וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מציפה את הפיד עם תמונות של הילדים? אולי את בדיכאון

אם אין לכם ילדים מזמן עשיתן להן הייד, אם יש לכם – אתם מקבלים את זה בהבנה ומתעלמים, אבל מחקר חדש רומז שכדאי לשים לב לאימהות שמרבות להעלות תמונות של תינוקות לפייסבוק. יכול להיות שהן מדוכדכות

ShutterStock

בווידאו: עוד סיבה טובה להפסיק להציף בתמונות של הילדים בפייסבוק

לכולכם יש לפחות אחת כזאת בפיד – האם הטרייה שלא מפסיקה להציף בתמונות של האוצר שלה. ביום נתון אתם יכולים לקבל תיעוד של כל החלפת חיתול, שיהוק, גיהוק ובדל חיוך של הילד. עבור חברים נטולי ילדים מדובר במטרד מעיק שלעתים מסתיים ב-hide. הורים אחרים נוטים לקבל זאת בהבנה, כי הם יודעים שהתמונות האלה מכילות זכרונות יקרים. אולם, יכול להיות שיש סיבה ממש טובה לא להתעלם מהן, כך לפחות על פי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אוהיו בארה"ב. לפי המחקר, נשים שחשות לחץ חברתי גדול להיות "אמהות מושלמות", נוטות להעלות תמונות למדיה החברתית בתדירות גבוהה יותר (בהשוואה לאמהות אחרות).

המחקר בחן קבוצה ספציפית של אמהות – נשים משכילות מאוד, רובן נשואות, שמחזיקות גם במשרות מלאות. החוקרים גילו שאמהות שחשות שמופעל עליהן לחץ להיות מושלמות לא רק מפרסמות תמונות בתדירות גבוהה יותר, הן גם חוות תגובות חזקות יותר לתגובות וללייקים שהן מקבלות על תמונות ילדיהן. לדברי פרופסור שרה שופ-סאליבן, שעמדה בראש המחקר, אמהות טריות רבות פעילות במדיה החברתית, אך חלקן עושות בה שימושים לא בריאים.

"אם אמא מעלה פוסט לפייסבוק כדי לקבל אישור על כך שהיא עושה עבודה טובה ולא מקבלת את כמות הלייקים או התגובות החיוביות שלהן ציפתה – זה יכול ליצור בעיה. זה עלול לגרום לה להרגיש רע יותר מכפי שהרגישה מלכתחילה", הסבירה שופ-סאליבן בהודעה לעיתונות.

החוקרים גילו בממצאיהם שאמהות שהעלו יותר פוסטים לפייסבוק דיווחו גם על תסמינים רבים יותר של דיכאון, בהשוואה לאמהות אחרות. במחקר השתתפו 127 נשים שרואיינו על ידי החוקרים גם לפני שילדו וגם בחלוף 9 חודשים מהלידה. הנשים נשאלו שאלות שמטרתן להעריך באיזו מידה הן חשות שהחברה מצפה מהן למלא את תפקידן ההורי בצורה מושלמת.

אמא מצלמת את בתה בסמארטפון. ShutterStock
קצב השימוש במדיה החברתית עלה לאחר הלידה/ShutterStock

צוות החוקרים מדד את רמת הפעילות של כל אחת מהאמהות בפייסבוק לאחר הלידה: באיזו תדירות הן העלו תמונות של תינוקן וכיצד הגיבו לתגובות של חבריהן. בחלוף 9 חודשים מהלידה בדקו החוקרים עד כמה כל אחת מהנשים מזדהה עם תפקידה כאם, באמצעות יחסן להצהרות כמו: "אני יודעת שאנשים שופטים את תפקודי כאם/רעיה על סמך טיב הטיפול שלי בבית ובמשפחה".

כמעט כל הנשים (98%) העלו תמונות של התינוק שלהן לפייסבוק במידה כזאת או אחרת, ובממוצע ניתן לקבוע שקצב השימוש במדיה החברתית עלה בקרב האימהות בתקופה שלאחר הלידה. החוקרים גילו שבאופן ספציפי, נשים שהחליפו את תמונת הפרופיל שלהן לתמונת התינוק הפגינו הזדהות עמוקה יותר עם תפקידן כאמהות. "מה שהאימהות האלה אומרות בעצם, זה: 'הילד שלי הוא נדבך מרכזי בזהותי. לפחות נכון לעכשיו'", אמרה פרופ' שופ-סאליבן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מחפשות אישור במדיה החברתית

ג'יל יאבורסקי, דוקטורנטית לסוציולוגיה ושותפה בכתיבת המחקר הסבירה כי אמהות שחשו לחץ להיות מושלמות הרגישו שריבוי לייקים ותגובות לפוסטים שלהן מספק להן אישור (validation) לתפקודן. במקביל, אותן נשים גם נטו להרגיש רע עם עצמן במקרה שהתגובות שקיבלו לא עמדו בציפיות שלהן. "הדרך הקלה ביותר לנשים בחברה כיום לקבל אישור חיובי, היא עדיין באמצעות תפקידן כאמהות. זאת, משום שתפקידים אחרים שנשים ממלאות ולוקחות על עצמן עדיין לא זוכים להערכה", אמרה יאבורסקי.

פרופ' שופ-סאליבן הדגישה כי המחקר התמקד בנשים שמחזיקות גם בעבודות במשרה מלאה. "יש להן עבודות מחוץ לבית שיכולות גם הן לספק להן את תחושת האישור. זה מה שהופך את הממצאים שלנו לאפילו יותר מעניינים". החוקרות הוסיפו כי יש לפרש את ממצאיהן בזהירות, אך המליצו לאמהות לשים לב לסיבות שמניעות אותן להשתמש בפייסבוק ולאופן השימוש במדיה. "לשתף סיפורים ותמונות של התינוק שלך זה נהדר, אבל להסתמך על פייסבוק כדי להרגיש טוב עם כישורי ההורות שלך זה מעט מסוכן", סיכמה שופ-סאליבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully