וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 מצבים רפואיים שעלולים לגרום לכם לעלות במשקל

5.9.2017 / 6:49

דיאטה היא מלחמה אינסופית, אך לעיתים לא מספיק לשנות את התפריט כדי לצלוח אותה. גם מצבים רפואיים נפוצים עלולים לפגוע במאמצי ההרזייה. החדשות הטובות – ברוב המקרים טיפול נכון עשוי לשפר את סיכויי ההצלחה

אישה רעבה. ShutterStock
לא רק ספירת קלוריות משפיעה על הדיאטה/ShutterStock

אין דבר יותר מסתכל מלהזיע במכון הכושר, להילחם עד טיפת האנרגיה האחרונה בדחף לנשנש ולשנות לחלוטין את אורח החיים, ועדיין לראות שהמספר על המשקל מסרב לרדת. הדיאטה היא מלחמה שלא נגמרת, ובה אתם חייבים להיות עיקשים וחזקים. עם זאת, קיימים גם דברים נסתרים שעלולים לחבל בסיכויים שלכם לרזות אפילו בלי שתהיו מודעים לכך. הנה שישה מצבים רפואיים שעלולים למשוך אתכם אחורה – והדרכים להקל על המאמצים לרדת במשקל.

עוד בנושא:
החך הפשוט שלכם גורם לכם לעלות במשקל
זה בגנים: האם דיאטה מותאמת אישית באמת עובדת?
המוציא לחם: מה אוכלות דיאטניות בארוחת שישי?

רפלוקס קיבתי ושטי

צרבת. ShutterStock
עלול לפגוע במידה ניכרת באורח החיים/ShutterStock

זהו מצב רפואי שבו נוזל חומצי המופרש מהקיבה עולה אל הוושט וגורם לצריבה ולאי נוחות בגרון ובאזור החזה. הפרעה זו עלולה לגרום לכיבים ולפגוע במידה ניכרת באורח החיים. מצב זה לבדו לא גורם לעלייה במשקל, אך מומחים מסבירים כי אכילה, מספקת לאנשים הסובלים מהתופעה הקלה זמנית בכאב. זאת מכיוון שהרוק והאוכל מנטרלים באופן זמני את תחושת הצריבה. לכן, אנשים רבים שסובלים מרפלוקס קיבתי ושטי אוכלים יותר מהרגיל.

אם אתם סובלים מהתסמונת חשוב לזכור כי אכילה מספקת כאמור הקלה נקודתית, שמתפוגגת לאחר שהאוכל מתעכל. מומחים אף מזהירים כי לאחר האכילה ההשפעה אף עלולה להיות עוצמתית וכואבת יותר. לכן, כדאי להיוועץ ברופא ובתזונאי כדי למצוא את הדרך הנכונה להתגבר על הבעיה.

למצבים רפואיים נוספים שעלולים לגרום להשמנה דפדפו לעמוד הבא.

עוד באותו נושא

מלכים אמיתיים: אגוזי מלך עשויים לדכא תיאבון

לכתבה המלאה
seperator

תת פעילות של בלוטת התריס

בלוטת התריס. ShutterStock
פוגעת בהורמונים חיוניים לחילוף החומרים/ShutterStock

בין 5 ל-10 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מההפרעה הזאת, הנגרמת כתוצאה מייצור לא מספק של הורמונים על ידי בלוטת התריס. התסמונת עלולה להוביל בין היתר לעייפות, לדיכאון, לאי סבילות לקור, לעצירות ולכאבי מפרקים.

על פי המרכז הרפואי הנחשב Mayo Clinic, בלטות התריס מייצרת הורמונים חשובים גם לחילוף החומרים, וכאשר הם לא מופקים, התהליך עלול להפוך איטי יותר, מה שעלול בהחלט להוביל לעלייה במשקל. תרופות עשויות לסייע רבות לסובלים מהתופעה – גם בהיבט הזה, ולכן חשוב להיוועץ עם רופא במידה ואתם מזהים אצלכם חלק מהתסמינים האלה.

seperator

תסמונת השחלות הפוליציסטיות

שחלות. ShutterStock
בין 5 ל-10 אחוזים מהנשים הפוריות צפויות לסבול מהתופעה/ShutterStock

התופעה הזאת נפוצה ביותר בקרב נשים בגיל הפיריון ועומדת על בין 5 ל-10 אחוזים מהן. זוהי הפרעה הורמונלית שגורמת בין היתר להפרעות במחזור החודשי, אקנה, אי סבילות לסוכר (ובמקרים קיצוניים אף לסוכרת) וכן לשיעור יתר על הפנים ובאזורים נוספים בגוף. השינויים ההורמונליים גורמים לנשים רבות גם לעלות במשקל בהיעדר טיפול, אך טיפול תרופתי בהחלט יכול לסייע להקל על התסמינים ולשפר את איכות החיים.

seperator

תסמונת המעי הרגיז

אישה מחזיקה את הבטן. ShutterStock
עלולה להיות תסמין לבעיות רחבות יותר/ShutterStock

תחושה תמידית של חוסר נוחות בבטן, המלווה בגזים ובכאבים, עלולה להיות תסמין לבעיות משמעותיות יותר לרבות מעי דליף או רגישות למזונות שונים שלא בהכרח הייתם מודעים אליה. כשהמצב נמשך לאורך זמן, זה עלול להוביל לדלקות בדרכי העיכול, שעלולות בתורן לתרום לעלייה במשקל. מומחים אומרים שאנשים שסובלים מהתסמונת גם נוטים לאכול יותר בימים שבהם הם לא סובלים מהכאב – מה שמחמיר עוד יותר את המצב. החדשות הטובות – אפשר בהחלט לשפר את אי הנוחות באמצעות מציאת המקור לבעיה והתאמת תפריט שיסייע להקל על התסמינים. הנה דרך טובה לעשות את זה.

seperator

חרדה

לחץ בעבודה. ShutterStock
עלייה חדה בתסמיני החרדה בקרב צעירים ברחבי העולם/ShutterStock

החיים המודרניים אמנם נחשבים "נוחים" יותר מבעבר, אך הם רחוקים מלהיות פשוטים יותר. מחקרים מראים כי אורח החיים שלנו, הכולל תלות במכשירים אלקטרוניים וגבולות מטושטשים בין העבודה לחיי הפנאי, מוביל לעלייה בתסמיני החרדה. חרדה כרונית מובילה לעלייה בייצור של "הורמון הסטרס" קורטיזול, אשר מסייע לגוף להתמודד עם מצבי חירום. ההורמון הזה מורה לגוף לצבור יותר שומנים לזמנים חשוכים, מה שעם הזמן עלול לגרום לעלייה במשקל. בנוסף, מצאו חוקרים קשר בין חרדה מתמשכת לבין השתוקקות מוגברת למזונות משמינים ולאכילה רגשית.

חשוב לזכור כי בניגוד למה שרבים שנמצאים במצב הזה מאמינים, חרדה היא בהחלט מצב שניתן לפתור. טיפול פסיכולוגי ותרופות הן דרכים יעילות לעשות זאת, אך בנוסף אליהן, ישנן כמה שיטות שתוכלו להשתמש בהן כדי לסייע לעצמכם לפתור את המצב.

seperator

חוסר איזון בחיידקי המעי

חיידק אי-קולי. ShutterStock
משפיעים על מצב הרוח, על מערכת העיכול ועל תהליכים נוספים ורבים/ShutterStock

המעיים של כולנו מכילים חיידקים טובים ורעים, והשאיפה היא לשמור על רמה מאוזנת שלהם ככל הניתן כדי להעצים את הבריאות. מחקרים הראו כי החיידקים הטובים במעי עוזרים להפחית במידה ניכרת דלקות בדרכי העיכול, לשפר את תהליך העיכול ואפילו לשפר את מצב הרוח.

מצב של חוסר איזון בחיידקי המעי נקרא Small Intestinal Bacterial Overgrowth - SIBO, והוא עלול להשפיע על העלייה במשקל בשני מישורים מרכזיים: ראשית, הוא עלול לגרום להפרשה מוגברת של גז הנקרא מתאן, שמאט את מעבר החומרים במעי ומגביר את ספיגת הקלוריות. שנית, המצב משפיע על עמידות לאינסולין וללפטין – שמסייעים לווסת את מנגנון הרעב והשובע, מה שגורם לנו להשתוקק יותר לפחמימות.

על מנת לפתור את המצב, מומחים טוענים כי רצוי להימנע משימוש בחומרים אנטיביוטיים, חוץ ממקרים שבהם הם נדרשים כמובן. מומלץ להיוועץ עם רופא כדי לבדוק האם אכן יש חוסר איזון בחיידקי המעי ולגבש יחד איתו פתרון ארוך טווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully