פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      איך אנשים שנרדמים באוטובוס יודעים מתי להתעורר?

      מכירים את האנשים האלה שמתעפצים כל הנסיעה אבל שנייה לפני התחנה שלהם הם בדיוק מתעוררים? קרה לכם גם? ניסינו לברר מה עומד מאחורי המנגנון המסתורי הזה והאם אפשר ללמוד את זה

      איש ישן באוטובוס (ShutterStock)
      קרה לכולנו (אילוסטרציה: shutterstock)

      בטח יצא לכם לראות אותם – הנוסעים שמתעפצים ומנמנמים בתחבורה הציבורית, אבל איכשהו יודעים להתעורר בדיוק ברגע הנכון, שניה לפני התחנה שלהם. אולי אתם בעצמכם כאלה (או לפחות הייתם כאלה, כשהייתם חיילים עייפים באוטובוס). יצא לכם פעם לשאול את עצמכם למה זה קורה?

      אין כמעט מחקרים שבדקו את השאלה הזאת, אבל האתר Science of Us שוחח עם ד"ר מארק ליווי, מומחה ברפואת משפחה, וד"ר רונלד צ'רווין נוירולוג ומנהל מרפאה להפרעות שינה במישיגן, על כמה הסברים אפשריים לתופעה המשונה הזאת.

      עוד בנושא:
      מומחי שינה קבעו: כמה שעות באמת כדאי לישון?
      מה החלפת השעון עושה לגוף שלכם?
      העבודה שואבת מכם יותר מדי? כך תצמצמו את השחיקה

      תחנת רכבת תחתית בניו יורק (ShutterStock)
      המוח שלכם לומד להגיב ולהתעורר רק למשמע שם התחנה הנכונה (אילוסטרציה: shutterstock)

      השעון הפנימי של הגוף מסונכרן עם תחנת היעד
      כשאתם מכוונים שעון מעורר לשעה קבועה הגוף שלכם מתרגל להתעורר בשעה הזאת. ייתכן שזה גם מה שקורה לאנשים שנוסעים באופן תדיר בתחבורה ציבורית: הגוף שלהם מתרגל להתעורר באותה נקודה על מסלול הנסיעה, הסביר ד"ר ליווי. זה יכול להיות הסבר נכון במיוחד עבור אנשים שעושים את אותה דרך מדי יום באותן שעות בתחבורה ציבורית, למשל, בדרכם אל ומהעבודה. כך, השעון הפנימי בגוף מתרגל לערוך השכמה באותו תזמון מדי בוקר.

      "הגוף מסוגל ללמוד ולסגל לעצמו שגרה, בתנאי שאכן מדובר בשגרה", אמר ליווי. מכך ניתן גם להסיק, שאם תעלו על האוטובוס בשעה שונה מזו שאתם רגילים, או שאם יחול עיכוב כלשהו במסלול – השעון הפנימי שלכם יפספס את שעת ההשכמה, ואתם עלולים להחמיץ את התחנה שלכם.

      משום שגם מתוך שינה אתם עדיין שומעים את הכריזה של שמות התחנות
      עוד הסבר אפשרי להתעוררות המתוזמנת היטב בתחבורה ציבורית הוא הוראה קולית, כמו כריזה של שם התחנה שלכם כשהאוטובוס או הרכבת מתקרבים אליה, או שמיעת ההמולה בתחנה. אותות קוליים כאלה מאותתים למוח שלכם שהגעתם לתחנה, מסביר ד"ר ליווי. "המוח אכן מסנן חלק מהאותות הקוליים בזמן שאנחנו ישנים, אך הוא מכוון לשמיעה ולתגובה לאותות קוליים מסויימים", אומר ד"ר צ'רווין. לדבריו, ישנם מחקרים שהוכיחו שבזמן שאנשים ישנים, הם נוטים לשמוע אם מישהו קורא בשמם, אך לא ישמעו קריאה בשם אחר – גם אם שני השמות נאמרים באותה עוצמה. מחקרים כמו זה ודומים לו, מבססים את ההשערה שבזמן השינה המוח שלנו מסנן את רוב הקולות והרעשים, אך בו בזמן נשאר קשוב לקולות מסויימים. כך שכשאנשים נרדמים בתחבורה הציבורית, המוח שלהם לא 'כבוי', הוא פשוט מגיב לדברים מאוד ספציפיים. ולכן, יכול להגיב לכריזת שם התחנה.

      שביזות בוקר (ShutterStock)
      גם בלילה אתם מתעוררים ולא זוכרים (אילוסטרציה: shutterstock)

      אתם מתעוררים יותר פעמים ממה שאתם זוכרים
      יכול מאוד להיות שזה לא שאתם ישנים ממש עד לתחנה שלכם ורק אז מתעוררים. למעשה, אומר ד"ר צ'רווין, רוב הסיכויים שאתם מתעוררים בכל אחת מהתחנות, בודקים אם זו התחנה שלכם, וכשאתם מגלים שלא – חוזרים לנמנם. ואת כל זה, אתם בכלל לא זוכרים אחר כך. "צריך להיות ערים פרק זמן מסויים כדי לזכור שהתעוררתם", אמר. לדבריו, זו תופעה מאוד נפוצה בתחום שלו, והוא נתקל בה הרבה בקרב אנשים שסובלים מדום נשימה בשינה. חולים כאלה עלולים להתעורר כ-200 פעם בלילה, ולא לזכור זאת בבוקר. באופן דומה, ייתכן שאנשים שנרדמים בנסיעה בתחבורה הציבורית מתעוררים מספר פעמים לפני שהם מגיעים לתחנה שלהם, ורק כשהם מגיעים לתחנה הסופית הם גם מתעוררים באופן סופי. דבר שגורם להם לחשוב בטעות שהם ישנו שנת ישרים במשך כל הנסיעה ופשוט התעוררו באופן פלאי בדיוק בזמן הנכון.

      לא כולנו ניחנו ביכולת הזאת להתעורר בדיוק בזמן, ואם אתם מאלה שכבר קרה להם שפספסו את התחנה שלהם בגלל שנרדמו, אל תרגישו רע. "שינה היא דבר מאוד מעניין. הרבה יותר קשה להעיר אדם שנמצא בשנת REM (שנת חלום) ורוב האנשים נכנסים לשלב הזה לאחר 20 דקות. אז אם הנסיעה ארוכה יותר, אתם עלולים להגיע לתחנה שלכם כשאתם ישנים עמוק מכדי להתעורר", מסביר ד"ר ליווי. גם אם אתם סובלים ממחסור בשעות שינה, ובינינו – מי מאיתנו לא? אתם עלולים לחוות קושי בהתעוררות מתנומות קצרות.

      אישה מנמנמת ברכבת (ShutterStock)
      אם זה קורה לכם כל יום, כנראה שאתם לא ישנים מספיק טוב בלילה (אילוסטרציה: shutterstock)

      החדשות הטובות היא שלדברי הרופאים, אפשר לעבוד על זה. השתדלו להקפיד על שגרה קבועה בנסיעות שלכם, למשל, עשו מאמץ לעלות על האוטובוס או על הרכבת באותה שעה מדי בוקר. זאת, משום שלגוף יש יותר סיכוי להתרגל להתעורר בשעה מסויימת (למשל 7:45) מאשר בתום 15 דקות נסיעה, למשל. אתם יכולים גם לכוון את השעון המעורר בטלפון הנייד שלכם לכשלוש דקות לפני שאתם צפויים להגיע לתחנה הסופית שלכם. אם תעשו זאת בשיטתיות במשך זמן מה, רוב הסיכויים שהגוף שלכם יסתגל ויתחיל להתעורר בתזמון הנכון.

      זה אולי מעביר את זמן הנסיעה יותר בקלות, אבל בכלל לא בטוח שלישון בתחבורה הציבורית זה כזה רעיון נהדר. אחרי הכל, אם אתם מוצאים את עצמכם מתעפצים בשניה שאתם מתיישבים באוטובוס בכל בוקר, רוב הסיכויים שאיכות השינה שלכם לא משהו בכלל. וזאת כבר בעיה אחרת.