וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח מטריד: עלייה במקרי סרטן המעי הגס בקרב צעירים

2.3.2017 / 12:04

סרטן המעי הגס נתפס כמחלה שתוקפת בעיקר את בני הגיל השלישי, אבל האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן מצאה כי בקבוצת הגיל הזאת נרשמת דווקא ירידה, בעוד בקרב צעירים חלה עלייה במספר המקרים. ממה זה נגרם, ומה המצב בישראל?

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

בסרטון: ירידה במקרי סרטן חדשים בישראל בקרב גברים

סרטן מעי הגס, המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל, נחשבת לרוב למחלה הפוקדת אנשים מבוגרים. אך מחקר אמריקאי מצא כי בעשורים האחרונים נרשמה עלייה בשיעור התחלואה בסרטן המסוכן דווקא בקרב אנשים מתחת לגיל 50.

צוות חוקרים מהאגודה האמריקאית למלחמה בסרטן התחקה אחר שיעורי התחלואה בסוגים שונים של הסרטן המעי הגס בארה"ב בין השנים 1974-2013. מממצאי הדו"ח, שסרק מעל חצי מיליון מקרים, עולה כי שיעור סרטן המעי הגס נמצא דווקא במגמת ירידה עבור מבוגרים שנולדו לפני 1950, ובעלייה בקרב הדורות שנולדו לאחר שנה זו.

עוד בנושא:
הכי שכיח בקרב גברים ישראלים: מהו סרטן הערמונית?
זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים
רולטה אסיאתית: סויה נלחמת בסרטן או מאיצה אותו?

אילוסטרציה. ShutterStock
לא מחלה של מבוגרים בלבד, סרטן המעי/ShutterStock

לפי הממצאים, שיעור התחלואה בסרטן המעי הגס בקרב בני 20 עד 39 עלה מאחוז ל-2.4 אחוזים מאז אמצע שנות ה-80, כאשר בקרב אנשים מעל גיל 55, נרשמה כאמור ירידה. שיעור סרטן המעי הגס בגילאים 40 ל-54 עלה מ-0.5 אחוזים ל- 1.3 אחוזים בשנה מאז אמצע שנות ה-90.

העלייה החדה ביותר, לדברי החוקרים, חלה בשיעור מקרי סרטן החלחולת (רקטום), סוג של סרטן המעי הגס. האגודה צופה כי 13,500 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס והחלחולת יאובחנו השנה אצל אמריקאים מתחת לגיל 50. בקרב צעירים בשנות ה-20 לחייהם נרשמה עלייה של 3.2 אחוזים בשנה בשיעור החולים בסרטן החלחולת, משנת 1974 ועד שנת 2013. באותה העת, שיעור מקרי הסרטן הזה פחתו אצל מבוגרים מעל גיל 55 מאז שנת 1974.

עוד באותו נושא

הדמיון המפתיע בין האדם לכלב הוביל לפריצת דרך בחקר הסרטן

לכתבה המלאה

אין בדיקות תקופתיות לצעירים - ולכן האבחון מתעכב

"לאנשים שנולדו בשנת 1990, כמו הבן שלי, יש סיכון כפול לחלות בסרטן המעי הגס וסיכון גדול פי ארבעה לחלות בסרטן החלחולת, בהשוואה למישהו שנולד ב-1950 כשהיה באותו הגיל", אמרה לניו יורק טיימס רבקה סיגלר, אפידמיולוגית מהאגודה למלחמה בסרטן שהשתתפה במחקר.

ממסקנות המחקר עולה כי הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לאנשים שנולדו ב-1990 היה חמישה למיליון אנשים באותה קבוצת גילאים, כאשר הסיכון עמד על שלושה למיליון באותו גיל אצל אנשים שנולדו בשנת 1950. הסיכון לחלות בסרטן החלחולת עבור מי שנולד ב-1990 עמד על ארבעה למיליון, בעוד שעבור אנשים שנולדו בשנת 1950 היחס עמד על 0.9 למיליון. הסיכוי של צעירים לחלות בסרטן המעי הגס עדיין נמוך יותר באופן משמעותי, אבל לדברי סיגלר "הם ימשיכו לשאת איתם את הסיכון הזה הלאה ככל שהם מזדקנים".

כמו כן, החוקרים טוענים כי אנשים צעירים החולים בסרטן המעי הגס מאובחנים במקרים רבים רק בשלב מאוחר יחסית ולכן הטיפול עלול להיות קשה יותר. זאת מאחר שבדיקות לסוגי סרטן אלה מתבצעות באופן שגרתי רק בגילאים מבוגרים יותר. החוקרים הוסיפו כי הם אינם יודעים מה גורם לעלייה במספר המקרים, אך הדגישו שמדובר במגמה מדאיגה ורצינית שיש לתת עליה את הדעת.

צעירים אמריקאים. ShutterStock
"סיכון גבוה פי 4 לסרטן החלחולת בקרב צעירים"/ShutterStock

יחד עם זאת, יש מי שמבקשים לשים את ממצאי המחקר בפרופורציות. "לא הייתי מסיק מזה יותר מדי", אמר ד"ר גילברט וולש, מרצה למדיניות הבריאות במכון דארטמות' בניו המפשייר. בראיון לרשת CNN, והוסיף כי כאשר שיעור מקרי סרטן המעי הגס בצעירים בשנות ה-20 לחייהם עולה מאחד לשניים מתוך 200 אלף, קשה להצביע על מגמה. כמו כן, לדבריו צריך לשים לב לשיעור התמותה מהמחלה ולא לשיעור התחלואה. בתחום הזה הוא מדגיש כי "אין שינוי עבור קבוצת הגיל הזאת".

ומה המצב בישראל?

לפי נתוני משרד הבריאות, שפורסמו אתמול לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס והחלחולת, המקובצים יחד, סרטן המעי הגס והחלחולת הוא השני בשכיחותו בקרב גברים יהודים אחרי סרטן הערמונית, השני בשכיחותו בקרב נשים יהודיות לאחר סרטן השד, השני בשכיחותו בקרב גברים ערבים לאחר סרטן הריאה והשני בשכיחותו בקרב נשים ערביות, גם לאחר סרטן השד.

נכון לשנת 2014, אובחנו 3,009 תושבים בישראל עם סרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת, כאשר 52 אחוזים מהם גברים. מבחינת שיעורי התמותה, בשנת 2014 מתו 1,242 תושבי ישראל מסרטן המעי הגס והחלחולת, 51 אחוזים מהם גברים.

גם בישראל הסרטן החודרני של המעי הגס והחלחולת נפוץ יותר בגילאים מבוגרים, החל מ-60. בקרב יהודים, ההסתברות הגבוהה ביותר לחלות בסוג סרטן זה ניכרה בקרב ילידי אירופה-אמריקה, כאשר השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו בקרב ילידי אסיה. גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם גיל, היסטוריה משפחתית של המחלה, גידול שפיר קודם במעי, מחלת מעי דלקתית, מוטציות גנטיות וכן השפעות של אורח חיים לא בריא – השמנה, ישיבה מרובה, תזונה עתירת שומן ודלת סיבים, עישון וצריכת אלכוהול.

קולונסקופיה. ShutterStock
עליה מבורכת בשיעורי האבחון המוקדם. בדיקת קולונסקופיה/ShutterStock

כמו כן מציינים במשרד הבריאות עלייה משמעותית בשיעור האבחונים המוקדמים של המחלה, שעלה מ-20 ל-34 אחוזים בשני העשורים האחרונים. הם זוקפים את העלייה באבחון המוקדם לתכנית הלאומית לגילוי סרטן המעי הגס והחלחולת, שהחלה במשרד הבריאות בשנת 2005. התכנית כוללת בדיקת צואה לדם סמוי מגיל 50 עד גיל 74 אחת לשנה, ובדיקות קולונוסקפיה שגרתיות למי שנמצא בסיכון מוגבר למחלה.

סיכויי ההחלמה מסרטן המעי הגס והזמן הדרוש לה תלויים במידה רבה במועד הגילוי. "לאחד משלושה מבוגרים בישראל גדל לפחות פוליפ אחד במעי שניתן להסירו בבדיקה ולמנוע סרטן", אמר ד"ר שלמה לבקוביץ', יו"ר עמותת צו מניעה, הפועלת למניעת סרטן המעי הגס. "גילוי המחלה בשלב מוקדם, מביא לאחוזי החלמה גבוהים ביותר הנעים בין 90 למאה אחוזים. ככל שהגילוי נעשה בשלב מוקדם יותר, ההליך הטיפולי פשוט יותר, ואינו מצריך ניתוחים מסובכים וטיפולים ארוכי טווח. מחקרים גילו שתי קבוצות סיכון מובהקות לחלות במחלה זו, האחת - מי שקרוביו מדרגה ראשונה לקו במחלה והשנייה, מי שחצה את גיל 50, אך לצערנו הם אינם נבדקים. אנו פונים לכל מי שנמצא בקבוצת הסיכון – גשו להיבדק, זה באמת מציל חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully