וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מטריד: גבינות עלולות להעלות את הסיכון לסרטן השד

6.3.2017 / 16:33

מוצרי חלב הפכו בשנים האחרונות מסמל הבריאות למאכלים שזוכים לגינוי בשל נזקיהם לגוף. כעת, חוקרים מוסיפים עוד נדבך לוויכוח וקובעים כי מוצרי חלב מסוימים מגבירים את הסיכון לסרטן השד, בעוד אחרים דווקא מפחיתים אותו

טוסט עם גבינה צהובה מותכת. ShutterStock
בשורות רעות לחובבות הטוסטים/ShutterStock

עד לא מזמן, חלב ומוצריו עמדו בקונצנזוס כמוצרים התורמים לבריאותנו, אולם בשנים האחרונות אנו מתוודעים לצדדים נוספים של תעשיית החלב ולבעיות הבריאותיות האפשריות שחלק ממוצרי החלב עלולים לגרום. כעת, מחקר חדש של מרכז רוזוול פארק לחקר הסרטן מוסיף נתון חדש ומעניין לדיון על היתרונות והחסרונות הבריאותיים בצריכת חלב. לדברי החוקרים, בעוד שצריכת גבינות מסוימות עלולה להעלות את הסיכון של נשים לחלות בסרטן השד, צריכה מוגברת של יוגורט דווקא עשויה להפחית את אותו הסיכון. המחקר פורסם החודש בכתב העת Current Developments in Nutrition.

עוד בנושא:
רולטה אסיאתית: סויה נלחמת בסרטן או מאיצה אותו?
האם יש קשר בין המזון שאנחנו אוכלים לסרטן השד?
דו"ח מטריד: עלייה במקרי סרטן המעי הגס בקרב צעירים

במסגרת המחקר נאספו נתונים על 1,941 נשים שאובחנו כחולות סרטן, לעומת 1,237 נשים שלא חלו בו. הנתונים הופקו מבנק המידע של מרכז רוזוול פארק, ומתעדים רישומים רפואיים מהשנים 2003-2014. הנשים שלקחו חלק במחקר נשאלו על תכיפות צריכת מזונות מסוימים והתבקשו לפרט את סך מוצרי החלב שצרכו מדי חודש, בהם יוגורט, גבינה וחלב.

החוקרים עיבדו את הנתונים, תוך נטרול ההשפעה של משתנים כגון היסטוריה רפואית משפחתית, מדד מסת גוף, עישון וגיל הבלות. גורמים אלו עלולים להתערב בקשר הסטטיסטי ולהשפיע על הסיכון לחלות בסרטן השד. באופן כללי, מצאו החוקרים כי צריכה גבוהה של מוצרי חלב הייתה קשורה לירידה של 15 אחוזים בסיכון לחלות בסרטן השד. אך כשהתמקדו החוקרים במוצרי החלב השונים, ראו שעל אף שמוצרים מסוימים מפחיתים את הסיכון למחלה, אחרים דווקא מגבירים אותו.

מוצרי מזון. ShutterStock
"התזונה אחראית ל-30 אחוזים ממקרי הסרטן"/ShutterStock

בקרב נשים שדיווחו כי צרכו כמויות גדולות של יוגורט, הסיכון לחלות בסרטן השד ירד בכ-39 אחוזים. יחד עם זאת, צריכה תכופה של גבינות, בעיקר מסוג צ'דר או גבינות המבוססות על שמנת, גרמה להשפעה הפוכה והעלתה את הסיכון לחלות בסרטן השד ב-53 אחוזים. "המורכבות הזאת אינה בלתי צפויה, מכיוון שמוצרי חלב הם תערובות מורכבות הכוללות רכיבים תזונתיים ולא תזונתיים שיכולים להשפיע באופן פוטנציאלי על האטיולוגיה (מערך הגורמים) של הסרטן, בין אם מדובר בהעלאת הסיכון או הפחתתו", כתבו החוקרים.

כמו כן, ציינו כי מדובר במידע חשוב שיש להתייחס אליו בכובד ראש ולהמשיך לחקור. "מחקר זה על ההבדלים בין נשים שונות וצריכת מוצרי חלב מציע הבנה חדשה בנוגע לגורמי סיכון פוטנציאליים הקשורים לסרטן השד", הדגישו. "בעוד שלפי ההערכות הרווחות תזונה אחראית לכ-30 אחוזים מכל סוגי הסרטן, אנחנו מקווים שמחקרים נוספים בעתיד יעזרו לנו להבין באופן מלא יותר לאילו מוצרי מזון יש ערך רב יותר מהבחינה הזאת".

ההשפעות ההרסניות של תזונה לקויה

מחקר נוסף מצא קשר בין תזונה לקויה בקרב נערות ונשים צעירות, לבין סיכויים מוגברים לחלות בסרטן השד לפני הגעתן לגיל הבלות. מחקרים קודמים קשרו בין תזונה לא בריאה – כזו המשלבת שיעור נמוך של ירקות הירקות ושיעור מוגבר של פחמימות פשוטות וסוכרים מעובדים – לבין דלקות כרוניות, שעלולות להעלות את הסיכון לסרטן מסוגים שונים.

במחקר הנוכחי, שנערך באוניברסיטת קליפורניה בארה"ב ופורסם בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention, נטען כי הדלקת מגבירה את הסיכון של נשים לחלות בסרטן השד לפני הגעתן לגיל הבלות.

החוקרים ניתחו נתונים על יותר מ-45 אלף נשים מכל רחבי המדינה. חלקן מילאו שאלון לגבי תכיפות אכילת מזונות מסוימים בכל ארבע שנים לאורך זמן רב. החוקרים בחנו סממנים שונים של דלקת בדם וחישבו את מידת הדלקתיות המקושרת לתזונה של כל אישה.

אישה עם כרס יושבת מול הטלוויזיה עם אוכל. ShutterStock
גם ישיבה ממושכת וחיבה לחטיפים מעלות את הסיכון למחלה/ShutterStock

על פי המחקר, נשים שבגופן ניכרה דלקתיות מוגברת כשהיו נערות, היו בסיכון גבוה ב-35 אחוזים לחלות בסרטן השד לפני גיל הבלות. בקרב נשים שסבלו מדלקתיות מוגברת בגילאים מבוגרים יותר, ההסתברות לחלות בסרטן זה היה גדול ב-41 אחוזים בהשוואה לנשים עם ערכי הדלקת הנמוכים ביותר באותם הגילאים. מובילי המחקר ציינו כי "המחקר שלנו מציע שתזונה לקויה בשנות ההתבגרות ושנות הבגרות הראשונות, מעודדת דלקת כרונית ועלולה להוות גורם נוסף שמשפיע על הסיכון של האישה לחלות בסרטן השד".

בישראל, בדומה לארצות רבות אחרות ברחבי העולם, סרטן השד הוא השכיח ביותר בקרב נשים בכלל קבוצות האוכלוסייה. לפי נתוני משרד הבריאות, נכון לשנת 2013, 33 אחוזים מכלל הגידולים החודרניים בנשים בישראל היו קשורים לסרטן שד, שאובחן השנה בקרב 4,671 נשים. בשנים האחרונות מתפרסמים יותר ויותר מחקרים הקושרים בין היבטים של אורח החיים והתזונה לבין הסיכוי לחלות בסרטן. מחקרים אלו מציגים בין היתר את הצורך לצרוך יותר פירות וירקות, ופחות מזונות מעובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully