פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      חלום צלול: האם אפשר לשלוט בתת-מודע בזמן השינה?

      הנושא המרכזי של המידברן שחל השבוע הוא "חלום צלול" – מודעות לחלום והיכולת לשלוט בו. פסיכולוגים וחוקרים בתחום גיבשו שיטות שיעזרו לעשות זאת ואף מאמינים כי אפשר להשתמש בהן כדי לרפא מחלות נפש

      חלום צלול: האם אפשר לשלוט בתת-מודע בזמן השינה?
      צילום ועריכה: דן ליאור צילום רחפן: משה עמית

      כמו מתוך חלום: כך נראה פסטיבל המידברן בשנה שעברה

      חלומות מעסיקים רבים מאיתנו, בעיקר בגלל המסתוריות שאופפת אותם. בזמן השינה אנחנו נותנים למודעות שלנו מעט מנוחה ומאפשרים לתת-מודע לקחת את המושכות. במצב כזה אנחנו בעצם הופכים לצופים מהצד, בלי יותר מדי יכולת לשלוט במה שמתרחש בתוך הראש שלנו.

      אולם, קיימים אנשים שגם במצב הזה אינם חסרי שליטה לחלוטין, ויכולים לדעת שהם בחלום, לקבל החלטות מודעות בתוכו, ואפילו לשלוט בו לחלוטין. יכולת זו נקראת בעולם הפסיכולוגיה "חלום צלול", והיא הוגדרה כנושא המרכזי בפסטיבל המידברן שחל השבוע. אז מה זה בעצם אומר לחלום חלום צלול והאם כל אחד מאיתנו יכול לשלוט בחלומות שלו?

      עוד בנושא:
      לחיות בחלום: תסמונת אליס בארץ הפלאות
      מפחיד: מה עושים כשהמוח ער, אבל הגוף עדיין ישן?
      לא ממש ליל מנוחה: איך מתמודדים עם סיוטים אצל ילדים?

      המונח הרשמי חלום צלול הוטבע לראשונה על ידי הסופר פרדריק ווילם ואן אידן ב-1913. פסיכולוגים מעריכים כי כ-50 אחוזים מאיתנו נחווה את ההרגשה הזאת לפחות פעם אחת בחיים, כאשר כ-20 אחוזים מהאנשים יחוו אותה על בסיס קבוע - לפחות פעם בחודש. אנשים אלו בדרך כלל לא נולדים עם היכולת לשלוט בחלומות שלהם, אלא מתאמנים כדי לעשות זאת באמצעות תרגילים פסיכולוגיים שונים.

      פסטיבל "מידברן" בנגב, מאי 2015 (רויטרס)
      לא רק נושא מרתק לפסטיבל, אלא תופעה פסיכולוגית שיכולה לרפא מחלות נפש. מתוך המידברן 2016 (צילום: רויטרס)

      החוקרת והפסיכולוגית ד"ר בוורלי דורסו הקדישה את חייה לחקר התופעה. היא למדה לשלוט בחלומותיה ברמה שאפשרה לה מצד אחד לחוות דברים פרועים כמו לעוף אל השמש, ומנגד גם לספק תועלת לחיים האמיתיים שלה, למשל דרך התגברות על מחסום כתיבה שמנע ממנה להשלים את הדוקטורט שלה. כדי לפתח ולבסס את המחקר בנושא, היא הקימה ביחד עם הפסיכופיזיולוג סטפן לברג', מכון לחקר התופעה בשם Lucidity Institute, בו הובילו מחקרים שנועדו להבין את החלום הצלול וגם להשתמש בו כדי למצוא דרכים חדשות לטפל בנפש האדם.

      אחד המחקרים המוזרים ביותר שהובילה דורסו היה במעבדת השינה של אוניברסיטת סטנפורד. שם היא חלמה חלום מיני ואף חוותה אורגזמה שתועדה על ידי החוקרים. הממצאים אף פורסמו בכתב העת Journal of Psychophysiology והוגדרו כתיעוד ראשון מסוגו של פורקן מיני בחלום. בראיון לאתר Psychology Today סיפרה דורסו כי היא ידעה מראש שתוכל לגרום לעצמה לחלום חלום מהסוג הזה, ומטרתה הייתה להוכיח זאת בעזרת הצגת מדדים פיזיולוגיים שאי אפשר להתכווח איתם.

      לשפר את מצב הנפש דרך השליטה בחלום

      חלום צלול הוא לא רק תופעה מסקרנת. חוקרים רבים השקיעו משאבים בהבנת החלום הצלול ובמציאת דרכים לשלוט בו מכיוון שזה עשוי להיות פתח לשיפור יעילותם של הטיפולים המוכרים בתחום בריאות הנפש. מומחים מעריכים כי באמצעות חלומות כאלה ניתן לשפר את היכולת של האדם לפתור בעיות, להתמודד בצורה טובה יותר עם פחדים ואף להתגבר על פוסט טראומה. עם זאת, עולם הפסיכולוגיה טרם הבין כיצד להשתמש בחלומות צלולים בצורה הזאת.

      מומחים בתחום מאמינים כי בעתיד ניתן יהיה לעשות זאת ביעילות. כיום כבר מתגבשות דרכים שבהן ניתן יהיה לתקשר עם אנשים בזמן שהם חולמים ולתעד את מה שמתרחש במוחם, בין היתר באמצעות סריקות מוח מתקדמות. כך על פי ההערות ניתן יהיה להציע טיפול ממוקד ויעיל לחרדה בתוך מעבדות השינה, בצורה יעילה יותר מהטיפול המוכר.

      פסטיבל "מידברן" בנגב, מאי 2015 (רויטרס)
      התופעה עלולה לגרום גם לשיבוש התודעה (צילום: רויטרס)

      עם זאת, גם המודעות המוגברת הזאת עלולה להיות מסוכנת. במחקר שנערך ב-2011 מצאו החוקרים תור נילסן ואנטוניו זברה כי אנשים שחולמים חלומות צלולים בתדירות גבוהה, עלולים לסבול מתגובות פתולוגיות או מחשבות טורדניות בחיי היום יום.

      במקרים מסוימים, הם מדגישים, אנשים עלולים לחוות שחיקה ועייפות מוגברת כתוצאה מהעובדה שהמוח שלהם לא זוכה למנוחה מספקת גם בשעות השינה, או לסבול מבלבול בין חלום ומציאות, מהגברת תסמיני חרדה ואפילו מהתקפים פסיכוטיים. אולם, תסמינים אלו נחשבים נדירים ונרשמו רק בקרב מעט אנשים שעשו זאת על בסיס קבוע.

      כל אחד יכול לחוות חלום צלול?

      אם גם אתם רוצים לעוף, להשפיע ולשלוט בחלומות שלכם, מומחים מסבירים כי הצעד החשוב ביותר בדרך לשם הוא פשוט להיות יותר מודעים למה שקורה סביבכם גם בחיי היום יום. אלו השיטות שיעזרו לכם לעשות זאת:

      תעדו את החלומות שלכם: קחו מחברת והניחו אותה ליד המיטה. כתבו בה את כל החלומות מיד לאחר שאתם מתעוררים ונסו לפרט ככל שתוכלו על הרגשות שלכם ברגע ההתעוררות. כך, על פי מחקר בנושא, ניתן לאמן את המוח לזכור את החלום – טכניקה בסיסית וחשובה שתעזור לחלום חלומות צלולים. לאחר שתיעדתם כמה חלומות, קראו ביומן וחפשו דפוסים קבועים שחוזרים בכמה מהם, כדי להבין את התבנית שלהם ולזהות אותה כשתיתקלו בה בזמן השינה.

      עשו "בדיקות מציאות": בכל כמה שעות לאורך היום, שאלו את עצמם אם אתם חולמים. בדקו מה השעה, קראו משהו, או פשוט הביטו על הידיים והרגליים שלכם (שבדרך כלל נראות מעוותות או מוזרות בחלום). כך תיצרו לעצמכם הרגל ותרגישו צורך לעשות יותר בדיקות מציאות גם בזמן החלום. אפשר אפילו לכתוב משהו על היד ולבדוק אם הוא עדיין שם כשאתם חולמים.

      משחק וידאו (ShutterStock)
      גם משחקי וידאו יכולים לעזור (אילוסטרציה: Shutterstock)

      היערכו מראש: מחקר מעניין במיוחד מצא כי צריכה מוגברת של הוויטמינים B5 ו-B6 עשויה להגביר את המודעות לחלומות ולהפוך אותם למוחשיים יותר. עם זאת, במחקר נמצא כי כמות גבוהה במיוחד של הוויטמינים – 100 מ"ג, יוצרת את ההשפעה הזו. כמות זו עלולה לגרום לתופעות לוואי מסוכנות כמו הפרעות בקצב הלב, לחץ דם גבוה, וקשיים בוויסות הסוכר בדם. לכן, חשוב להיזהר עם השימוש בהם.

      ואם אתם לא רוצים לסכן את הבריאות בשביל חלום, חוקרים מאוניברסיטת קנדה מציעים דרך בטוחה יותר לעשות זאת. במחקר שנערך ב-2010 נמצא כי אנשים ששיחקו במשחקי וידאו דיווחו כי חוו חלומות צלולים בשיעור גבוה בהרבה מהממוצע באוכלוסייה. מהמחקר עולה כי משחק של שעתיים בשבוע בלבד מגביר את הסיכוי לחלום צלול, ולא משנה מהו סוג המשחק.

      תתעוררו באמצע הלילה: זו עצה רק לאלו מכם שממש רוצים לחוות חלום צלול, ומוכנים להקריב חלק מזמן השינה שלהם בשביל זה. כוונו שעון מעורר לאמצע הלילה, 4 עד 7 שעות מהרגע בו נרדמתם. בזמן זה קיים סיכוי גבוה יותר שהשינה שלכם תהיה עמוקה יותר, עם חלומות מוחשיים יותר.

      לאחר ההתעוררות, כתבו את החלום שלכם אם אתם זוכרים אותו, קומו מהמיטה, לכו קצת או איכלו משהו. המטרה של תרגיל זה היא לעודד את המוח להיות מודע יותר למתרחש סביבו, כשבגופכם עדיין יש הורמוני שינה שמשרים שלווה ורוגע. מחקר בנושא הראה כי לאנשים שלקחו הפסקות מהשינה שנעו בין 30 ל-60 דקות, היה את הסיכוי הגבוה ביותר לחלום צלול.