וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים שחוויתם פעילות על טבעית? לחוקרים יש הסבר משכנע יותר

3.8.2017 / 7:53

חוויה חוץ גופית? רוחות רפאים? חלק מהאנשים יכולים להישבע שחוו לפחות פעם אחת בחייהם התרחשות על טבעית. המיסתורין שאופף אמונות אלו ריתק גם חוקרים מדעיים שטוענים שגם בחוויות מיסטיות ניתן למצוא היגיון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם לא קוראים לכם בראן סטארק, כנראה שזו לא הייתה חוויה חוץ גופית. מתוך "משחקי הכס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשאומרים לחוקרים מדעיים, שביססו קריירה שלמה על סקרנות, שיש תופעות שהם לא יכולים להסביר, זה כנראה רק יבעיר עוד יותר את הדחף להגיע אל השורש שלהן. לכן, תופעות על טבעיות אמנם אינן מושא מחקר קונבנציונלי, אך הן זוכות לעניין רב גם בעולם המדע, שמנסה לתת תשובות קונקרטיות לתופעות שנתפסות בעיני רבים כ"על טבעיות".

עוד בנושא:
מפחיד: מה עושים כשהמוח ער, אבל הגוף עדיין ישן?
לחיות בחלום: תסמונת אליס בארץ הפלאות
הסטרס ועונשו: 5 תופעות מוזרות שנגרמות על ידי לחץ

אחת התופעות האלו היא חוויה חוץ גופית - חוויה בה אנשים מאמינים שהנשמה עוזבת למשך זמן מה את גופם, והם יכולים להתבונן מהצד במתרחש בחייהם. תופעה זו נפוצה בקרב אנשים שחווים "חלומות צלולים", שבהם הם מודעים לחלום ויכולים לשלוט במתרחש בו, ומנגד גם בקרב מי שסובל מפוסט טראומה, או במצבים מסכני חיים.

כדי לספק הסבר לתופעה הזאת, חוקרים מאוניברסיטת אקס מרסיי שבצרפת בחנו אותה ממקום לא צפוי. מהממצאים שלהם, שפורסמו בכתב העת המדעי Cortex, עולה קשר בין אנשים שהרגישו חוויות חוץ גופיות לבין בעיות באוזן הפנימית.

אילוסטרציה אוזן. ShutterStock
הכול באוזן?/ShutterStock

באזור הפנימי של האוזן שלנו נמצאים עצבי שיווי המשקל. פגיעה בעצבים אלו, הנקראית הפרעה וסטיבולרית היקפית (Peripheral Vestibular Disorder - PVD) עלולה לגרום לסחרחורות ולחולשה. החוקרים גילו כי בקרב אנשים הסובלים מהתסמונת הזאת ניכרו יותר עדויות על חוויות חוץ גופיות.

החוקרים לא מצאו הסבר מבוסס לקשר האפשרי הזה, אולם הם מסבירים כי הסחרחורות שעולות מהפגיעה בעצבים גורמות לתחושת ציפה ולקושי במיקוד של העיניים. תופעות אלו, כך הם מאמינים, עלולות לגרום לתחושת ניתוק זמנית, המזוהה עם עדויות של אנשים מחוויות חוץ גופיות.

עוד באותו נושא

חלום צלול: האם אפשר לשלוט בתת-מודע בזמן השינה?

לכתבה המלאה

רוח הרפאים שראיתם היא בעצם המקרר?

אומרים שאין טעם להתכווח על אמונה של אדם אחר, כי אין באמת דרך לאשש או להפריך בוודאות טיעונים מסוג כזה. אולם חוקרים מציעים שאחת הסיבות האפשריות לכך שכל כך הרבה אנשים מדווחים שראו רוחות רפאים, יכולה להיות קשורה לרעשים הנקראים אינפא-סאונד.

אלו רעשים בעוצמה של מתחת ל-20 הרץ, שאיננו מבחינים בהם במודע. רעשים אלו מופקים ממנועים מסוימים (כמו במקררים), או בתנאי מזג אוויר קיצוניים. כמה מחקרים מראים כי אינפרא-סאונד יכול לגרום לתסמינים הכוללים דיכאון, צמרמורת, ופראנויה מוגברת. האסטרופיזיקאי ניל דה-גרייס טייסון, אמר כי רעשים אלו עלולים במקרים מסוימים לגרום להזיות.

מצב נוסף שעלול לגרום לנו לראות רוחות רפאים או אלמנטים על-טבעיים אחרים הוא שיתוק בשינה (פאראסומניה), מצב שבו האדם מתעורר, אך הגוף לא מגיב למשך בין 20 שניות לדקות בודדות. מצב זה משפיע על פי ההערכות על כשמונה אחוזים מהאוכלוסייה ועלול לגרום להזיות מוחשיות ביותר. חוקרים מאמינים כי ההשפעה של מצב זה לא מתסיימת בשינה, והוא עלול לגרום להזיות גם במהלך היום.

שיתוק בשינה. ShutterStock
מצב מבהיל אך חולף לאחר כמה דקות/ShutterStock

פסיכולוגים אומרים שגם צער עמוק עלול להגביר את הסיכון להזיות, שלעיתים מרגישות לאנשים ממש כמו מפגש אמיתי עם אדם שפעם אהבו ואיבדו. במקרים כאלו אנחנו כמהים כל כך לפגוש במי שפעם היה חלק משמעותי כל כך מחיינו, עד שהתת מודע מייצר מעין מפגשים איתו, שעשויים להרגיש אמיתיים לגמרי, אך במקרים כאלו חשוב להבין שזה לא המצב.

המוטיבציה הרגשית לאמונה ברוחות

קורה לכם שאתם מסתכלים על הנוף ורואים פרצופים של אנשים אקראיים בתוכו? תופעה זו נקראת פראידוליה, ופסיכולוגים מאמינים שהיא אחראית בין היתר על יצירתה של המפלצת מלוך נס. במחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה הבריטית, נמצא כי אנשים יצירתיים, בדגש על אנשים שמשתמשים הרבה בדימויים ובהאנשה, הם בסבירות גבוהה יותר לפתח הפרעה זו.

"יש גם מוטיבציה רגשית לפתח אמונות על טבעיות", הסביר כריסטופר פרנץ', מומחה לפסיכולוגיה מאוניברסיטת לונדון, בראיון לאתר The Atlantic. "רובנו לא אוהבים את המחשבה שאנחנו בני תמותה. אז למרות שאנחנו מפחדים מהרעיון של רוחות, בהקשר הרחב יותר, האמונה בהן מספקת הוכחה לכך שהנשמה שלנו שורדת למרות הכול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully