וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזית: רמת האושר שלכם תצנח בהדרגה, אך תזנק שוב בגיל הזה

11.9.2017 / 13:57

חוקרים ניתחו נתונים על 1.3 מיליון בני אדם ב-51 מדינות כדי לנסות למצוא תשובה לאחת השאלות המהותיות ביותר בחיינו – מתי סוף סוף נהיה מאושרים. האם המסקנות באמת יכולות לנבא מה יקרה לכם בעתיד?

icon

בגיל המתאים לצפות בסרטון?

הצפייה בסרטון זה מיועדת למי שמלאו לו 18 שנים

מחקר: זוגות שעושים סקס פעם בשבוע מאושרים יותר/מערכת וואלה! News

בווידאו: איך הסקס ישפיע לכם על האושר?

שאלת האושר מעסיקה את כולנו. נראה שבכל כמה ימים מתפרסם ברשתות החברתיות גורו חדש שטוען שהוא מצא את המפתח אליו, ואין כמעט שבוע שבו לא מתפרסמים מחקרים שטוענים כי "זה הדבר שאתם צריכים לעשות כדי להיות מאושרים". עם זאת, חשוב לזכור כי האושר מושפע ממכלול של דברים, ואין באמת דרך מוכחת לחזות מתי הוא יגיע. אולם, זה לא מונע מחוקרים להעמיק בשאלה הזאת ולנסות להבין בצורה טובה יותר את התעלומה המרתקת הזאת.

עוד בנושא:
כסף יכול לקנות לכם אושר, אם רק תדעו איך להשתמש בו
ההשפעה המדהימה של ירקות על המצב הנפשי
כמה כאב אתם מוכנים לספוג בשביל להיות מאושרים?

באופן קצת מוזר, השאלה הזאת הגיעה הפעם דווקא לפתחם של קבוצת כלכלנים מבריטניה ומארצות הברית. הם החליטו לנתח את שאלת האושר בדרך שהם מכירים הכי טוב – באמצעות נתונים וסטטיסטיקה. לטובת סקירה בנושא הם בחנו שבעה מחקרים שונים, שסקרו מידע על 1.3 בני אדם ב-51 מדינות ברחבי העולם.

כשניתחו את הנתונים, הם ראו מגמה שכל מי שמבין בכלכלה מכיר כעקומת U. הם גילו כי כשמפלחים את רמת האושר של אנשים לפי גילאים – רואים ירידה הדרגתית החל מגיל 18 ועד שנות החמישים המוקדמות. לאחר מכן, ראו החוקרים כי אנשים רבים חווים עלייה ניכרת ברמת האושר והסיפוק מהחיים.

האם באמת אפשר לחזות אושר?

החוקרים למעשה סיפקו מעין ביסוס מחקרי ל"משבר אמצע החיים", והראו כי הוא אכן נוכח בקרב חלק גדול מהאוכלוסייה העולמית. עם זאת, למרות שהמחקר מעמיק ומקיף, יש מי שמתחו ביקורת עליו ואמרו כי אי אפשר להפקיד נושא פסיכולוגי מורכב כמו שאלת האושר בידיהם של כלכלנים. אז מה קורה כששואלים פסיכולוגים על הנושא?

עוד באותו נושא

המחקרים מגלים: מה באמת יעשה אתכם מאושרים?

לכתבה המלאה
רכבת הרים. ShutterStock
רובנו צפויים לחוות את הירידה באושר?/ShutterStock

ד"ר סוזן קראוס-וויטבורן, מומחית לפסיכולוגיה ולמדעי המוח באוניברסיטת מסצ'וסטס אמהרסט, אמרה בראיון לאתר Bloomberg כי היו לה לא מעט מחלוקות עם מוביל המחקר הנוכחי, הכלכלן אנדרו אוסוולד מאוניברסיטת וורוויק שבבריטניה: "במשך כל הקריירה שלי חקרתי את הנושא ומעולם לא מצאתי קשר בין גיל לבין הפסיכולוגיה של האדם. אתם יכולים לקרוא לזה משבר אמצע החיים, משבר רבע החיים, אבל אתם לא יכולים להאשים את הגיל במה שקורה לאישיות שלכם לאורך החיים". לדבריה, היא אחת מבין פסיכולוגים רבים שמחזיקים בעמדה דומה.

מנגד, דיוויד בלנצ'פלאוור, מומחה לכלכלה מדארטמות' קולג' בבריטניה, שהוביל יחד עם אוסוולד את המחקר, תקף את עמדותיה של קראוס-וויטבורן ואמר כי "אני לא מבין למה חלק מהפסיכולוגים אומרים שזה (משבר אמצע החיים) לא קיים. זה ברור לכל בר דעת. כל מה שעשינו זה להפיק את הנתונים". קראוס וויטבורן מצידה לא נשארה חייבת והשיבה: "אני לא מבינה למה הם כל כך משוכנעים בזה. הם כלכלנים. מה אם הייתי משתמשת בכלים פסיכואנליטיים כדי לבחון נושאים כלכליים?"

אז מה קורה כשמשתמשים בכלים פסיכואנליטיים כדי לבחון את סוגיית האושר? במחקר אחד שמומן על ידי המכון הלאומי לזקנה בארצות הברית, רק כרבע מהמבוגרים עד גיל 75 אמרו כי חוו את משבר אמצע החיים. אולם, כשניתחו את הנתונים האלו, ראו שרק חצי מהם דיווחו שהמשבר היה חלק מרגשות שליליים הקשורים לגיל, בעוד שחצי מהאנשים ציינו כי הסיבות נובעות מגירושים, אובדן עבודה, בעיות בריאותיות או בעיות שאינן בהכרח ייחודיות לגיל המעבר.

תמונות ישנות. ShutterStock
התרפקות על זכרונות דווקא עשויה לעשות לכם טוב/ShutterStock

אז לא משנה למי תבחרו להאמין, האמת היא שאף תחזית לא באמת יכולה לנבא איך החיים שלכם ייראו בשנים הבאות. אז איך אפשר בכל זאת לשפר את הסיכויים להיות מאושרים? ד"ר רוברט סיאלדיני, חוקר בעל שם עולמי שכתב כמה ספרים בנושא שזכו לתהודה רבה, אמר בראיון לאתר Business Insider כי הדרך לעשות זאת לא מסובכת כמו שחושבים. לדבריו, מחקרים רבים הראו כי אנשים שמתעסקים יותר באספקטים החיוביים בחייהם, יהיו יותר מאושרים.

ד"ר סיאלדיני אומר כי זו הסיבה שאנשים רבים חווים אושר דווקא בערוב ימיהם. הוא מסביר כי מחקרים הראו כי אנשים מבוגרים שדיווחו על רמות אושר גבוהות יותר, נהגו יותר להתעמק בזיכרונות חיוביים ובמחשבות טובות, וייתכן שזה מה שתרם לתחושת סיפוק גבוהה יותר מהחיים.

מסקנותיו, כמו גם מסקנות של פסיכולוגים נוספים ורבים, מראות כי הצעד החשוב ביותר בדרך אל האושר הוא שיפור המודעות לתהליכים שקורים במעמקי הנפש, תוך קבלת החלטה שלא להתעלם מהרגשות השליליים ולנקוט פעולות אקטיביות לשיפור הדברים הגדולים והקטנים שמפריעים לנו בחיי היום יום.

  • עוד באותו נושא:
  • אושר
  • גיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully