וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרים ביחד? זה האיבר שבו יש לכם הכי הרבה חיידקים משותפים

7.8.2017 / 12:19

אווירת ט"ו באב גרמה לכם לחשוב על לעבור לגור יחד? לפני שאתם מתחילים לחפש דירה, כדאי שתדעו שאתם הולכים לחלוק עם הפרטנר שלכם לא רק מיטה ושירותים, אלא גם המון חיידקים

צעירים מעבירים דירה בתל אביב, יוני 2015. ראובן קסטרו
עוברים לגור ביחד? זו קריאת חובה/ראובן קסטרו

זוגות שעוברים לגור יחד לוקחים בחשבון שהם הולכים לחלוק כמעט הכל זה עם זו: מיטה, שירותים, אוכל וכו', אבל הנה עוד משהו שאתם חולקים עם בני ובנות הזוג שלכם (ואולי פחות חושבים עליו ביום יום) – חיידקים. מחקר שנערך באוניברסיטת ווטרלו בקנדה שזוגות שגרים יחד מחליפים ביניהם בקטריות באופן שמשנה את הפרופיל החיידקי של כל אחד מהם.

במחקר, שפורסם בכתב העת המקוון של האגודה האמריקאית למיקרוביולוגיה, החוקרים גילו שכל אחד מבני הזוג השפיע באופן משמעותי על הקהילות החיידקיות שחיו על העור של בן/בת הזוג השני. אלגוריתם ממוחשב שנוצר לטובת המחקר אפילו הצליח להתאים בהצלחה של 86 אחוזים בין בני זוג על בסיס הפרופיל החיידקי שלהם. והאיבר בגוף שבו היתה ההתאמה הגדולה ביותר בין החיידקים של בני זוג? כפות הרגליים.

עוד בנושא:
כמה חיידקים עפים על העוגה כשמכבים את הנרות?
העולם הסודי של החיידקים: למה הם יותר חשובים מהגנים שלכם
האויב שבפנים: החיידקים שקובעים מה תכניסו לפה

כפות רגליים של גבר ואישה. ShutterStock
מהיום, אין יותר 'חיידקים שלי' ו'חיידקים שלך' - יש רק חיידקים שלנו/ShutterStock

המחקר אמנם לא הורחב לגורם הסיבתי שאחראי להתאמה הגבוהה הזאת בין חיידקי הרגליים של בני זוג, אולם החוקרים שיערו שזה קורה משום שבני זוג נוהגים להלך יחפים על אותם משטחים בביתם המשותף וכך להחליף ביניהם חיידקים, כמו גם עם סביבתם המיידית.

"אתם מתקלחים באותו מקום ומתהלכים יחפים על אותה רצפה, ותהליכים אלה מהווים מצע פורה לחילופי חיידקים עם הפרטנר וגם עם הבית עצמו", אמר ג'וש נויפלד, מרצה לביולוגיה באוניברסיטת ווטרלי ומי שעמד בראש המחקר, בהודעה לעיתונות.

החיידקים שחיים על עורם של בני אדם משתנים מאזור לאזור בגוף, והמחקר הנוכחי מראה שגם לתורמים חיצוניים יש השפעה על המיקרוביום.

עוד באותו נושא

לא תאמינו כמה חיידקים יש על הידיים של הילדים שלכם

לכתבה המלאה

מה קורה בירכיים?

אולם, לא בכל אחד מאזורי הגוף מתרחשת החלפה הדדית של חיידקים בין בני זוג. בירכיים למשל, גילו החוקרים שיש יותר דמיון מבחינת הקהילות החיידקיות בין אנשים מאותו המין מאשר בין בני זוג שגרים יחד. וייתכן שזה קשור גם לכך שהחיידקים שמצויים על החלק הפנימי של הירך בנשים מושפעים בין השאר מהמיקרוביום הווגינלי.

כפות רגליים של גבר ואישה. ShutterStock
הולכים יחפים בבית? כנראה שככה זה קורה/ShutterStock

אף שמיקרוביום הוא בעל מאפיינים ייחודיים, הוא נוח יחסית להשפעה. תפריט, סביבה ואפילו מפגשים אקראיים הם גורמים שידועים כבעלי השפעה על המיקרוביום. ולכן, זה לא מאוד מפתיע שמגורים משותפים עם מישהו שאתם חולקים איתו אפילו את המיטה שלכם יגרמו לשינויים במיקרוביום שלכם.

בכל שעה, בני אדם משילים מיליון חלקיקים ביולוגיים באמצעות מגע ישיר עם משטחים, פליטות רסס מן הגוף או באבק שמכיל תאי עור ושיער, מה שאומר שקל מאוד "לאסוף" חיידקים חדשים מהסביבה, בעיקר דרך הרגליים. לרוב, החיידקים שחיים על העור שלנו הם אינם מזיקים או אפילו מועילים – כלומר, כאלה שמונעים מפתוגנים (חיידקים מזיקים שעלולים לגרום למחלה או לזיהום) להתרבות ולחיות על העור שלנו. החוקרים סבורים שככל שנדע יותר על גורמי הסיכון שעשויים לשנות את המיקרוביום האנושי, נבין טוב יותר את המחסומים שמגנים על גופנו מפני מחלות.

גרים יחד, מתחיידקים יחד

לטובת המחקר, אקולוגים מיקרוביאליים ניתחו 340 דגימות עור, שנלקחו מעשרה זוגות הטרוסקסואליים שחיים יחד ובחנו כיצד המגורים המשותפים משפיעים על החיידקים שחיים על עורם של בני זוג. הדגימות נלקחו באמצעות מטושים מ-17 מקומות בגופם של המשתתפים, בהם: הטבור, בתי השחי והנחיריים. מסקנתם של החוקרים היתה שבני זוג שגרים יחד אכן מהווים השפעה משמעותית זה על המיקרוביום של זה (או זו).

ממצאיו של המחקר הנוכחי עולים בקנה אחד עם מחקר קודם שמצא שזוגות נשואים משפיעים על המערכת החיסונית אחד של השני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully