וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים שאתם טובים יותר מכולם? יש לנו חדשות בשבילכם

9.8.2017 / 14:19

מחקרים מראים שבשנים האחרונות יותר ויותר אנשים חושבים שהם טובים יותר מאחרים. בין אם זה נכון או לא, אמונה זו עלולה לגרום להשלכות מורכבות ושליליות על בריאות הנפש. אז איך אפשר להימנע מהן?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דוגמה להשפעות ההרסניות של התנשאות, ד"ר האוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם אתם מסתובבים ברחוב בתחושה שאתם טובים יותר מרוב האנשים, שומעים את הצד השני בוויכוח ומגחכים בידיעה שאתם יודעים יותר ממנו וחושבים כמה חבל שהעולם לא מלא בעוד אנשים כמוכם – כדאי שתדעו שרבים מהאנשים שסביבכם מרגישים בדיוק כמוכם – ועלולות להיות לכך השפעות הרסניות על העתיד שלכם.

עוד בנושא:
7 סימנים נסתרים לפרפקציוניזם שמסכן את הבריאות
הבדיחה עליכם: למה אנשים מסוימים תמיד חושבים שצוחקים עליהם?
"אבל אתה נראה כל כך שמח": כשהדיכאון מסתתר מאחורי חיוך

תחושת זכאות (Entitlement) היא תכונת אישיות שבאה לידי ביטוי בהרגשה של עליונות. תכונה זו נקשרה על ידי מומחים לנרקיסיזם. מחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו ופורסם בכנס השנתי של האגודה לאישיות ופסיכולוגיה חברתית (SPSP) מצא כי צעירים סובלים מכך יותר ממבוגרים וכי נתון זה נמצא במגמת עלייה. אם תהיתם מדוע נעשה שימוש במילה "סובלים", זאת מכיוון שבעוד שאנשים לא רואים בעיה בלתפוס את עצמם כטובים יותר, הרי שחוקרים מזהירים שזה עלול לפגוע בהם בצורות שהם כלל לא מודעים אליהן.

חוקרים מאוניברסיטת קייס ווסטרן רזרב שבארצות הברית, החליטו להעמיק בהשפעות ההרסניות של תחושת הזכאות בקרב צעירים. כדי לעשות זאת, הם סקרו יותר מ-170 מאמרים אקדמיים של מומחים שחקרו את התופעה. הממצאים שפורסמו בכתב העת Psychological Bulletin מראים שהתכונה הזאת יוצרת תהליך פסיכולוגי בן שלושה שלבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תכונה נפוצה יותר בקרב צעירים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלב הראשון – תכונה זו גורמת לנו לפתח ציפיות לא מציאותיות מעצמנו ומהחברה, שלא זוכות למימוש ופוגשות בסופו של דבר שוב ושוב בכאב של האכזבה. בשלב השני – האכזבה מובילה לכעס, להלקאה עצמית ולתחושות שליליות נוספות. בשלב השלישי – התחושות השליליות מחייבות את האדם להזכיר לעצמו כמה הוא מיוחד, בצורה שעלולה לגרום לו להתנשא על אחרים או לגרום לו לבצע פעולות חריגות שיבדלו אותו משאר האנשים סביבו, אך לא באמת יגרמו לו להרגיש טוב יותר.

"ברמות גבוהות, תחושת הזכאות היא מאפיין נרקיסיסטי רעיל, שעלול להציב את האדם בסיכון מוגבר לתחושת תסכול, חוסר סיפוק ואכזבה מהחיים", אמר מוביל המחקר, ד"ר ג'ושוע גרובס. "במקרים רבים בחיים, דברים לא יסתדרו כמו שאנחנו מצפים, וזה יכול לאיים במיוחד על אנשים עם תחושת זכאות, כי זה מנוגד לכל תפיסת עולמם, שלפיה הם נעלים ומגיע להם יותר".

עוד באותו נושא

בואו לבדוק: מהי התכונה הכי בולטת באישיות שלכם?

לכתבה המלאה

אז מה עושים?

פרופ' ג'ולי אקסליין, שלקחה חלק במחקר, אמרה כי "הביטחון שעולה מההרגשה שאנחנו טובים יותר מאחרים, מספק הקלה זמנית מהלחץ שנגרם על ידי אותן התחושות בדיוק". היא אומרת שברגע שהאדם אומר לעצמו כל הזמן שהוא טוב מאחרים, זה עלול לפגוע גם במערכות היחסים שלו עם אחרים.

"תפיסה זו גורמת לאדם להתנגח באופן תמידי עם אנשים אחרים", היא אמרה. "לכן, אנשים שחושבים שמגיע להם הכול, בדרך כלל ללא שום סיבה, צריכים להבין שיש לזה מחיר – והוא מערכות היחסים עם אנשים אחרים, ובסופו של דבר, גם האושר האישי שלהם".

פערי גילאים. ShutterStock
נסו לדבר עם מישהו שאין לכם שום דבר במשותף איתו/ShutterStock

כדי לפתור את הבעיה ממליצים מומחים קודם כל להיות מודעים אליה – משימה לא פשוטה בעבור מי שבאמת מאמין שתמיד מגיע לו יותר. לאחר מכן, מומלץ להתנסות בתרגילים שישפרו את היכולת להוקיר תודה. בהקשר הזה מספיק להודות יותר לאנשים על העזרה שלהם, לכתוב על נייר את הדברים שאתם מברכים עליהם, ולשוחח עם יותר אנשים שאתם מאמינים שאין לכם דבר במשותף איתם, כדי לנסות ולמצוא נקודות דמיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully