נושאים חמים

"שייק בריאות"? זה מה שלא מספרים לכם על משקאות הקיץ האהובים

חלק מהסמלים הבולטים של הקיץ הישראלי הם השייקים, המיצים הסחוטים וה"אייסים" למיניהם. לא רבים מודעים לכך שלמשקאות האלו יש ערכים תזונתיים בעייתיים – גם לאלה שמוגדרים כמשקאות בריאות

מיצי פירות בדוכן מיצים בשוק הבוקריה בברצלונה (ShutterStock)
זה רק נראה בריא יותר (צילום: Shutterstock)

עכשיו כבר אפשר לקבוע בוודאות שהקיץ כבר כאן ואיתו הבילוי בים, הניחוח של מקדמי ההגנה וכן, גם השייקים, המיצים הסחוטים והברד על סוגיו השונים. אם גם אתם לא יכולים בלי שייק פירות מרענן שישבור את החום, כדאי שתדעו שהוא לא בהכרח בריא כמו שאתם חושבים. כדי להבין מה בדיוק יש במיצים הקיציים האלו שכולנו אוהבים, וכיצד לעשות בחירות חכמות יותר בתחום הזה, שוחחנו עם רחלי סקירה, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות.

עוד בנושא:
בלב מדבר: האם באמת אפשר לחיות בלי אוכל שלושה ימים?
מה קורה לגוף אחרי שנה בלי סוכר?
מחקר: כוס מיץ אחת ביום עלולה לגרום למחלת כבד

"בדרך כלל בתי הקפה או דוכני המשקאות נותנים למיצי הפירות שמות שנראים מפתים ובריאים, אבל אנשים לא יודעים מה מסתתר מאחוריהם", מסבירה סקירה. "בפועל מה שאנחנו מקבלים ברוב המקרים זה משקאות עשירים בסוכר, עם תוספות של ממתיקים אחרים כמו סירופ אגבה, מי סוכר או תרכיז מיץ תפוחים".

בנוסף, בחלק מהמקרים מוסיפים לשייקים גם גלידת יוגורט, שבשונה מיוגורט טבעי, מועשרת בכמות גדולה יותר של סוכרים. גם טחינה גולמית או שקדים נתפסים כתוספות בריאות לשייק, אך הם מעלים את הערך הקלורי של המשקה במידה ניכרת.

שקדים (ShutterStock)
מעלים את הערך הקלורי של המשקה, שקדים (צילום: Shutterstock)

חשוב לזכור כי גם האייס קפה האהוב אמנם מאפשר לנו לצרוך עוד קצת קפאין בלי לחמם את הגוף בעונת הקיץ, אך הוא הרבה פחות בריא מכוס רגילה של קפה. "במקרים רבים, לאייס קפה שמורכב ממים וחלב מוסיפים אבקה עם חומרי טעם וריח, כמות גבוהה מאוד של סוכר, ושמנים צמחיים, בניהם גם שומן רווי", מזהירה סקירה. אולם, אם קשה לכם להתרחק מהאייס קפה ואתם משתדלים בכל זאת לשמור על הבריאות, היא ממליצה להזמין קפה קר, על בסיס חלב דל שומן. אם ממש רוצים להקפיד, אפשר גם להזין קפה קר על בסיס מים, ולשלוט בכמות הסוכר בעצמכם.

להתעלם מהכותרות, להתמקד באותיות הקטנות

כשאתם קונים לעצמכם שייק פירות, חשוב להתעלם מהכותרות שמנסות למתג אותו כבחירה בריאה, ולבקש לדעת את רשימת המרכיבים המלאה שלו. חשוב לבדוק באיזה חומר ממתיקים את המשקה – אם מדובר בתרכיז, במי סוכר או בסילאן.

"רצוי לבקש את המשקה ללא המתקה נוספת, וליהנות מהמתיקות הטבעית של הפירות", מציינת סקירה. "בלוטות הטעם מתרגלות לטעם המתוק ואנו מפתחים עמידות וחוסר תחושה במגע עם כמות סוכר גדולה. כדי לשבור את המעגל הזה מומלץ להרגיל את בלוטות הטעם לבוא במגע עם מאכלים פחות מתוקים.

סוכר (ShutterStock)
בסוף תתרגלו גם לכמות קטנה יותר של סוכר (צילום: Shutterstock)

"לפעמים מוסיפים לשייקים גם גלידת יוגורט במקום יוגורט רגיל, כי היא טעימה ומתוקה יותר", היא מדגישה. "אפשר בהחלט לבקש להשתמש ביוגורט רגיל, ובכך גם להרוויח תוספת סידן וחלבון, וגם ליהנות מערך קלורי נמוך יחסית לחלופות האחרות". היא גם מדגישה שרבים מאיתנו לא רואים בשייק ארוחה, אך מבחינה קלורית, הוא בהחלט יכול להיחשב ככזאת. לכן, אם לוקחים אותו בחשבון כארוחה שלמה, אפשר בהחלט גם ליהנות ממשקה עשיר ומפנק יותר.

"זה לא אומר שצריך להימנע לחלוטין מהמשקאות האלה", אומרת סקירה. "אבל כן חשוב לצרוך אותם בחוכמה ובתבונה. "אפשר בהחלט לפנק את עצמנו פעם בשבוע עם שייק, בלי שזה יפגע במאמצים לשמור על תזונה מאוזנת".

לדבריה של סקירה, תזונה נכונה היא כזו ששומרת על הבריאות, ומובילה לתוצאות לאורך זמן, אך בלי להרגיש שאנחנו מגבילים את עצמנו יותר מדי. "אם עכשיו אני מגבילה את עצמי ובסופו של דבר נשברת ואוכלת את כל מה שלא אכלתי בתקופה הזאת כפיצוי, אז לא הועלתי לעצמי בשום צורה", אמרה. ואם תהיתם, הבחירה שלה במשקה מרענן לקיץ היא שייק על בסיס עלים ירוקים (ירקות עליים כגון עלי כוסברה, פטרוזיליה, נענע וקייל), תפוח, בננה ואגס.