וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית מפתיעה: כך שתיית תה משפיעה על הדנ"א של נשים

5.6.2017 / 7:14

לא לחינם הפך התה לאחד המשקאות הפופולריים ביותר. במחקרים רבים הוא נקשר למניעת מחלות לב, חיזוק מערכת החיסון ואף הפחתת הסיכון לסרטן. כעת נמצאה השפעה חדשה ומפתיעה שלו על הגוף – הניכרת אצל נשים בלבד

מזיגת תה אל ספל. ShutterStock
מסתבר שזה הרבה יותר מתרופת סבתא להצטננות/ShutterStock

שתיית תה נקשרה במחקרים רבים עם מגוון השפעות חיוביות על הבריאות, ובהן מניעת מחלות לב, הפחתת רמות הכולסטרול בדם, הורדת לחץ דם, שיפור תפקודה של מערכת החיסון, ירידה במשקל ואף הפחתת הסיכוי לחלות בסרטן. כעת, מחקר חדש חושף נתון חדש ומפתיע על המשקה האהוב – ומראה כי הוא עשוי אף להשפיע על הדנ"א שלנו.

עוד בנושא:
שימו מים: חליטות תה לעור זוהר ובריא
האם תה ירוק יכול לשפר יכולות שכליות באנשים עם תסמונת דאון?
דגים, תה ירוק וברידג': כך תשמרו על הזיכרון

מהמחקר עולה כי צריכת תה בקרב נשים עשויה לשנות את אופן ביטויים של חלק מהגנים בדנ"א, ולפיכך להשפיע על בריאותן ומידת פגיעותן למחלות. השינויים נצפו בגנים שפעילותם נקשרה בעבר עם סרטן והמטבוליזם של ההורמון אסטרוגן, אולם עדיין לא ברור אם השינויים מגנים נגד מחלת הסרטן או דווקא מעודדים את התפתחותה.

המחקר השבדי, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Human Molecular Genetics, משתייך לתחום המכונה אפיגנטיקה, שבוחן את האופן שבו גורמים חיצוניים, כגון סגנון חיים והסביבה משפיעים על אופן ביטוי הגנים (על "הפעלתם" או "כיבויים" של גנים מסוימים) וגורמים למה שמכונה שינויים אפיגנטיים, שעשויים להשפיע על בריאות האדם וצאצאיו.

החוקרים בחנו בדיקות דם שנלקחו מ- 3,096 משתתפים מבוגרים - גברים ונשים, שלקחו חלק במחקרים שונים שהתנהלו ברחבי יבשת אירופה. המשתתפים נדרשו לפרט את הרגלי התזונה שלהם ומידע נוסף על אורח חייהם, ובפרט נתבקשו גם לציין את תכיפות צריכת התה והקפה שלהם.

בהמשך, החוקרים ניתחו את בדיקות הדם ובחנו אם התקיים אצל הנחקרים תהליך המכונה מתילציה של דנ"א. זהו תהליך בו נקשרת מולקולה המכונה מתיל לאחד מארבעת בסיסי הדנ"א, והוא מהווה אינדיקציה לכך שמתרחשים שינויים באופן ביטוי הגנים. בכל קבוצת נחקרים, בחנו כיצד צריכת התה והקפה השפיעה על אופן ביטוי הגנים.

סליל DNA. ShutterStock
"שינויים בדנ"א עשויים להיות המנגנון המרכזי שמשפיע על הבריאות"/ShutterStock

בעוד שלא הבחינו בתהליך מתילציה של הדנ"א אצל גברים או אצל נשים כתוצאה מצריכת קפה, נמצא קשר בין צריכת תה קבועה אצל נשים ומתילציה של הדנ"א ב-28 אזורים של גנים. ספציפית, מצאו החוקרים שצריכת תה השפיעה על אופן ביטויים של שני גנים, המכונים DNAJC16 ו-TTC17, המזוהים כאמור עם מטבוליזם של ההורמון הנשי אסטרוגן ועם מחלת הסרטן.

אולם, במחקר לא נמצא קשר בין צריכת תה ומתילזציה של דנ"א בקרב גברים. זאת, גם לאחר שהחוקרים שיקללו משתנים אחרים כגון גיל, מגדר והרגלי עישון, שעשויים היו להשפיע על תוצאות המחקר.

עוד באותו נושא

במקום קפה: המשקאות הכי בריאים לבוקר

לכתבה המלאה

צריכת תה עולה בקנה אחד עם אורח חיים בריא יותר

"מחקרים קודמים הראו כי צריכת תה מפחיתה את רמות האסטרוגן, מה שמאותת על הבדל אפשרי בתגובה הביולוגית לתה בין גברים ונשים", אמרה ורוניקה אק, מובילת המחקר מאוניברסיטת אופסלה השבדית, בהודעה לעיתונות שהוציאה האוניברסיטה. "כמו כן, נשים שותות כמויות גבוהות יותר של תה בהשוואה לגברים, מה שעשוי להגביר את הסיכויים למצוא קשר בין צריכת תה אצל נשים והשפעות על בריאותן", הוסיפה.

אק ועמיתיה סייגו את הממצאים והסבירו כי צריכת תה עשויה להעיד על ניהול אורח חיים בריא יותר באופן כללי, כך שיש לקחת זאת בחשבון כשקוראים את ממצאי המחקר. "חלק מהאנשים שדיווחו על שתיית קפה קבועה, למשל, עישנו יותר מאנשים ששתו תה, וזה יכול לגרום למראית עין כללית שלפיה צרכני תה בריאים יותר בהשוואה לצרכני קפה. כמו כן, יכול להיות שאנשים עם מודעות גבוהה יותר לאורח חיים בריא מעדיפים לצרוך תה, לאור הדיווחים על יתרונותיו הבריאותיים", אמרה אק. כמו כן לא ברור איזה סוג תה צרכו הנחקרים, למרות שברוב המדינות הסוג הנפוץ ביותר הוא תה שחור.

קפה וסיגריה. ShutterStock
האם צרכני קפה פחות בריאים?/ShutterStock

החוקרים, כאמור, אינם בטוחים בשלב זה לגבי האופן בו השינוי האפשרי בביטוי הגנים משפיע על בריאותן של נשים, והאם זה לחיוב או לשלילה, כמו למשל בהקשר של תחלואה בסרטן. הם קראו לערוך מחקרים נוספים כדי לבחון את הדבר בעתיד.

לדברי אק, מחקרים קודמים מצאו כי צריכת תה עשויה לסייע להשהות את התפתחותם של גידולים סרטניים, לעודד הפחתת דלקות בגוף ולהוריד את רמות האסטרוגן אצל נשים. עם זאת היא הדגישה שיש להמשיך להעמיק בפן האפיגנטי, שעשוי להיות המקור לכלל ההשפעות של המשקה על גופנו. "השינויים האפיגנטיים הללו עשויים להוות מנגנון אחד כולל שמשפיע על הבריאות, ויש לערוך מחקרים נוספים לבחון אופן ההשפעה שלהם", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully