וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תה ירוק יכול לשפר יכולות שכליות באנשים עם תסמונת דאון?

20.6.2016 / 13:30

מחקר פורץ דרך שפורסם השבוע גילה ששילוב של אימון קוגניטיבי עם נוגד החמצון EGCG שמצוי בתה ירוק, הוביל לשיפור במיומנויות הזיכרון, השפה וביצוע המשימות בקרב צעירים עם תסמונת דאון

תה ירוק. ShutterStock
שיפור ביכולות הקוגנטיביות של לוקים בתסמונת דאון והטבה בתסמינים מוקדמים של אלצהיימר. תה ירוק/ShutterStock

תסמונת דאון היא תסמונת מולדת נפוצה מאוד. הערכות מדברות על כך שברחבי העולם למעלה מ -5 מיליון בני אדם לוקים בתסמונת דאון. שיפור בתחומי הרפואה הרבים הצליחו בעשורים האחרונים להאריך משמעותית את תוחלת החיים של אנשים עם תסמונת דאון, בעיקר במדינות מפותחות, אולם התערבות רפואית אינה השחקן היחיד.

עוד בנושא:
משקאות חמים מסרטנים? התועלת עולה על הנזק
לא רק בריא: תה ירוק יכול לעזור לכם לרזות

מחקרים קודמים כבר הראו את החשיבות של שיפור היכולות הקוגנטיביות ומיומנויות התנהגות אצל אנשים עם תסמונת דאון ואף את היתרונות של התערבות בשלב מוקדם, בגיל צעיר. ראיות ממחקרי עבר טענו כי למאכלים עשירים בפלבנואידים, אותן תרכובות טבעיות שמתפקדות כנוגדי חמצון (כמו אלה שנמצאים בתה ירוק ובפירות כמו אשכולית אדומה) יכולים לשפר תפקוד קוגניטיבי וייתכן שהם אף בעלי פוטנציאל להטבה בשלבים ראשונים של מחלת האלצהיימר. במחקרים נמצא כי לפלבנואידים פוטנציאל לשפר תפקוד עצבי קיים, ולהפחית ריכוזים רעילים של עמילואיד (Aβ), חלבון פתולוגי שמצטבר בתאי עצב במוחם של חולי אלצהיימר. הרכיב Epigallocatechin Gallate המוכר בשמו הקצר EGCG הוא נוגד החימצון המשמעותי ביותר בתה ירוק.

מחקר חדש ופורץ דרך שפורסם השבוע בירחון הרפואי הנחשב The Lancet Neurology מראה לראשונה כי שילוב של הרכיב הפעיל של תה ירוק עם אימון קוגנטיבי יכול להוביל לשיפור משמעותי ביכולות הקוגנטיביות של הלוקים בתסמונת דאון, בהשוואה לאימון קוגנטיבי ללא EGCG.

צעיר עם תסמונת דאון מקליד במחשב. ShutterStock
כל המשתתפים לקחו חלק בתוכנית אינטרנטית של אימון קוגניטיבי/ShutterStock

המחקר בוצע על ידי חוקרים ספרדים מאוניברסיטת Pompeu Fabra בברצלונה. החוקרים גייסו 84 אנשים עם תסמונת דאון לסוגיה, בגילאים שבין 16 ל-34, וחילקו אותם לשתי קבוצות. קבוצה אחת נטלה מדי יום כמוסות המכילות את הרכיב הפעיל בתה ירוק, EGCG, ואילו הקבוצה השנייה נטלה כמוסות דמה, פלצבו. כל המשתתפים לקחו חלק בתוכנית אינטרנטית של אימון קוגניטיבי שמתמקד במיומנויות זיכרון, שיפור יכולת לבצע משימות ושיפור מיומנויות שפה וריכוז באמצעות המחשב. כמחצית מכל אימון התמקד בשיפור תהליכי זיכרון והתהליך כולו בוצע תחת מעקב של נוירופסיכולוגים, בין השאר כדי להבטיח שכל המשתתפים עומדים בפועל בתוכנית האימון. המחקר נמשך שנה אבל השפעתו נבחנה גם חצי שנה לאחר הפסקת ההתערבות.

החוקרים גילו שהשילוב של אימון קוגנטיבי יחד עם נטילת תוסף EGCG הוביל לתוצאות מרשימות, שכללו שיפור משמעותי ביכולות הזיכרון, בביצוע מטלות וכן שיפור ביכולות הסתגלות בקרב אנשים עם תסמונת דאון. הממצאים הראו גם שלטיפול הייתה השפעה מדידה על סמנים ביולוגיים, כדוגמת שיפור בערכי הכולסטרול.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

השלכה חיובית חסרת תקדים

התוצאות שעולות מהמחקר החדש מציגות באופן מרשים את האפשרות שקיימת לשיפור יכולות קוגנטיביות לטווח הארוך אצל אנשים עם תסמונת דאון. יתרה מזאת, הוא יכול להוביל לקידום מחקרים נוספים שיעשו שימוש בהתערבויות דומות בעלות תכונות נוגדות חימצון בשילוב עם אימון קוגנטיבי זאת באמצעות כלים פשוטים וזמינים, כדוגמת תוכנות מבוססות אינטרנט. לטיפולים יעילים יש השלכות חיוביות חסרות תקדים על אוכלוסיה זו, שכוללות הפחתת תלות ושיפור ביכולות העצמאיות שלהם לאורך שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully