וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקווה חדשה: חוקרים ישראליים הצליחו להפוך תאי סרטן שד לבריאים

25.5.2017 / 14:36

חוקרים מאוניברסיטת חיפה הצליחו "להפוך" תאי סרטן שד לתאים המדמים רקמה בריאה. הממצאים עשויים לסלול נתיב חדש לטיפול כנגד חזרתם של גידולים אלימים של הסוג הנפוץ ביותר של סרטן השד

סרטן השד. ShutterStock
5,000 נשים מאובחנות מדי חודש בישראל עם סרטן השד/ShutterStock

סרטן השד הוא סוג המחלה השכיח ביותר בקרב נשים בישראל ובמדינות רבות בעולם, כאשר הסוג הנפוץ ביותר שלו מכונה לומינאל A. בעוד שנשים המאובחנות בשלבים מוקדמים יקבלו לרוב פרוגנוזה (תחזית לגבי סיכויי החלמה) חיובית, הגידול הסרטני עשוי לחזור ברקמת השד עצמה או להופיע כמחלה גרורתית כחמש עד עשרים שנה לאחר ההחלמה. כשזה קורה, אותם גידולים סרטניים יהיו יותר אלימים לרוב, ועמידים לטיפול כימותרפי ואנדוקריני.

עוד בנושא:
מחקר: תרכובת בפלפל חריף עשויה להאט ולמנוע סרטן השד
למה גברים שחולים בסרטן השד שורדים פחות מנשים?
האם השד הטזמני מצא דרך לנצח את מגפת הסרטן?

ד"ר דלית ברקן ותלמידת הדוקטורט חנאן אבו תאיה מאוניברסיטת חיפה, ערכו מחקר על תאים סרטניים אלו בשיתוף עם חוקרים מהפקולטה לרפואה בטכניון, מבית חולים רמב"ם, מגרמניה, מארצות הברית ומסינגפור. במחקר ניכר לראשונה כי בתאי סרטן השד הללו, שבהם היה ביטוי של קולטן המכונה beta 3 integrin, הגידול הסרטני נכנס ל"תרדמת" והפסיק להתחלק. בעקבות התגובה הזו התאים הפכו דומים לתאי רקמת שד בריאים. המחקר התפרסם בכתב העת Cell Death and Disease.

קולטן הוא חלבון המצוי על קרום התא וקושר אליו מולקולה כימית. בעקבות הקישור הזה מופעל איתות תוך תאי המורה על התא כיצד לפעול (למשל להתחלק). ניתן למעשה לדמות את הקולטן למנעול ואת המולקולה למפתח.

תא סרטן. ShutterStock
ניתן להכניס תאים סרטניים לתרדמת ולבלום את התחלקותם/ShutterStock

"במחקר בחנו מה התפקיד של הקולטן, המכונה beta 3 integrin, בתהליך ההתפתחות של סרטן השד על שלביו השונים", סיפרה לוואלה! בריאות ד"ר דלית ברקן, ראש המעבדה לחקר גרורות סרטן שד רדומות באוניברסיטת חיפה. "יש מספר שלבים במחלת הסרטן, שלבים ראשונים שבהם המחלה מקומית, ושלבים מאוחרים יותר, בהם סרטן השד פורץ מחוץ לרקמת השד ומתפשט לרקמות אחרות, כאשר הסיבה העיקרית לתמותה בקרב נשים היא מהמחלה הגרורתית", הוסיפה.

"גילינו שכאשר ביטאנו את הקולטן הזה בתאי סרטן שד מסוג לומינל A, התאים התמיינו חזרה לתאים המדמים רקמת שד נורמלית ואף יצרו חלב. עצם חזרתם למצבם הממוין הביא לעצירת חלוקתם", הסבירה.

כיצד זה בעצם קורה? החוקרים מצאו כי כאשר הקולטן המדובר הופעל, הוא שלח אות בתוך התא, שהוביל להשתקת מסלול איתות אחר בתא המכונה Notch-4. ההשתקה הזו הובילה להתמיינות רגילה של התאים. "ראינו שהתאים מתמיינים בחזרה ומבצעים חלוקה נורמלית. ראינו זאת גם כאשר התאים הוזרקו לעכברה. בעצם הגידולים התמיינו ועשו מעין 'אחורה פנה', אפשר לומר", לדברי ד"ר ברקן.

אז מהי בעצם המשמעות של הממצא? "ניתן יהיה בעתיד לפתח על בסיס ממצאים אלו גישות חדשניות לטיפול בהישנות מחלת סרטן השד על ידי הנעת התאים להתמיין ובכך להכניס את הגידולים הסרטניים לתרדמת ולמנוע את התקדמותה של המחלה", הסבירה.

עוד באותו נושא

מחקר מטריד: גבינות עלולות להעלות את הסיכון לסרטן השד

לכתבה המלאה

רפואה מותאמת אישית – התקדמות חשובה לטיפול בסרטן

הגישה שנקטו החוקרים נובעת ממגמה בחקר הסרטן המכונה Differentiation therapy, שבה חוקרים מנסים להניע את התאים להתמיין חזרה ולהכניס את הגידולים הסרטניים לתרדמת, ובכך נעצרת התקדמותה של המחלה. כמו כן, ממצאי המחקר, לדברי ד"ר ברקן, מדגימים את התפקיד החשוב של רפואה מותאמת אישית לטיפול בסרטן.

"הקולטן הזה, שדווקא מוכר בספרות הרפואית כסמן לאגרסיביות של מחלת סרטן השד בסוגים אחרים שלו, פועל אחרת במקרה של סרטן מסוג לומינאל A, וזה מראה עד כמה חשוב להתאים רפואה אישית לסוג הסרטן עצמו", הוסיפה.

ממוגרפיה סרטן השד. ShutterStock
אבחון מוקדם וטיפול מותאם אישית ישפרו במידה ניכרת את סיכויי ההישרדות/ShutterStock

אז מה התכניות להמשך? "יש סוגים אחרים שהם יותר אגרסיביים מהסרטן הזה בשלב הראשוני, ואנחנו יודעים שבחלקם יש את אותו 'מסלול' שהקולטן השתיק. אז הרעיון כעת הוא להתמקד בחסימת המסלול הזה, ולראות אם ניתן למיין אחורנית את אותם תאים סרטניים בסוגים אחרים של סרטן שד, ותאי סרטן שד לומינלי שעמידים לטיפולים כימותרפיים".

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בישראל ובמדינות רבות בעולם, והוא מהווה כ-33 אחוזים מכלל הגידולים החודרניים בקרב נשים בארץ. לפי נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, בין השנים 2009 ו- 2013, אובחנו בישראל כ-28,823 נשים עם המחלה, כאשר בממוצע מאובחנות כ-5,000 נשים מדי חודש. מרבית הנשים החולות בסרטן השד, כ-78 אחוזים מכלל החולות בישראל, הן נשים מעל גיל 50.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully