וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הלידה הראשונה

14.11.2014 / 9:18

מדובר תופעה שנשים רבות מעדיפות לא לדבר עליה, במיוחד כשמדובר לכאורה באחד האירועים הכי משמחים בחיים. מחקר ישראלי חדש מצא כי לידה ראשונה עלולה להוביל את האימהות לחוויית משבר ואף לתופעות פוסט טראומטיות

אילוסטרציה. ShutterStock
אף אחד לא מדבר על הרגעים הקשים/ShutterStock

כמחצית מהנשים בישראל חוות משבר אחרי הלידה הראשונה והמעבר לאימהות, כך על פי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. זו לא הפעם הראשונה שקיומן של תופעות פוסט-טראומה לאחר לידה נחקרות, אך עד כה לא נערכו מחקרים הבוחנים את חווית המשבר שחוות נשים אלו.

במחקר הנוכחי, שמבוסס על עבודת הדוקטורט של ד"ר יעלה טומסיס, השתתפו 188 נשים בגילאים בין 18-46 שלהן הייתה זו לידה ראשונה, ובה ילד או ילדה יחידה, כאשר כל הלידות היו במועד וכל הילדים נולדו בריאים. טומסיס ביקשה לבחון באמצעות נשים אלו, עד כמה נתפסת הלידה כחווית משבר ומה יחסי הגומלין בין תופעות המשבר לתופעות הפוסט-טראומה.

לא דיכאון, משבר

" בתקשורת אנחנו מוצפות בתמונות של אימהות מאופרות עם תינוקות עגולים, אבל אף אחד לא מספר לך שהחיים שלך עומדים להיכנס למכונת כביסה"

חווית המשבר מוגדרת כמצב של חוסר איזון פסיכולוגי שבו מנגנוני ההתמודדות הרגילים כושלים עד למצב קיצוני שבו האישה אינה יכול לתפקד והיא חווה רגשות של ייאוש, חוסר אונים, מתח ופחד. למרות הנטייה של אנשים לקשור את המשבר לדיכאון, אין מדובר בדיכאון אחרי לידה וחווית המשבר היא תופעה מעורפלת הרבה יותר שזוכה להתייחסות מועטה יחסית. "לידת ילד נחשבת אירוע חיובי, אולם נשים רבות מגיבות ללידת הילד הראשון ולמעבר לאימהות בתחושות קשות שמלוות באשמה והמון בושה. בתקשורת אנחנו מוצפות בתמונות של אימהות מאופרות עם תינוקות עגולים, אבל אף אחד לא מספר לך שהחיים שלך עומדים להיכנס למכונת כביסה, ולשינוים האלה יש השפעה רגשית חזקה", מסבירה ד"ר יעלה טומסיס, עורכת המחקר לוואלה! בריאות.

תוצאות המחקר קבעו כי חווית הלידה הראשונה קשורה בחוויית משבר בינונית או קשה לכ-45 אחוזים מהנשים. 23 אחוזים מהן דיווחו על חווית משבר קלה או על כך שכלל לא עברו חוויית והממוצע הכללי בקרב הנשים עמד על 2.81 (בסולם של 1-5). כלומר, באופן ממוצע, אישה בישראל לאחר לידה ראשונה חווה חוויית משבר במידה בינונית.

ברוק שילדס בבכורת הסרט 'Days And Nights' במרכז IFC, ניו יורק, 25 ספטמבר 2014. Dimitrios Kambouris, GettyImages
הודתה שסבלה מדיכאון אחרי לידה. ברוק שילדס/GettyImages, Dimitrios Kambouris

כ-85 אחוזים מהנשים לאחר לידה סובלות מתופעה שקרויה "בייבי בלוז" שנמשכת בין עשרה ימים לשבועיים והיא נחשבת לנורמטיבית. "נשים בתקופה הזו בוכות ועצבניות יותר, אבל לדעתי מדובר בשלב התפתחותי טבעי תוקף לא רק אמהות אלא גם אבות", אומרת טומסיס. פוסט טראומה לעומת זאת, מאובחן רק כחודש לאחר הלידה ולדברי טומסיס, למרות מה שנהוג לחשוב אין זה משנה אם הלידה היא טבעית או קיסרית, והחשיבות הגדולה היא לתפיסה האישית של היולדת. או במילים אחרות, פוסט טראומה היא יותר סובייקטיבית מאובייקטיבית והיא מתקשרת למצבים של כאב קיצוני או חוסר אונים.

חלומות חוזרים, פלאשבקים וחרדה

בניגוד לדיכאון אחרי לידה שכ-15 אחוזים מהנשים סובלות ממנו, רק אחוז אחד מהנשים במחקר ענו על הקריטריונים המלאים להפרעה פוסט-טראומטית מלאה. 28 אחוזים מהן, סבלו ברמות שונות מתסמינים פוסט-טראומטיים כמו חלומות חוזרים, פלאשבקים, הימנעות מזיכרונות הקשורים בלידה, מחשבות חוזרות ומעוררות חרדה על הלידה ועוד. גורמי הסיכון לפוסט-טראומה שנמצאו במחקר נגעו לתחושת מצוקה במהלך הלידה, תחושה של אובדן משאבים, האשמה עצמית ושקיעה במחשבות על הלידה. הגורמים עבור אלו שחוו משבר היו דומים וכללו בין היתר אי מוכנות להורות, והאשמה של אחרים.

במחקר נבדקו לראשונה יחסי הגומלין בין חווית המשבר והתסמינים הפוסט-טראומטיים. התוצאות הראו כי הלידה גורמת לנשים מסוימות לתסמינים פוסט טראומטיים, והם אלה שגורמים לחוויית המשבר – כמו במקרים אחרים של טראומות. יחד עם זאת, בפעם הראשונה מצאה החוקרת גם כיוון השפעה הפוך.

"קיימת חוסר מודעות גדולה מאוד בכל מה שנוגע למשבר לאחר לידה", אומרת טומסיס. "חשוב להבין שזה לא רק ההורמונים שמשתוללים, ולמרות שמשבר נחשב למצב בריא, נשים עם נטיות אישיותיות שונות חשופות יותר גם לתופעות הלא נעימות שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully