וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקאות חמים מסרטנים? מומחה: "התועלת עולה על הנזק"

15.6.2016 / 16:13

ארגון הבריאות העולמי פרסם היום הודעה לפיה שתיית משקאות חמים מגדילה את הסיכון לחלות בסרטן הוושט. אולם, מומחים מדגישים כי משקאות כמו תה וקפה מכילים חומרים אנטי-סרטניים ולכן מומלצים לחולי סרטן

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בווידיאו: ההודעה הקודמת של ארגון הבריאות העולמי - בשר מעובד מסרטן

ארגון הבריאות העולמי פרסם היום (רביעי) הודעה שאולי גרמה לאנחת רווחה בקרב שותי הקפה – שכן בהודעתם ניקו מומחי הארגון את המשקה מהחשש שהוא עלול לגרום לסרטן, אך באותה נשימה הזהירו ששתיית משקאות "חמים מאוד" עלולה להיות מסרטנת. לדברי הארגון, שתיית משקאות חמים כגון תה, קפה מים וכדומה, בטמפרטורה העולה על 65 מעלות צלזיוס – מגדילה את הסיכון לסרטן הוושט. הודעת הארגון מבוססת על בחינה של למעלה מאלף מחקרים, שבוצעו על בני אדם ועל חיות, אך זו לא הובילה למסקנה חד משמעית. לכן, המשקאות החמים מסווגים כ"מסרטן אפשרי" בלבד.

עוד בנושא:
ארגון הבריאות העולמי קובע: בשר מעובד גורם לסרטן
לא רק בשר מעובד וסיגריות: רשימת 116 המסרטנים המלאה

"לוושט, שהוא הצינור שמוביל את המזון מהפה לקיבה, יש רירית רגישה מאוד", מסביר ד"ר יוסף ברנר, המנהל בדימוס של המכון האונוקולוגי בבית החולים וולפסון ומנהל המרכז הרפואי ניו-הופ לטיפולים משלימים בסרטן. "אלה לא המשקאות עצמם, אלא החום, שגורם לשינויים ברירית ועלול להוביל לדלקת כרונית – וזה מוגדר כמצב טרום סרטני. אנחנו יודעים שהרבה דברים, כמו עישון למשל או סוגי אוכל שונים יכולים לגרום לסרטן הוושט בגלל הרגישות הזאת של הרירית".

תה ירוק. ShutterStock
לתה ירוק ותה שחור יש השפעות בריאותיות עצומות/ShutterStock
"אני קצת מתפלא על הפרסום הזה מצד ארגון הבריאות העולמי. אני חושב שזו קצת הפחדה"

לדברי ד"ר ברנר, הודעת ארגון הבריאות מבוססת על מחקרים לא מעטים ומקיפים. "חלקם כבר משנת 2010 - כלומר זה לא חדש, והסטטיסטיקות אומרות שאנשים שמרבים לשתות משקאות חמים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סרטן הוושט, בהשוואה לאנשים שלא שותים משקאות חמים. הבעיה היא, שההודעה לא מדברת על מספרים. בכמה זה מגדיל את הסיכון? בן אדם שיקרא את האזהרה של ארגון הבריאות העולמי היום יגיד לעצמו 'אוי ואבוי' ויפסיק לשתות משקאות חמים. אבל אם נסתכל בפרופורציה הנכונה – ולשם כך חשובה הסטטיסטיקה – סרטן הוושט מהווה כאחוז אחד מכלל מקרי הסרטן, כלומר זה גידול יחסית נדיר. הסיכון לחלות בו הוא מלכתחילה נמוך, כך שגם אם שתיית משקאות חמים מכפילה אותו – הוא עדיין נמוך מאוד".

ד"ר ברנר הביע פליאה לנוכח הפרסום המבהיל והדגיש כי לשתיית תה וקפה יש תועלות רבות בטיפול ומניעת סרטן. "אני קצת מתפלא על הפרסום הזה מצד ארגון הבריאות העולמי. אני חושב שזו קצת הפחדה, מה גם שכמו בכל דבר צריך להסתכל על הדברים במונחים של נזק מול תועלת. לתה ירוק ותה שחור יש השפעות בריאותיות עצומות כמניעה וגם כטיפול בסוגי סרטן שונים. יש בהם חומרים אנטי סרטניים מאוד פעילים, וגם לגבי קפה יש יותר ויותר מאמרים שקובעים שהוא מכיל רכיבים אנטי מסרטנים. לדבריו, שתיית תה וקפה פעמים רבות נכללת בהמלצות למטופלים חולי סרטן. "אני אישית מאוד אוהב לשתות קפה, ואני חושב שאמשיך לשתות קפה חם, בלב שקט ובלי חרדה. וגם למטופלי אמשיך להמליץ על שתיית תה. אני סבור שהתועלת במקרה הזה עולה על הנזק והפרסום הוא מוגזם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully