצה למדעי ההתנהגות ופסיכולוגיה באוניברסיטת אוהיו אמרה כי מחקר הראה שאמהות טריות מציגות מדדים גבוהים יותר של סטרס ודיכאון לאחר גלישה ברשתות החברתיות. ככל שהאמהות הטריות היו יותר פעילות בפייסבוק, הן סבלו מרמות סטרס הורי גבוהות יותר. נתונים שנאספו מ-721 אמהות ועובדו על ידי חוקרים מאוניברסיטת בריגהאם יאנג העלו שאמהות שבילו יותר זמן ברשתות החברתיות והשוו את עצמן לאמהות אחרות חשו מדוכדכות יותר, שהנטל ההורי מכביד עליהן יותר ותחושת המסוגלות ההורית שלהן היתה נמוכה יותר.

החוקרים ציינו עוד כי הנטייה הגורפת של אנשים לצייר את עצמם ואת חייהם באופן חיובי ומוגזם ברשתות החברתיות מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר בנשים, שנתונות תחת לחץ כבד להיות "אמהות מושלמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully